Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Navigering

Dags för nya kategorier i detta forum?

Feedback på dataportal.se
    6
    14
    163
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Ainali
      Ainali @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@maria_dalhage sa i Dags för nya kategorier i detta forum?:

@ainali Kan du förtydliga hur du menar med:
      Data kan var funktionellt eftersom att data ofta kan vara väl avgränsat (men vi kommer såklart att hitta gråzoner så fort vi startar).

Jag menade att det kan finnas en vits med att ha två olika kategorier. Dvs en för öppet innehåll i allmänhet och en för data.

Codebase Steward, Foundation for Public Code

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • Maria_Dalhage
        Maria_Dalhage @Ainali Senaste redigerad av

@ainali Då förstår jag hur du menar! Ja, kan vara en god idé.

Min tanke var att börja med få kategorier och öka vid behov. Det är ju inte svårt att skapa en kategori.
        I mitt huvud var allt data, även om det inte just är specifika datamängder i dataportalen.

Är ditt förslag utifrån att du vill se efterfrågan på dataset och frågor om specifika datamängder som rena trådar och en ren kategori (ev en kommander funktionalitet som skulle kunna vara åtkomlig på Dataportal.se där man söker efter datamängder) eller utifrån att användarna kan komma att sakna en kategori för viss typ frågor och diskussioner?

Community Manager NOSAD, Moderator på Forumet

Ainali Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Ainali
          Ainali @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@maria_dalhage sa i Dags för nya kategorier i detta forum?:

Är ditt förslag utifrån att du vill se efterfrågan på dataset och frågor om specifika datamängder som rena trådar och en ren kategori (ev en kommander funktionalitet som skulle kunna vara åtkomlig på Dataportal.se där man söker efter datamängder) eller utifrån att användarna kan komma att sakna en kategori för viss typ frågor och diskussioner?

Mitt förslag kom sig av att när jag såg ditt så var det nästan komplett med de vanligaste öppna kategorierna. Det som saknades var just andra typer av öppet innehåll. Sverige har ju ett helt gäng med duktiga museer som släpper material under fri licens och de identifierar sig nog inte med att det är "data". Genom att ha ett mer inkluderande namn minimerar vi risken att de känner sig utanför och inte hänger här på denna portal.

Nina_ Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 3 Post Tools Trigger
          • Björn Hagström
            Björn Hagström @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@maria_dalhage När jag kikar på hur det har blivit saknar jag lite en kategori om arbetssätt och organisation. Men det kanske är för smalt. Det förslag @Ainali kom med skulle kanske kunna omfatta allt övrigt.

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 3 Post Tools Trigger
            • Maria_Dalhage
              Maria_Dalhage @Björn Hagström Senaste redigerad av

@björn-hagström spot on! Vi har kommit fram till samma sak! Just öppna arbetssätt och transparens är den kategori som vi saknar.

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 3 Post Tools Trigger
              • Nina_
                Nina_ @Ainali Senaste redigerad av

@ainali Öppna media?

Moderator på community för Sveriges dataportal. Anställd på DIGG.

Ainali Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                • Jonas Nordqvist
                  Jonas Nordqvist @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@maria_dalhage Lagar och förordningar?

/Jonas Nordqvist
                  Storsthlm

Maria_Dalhage Björn Hagström 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                  • Maria_Dalhage
                    Maria_Dalhage @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@jonas-nordqvist Bra där! Denna kategori har vi själva funderat på. En utmaning är att ha tillräckligt många som vill vara inne på denna kategori och gärna också jurister. Hoppas att fler som är intresserade pingar!

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                    • Björn Hagström
                      Björn Hagström @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@jonas-nordqvist Det kanske kan gå in under "transparens" i den kategori Maria föreslog ovan?

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                      • Ainali
                        Ainali @Nina_ Senaste redigerad av

@nina_ sa i Dags för nya kategorier i detta forum?:

@ainali Öppna media?

Ja möjligtvis, fast då kanske det blir förvirrande med innehåll i textform?

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                        • Första inlägg
                          Sista inlägg