Community på Sveriges dataportal
Dags för nya kategorier i detta forum?
-
Re: Hjälp NOSAD och dataportalens communityforum att bli bättre!
Vi har under året tagit emot feedback från er i forumet, både via NOSAD retrospektiv samt via diskussioner och trådar i detta forum. För att bättre möta era behov och synpunkter planerar vi därför att göra vissa justeringar. Se nedan.
Vi avser att ta fram några nya Kategorier som tydliggör de digital allmänningar som diskuteras i detta forum. (Forumet avser ju ytterst att diskutera datadriven innovation och utveckling och då passar nedan kategorier bra in.)
- DATA
- ÖPPEN KÄLLKOD
- ÖPPNA STANDARDER ( och informationsstrukturer).
Dessa kategorier ersätter:
- TIPSA OCH FRÅGA
- GODA EXEMPEL OCH INSPIRATION
Däremot, trådarna under dessa utgående kategorier kommer att sorteras under de nya kategorierna ovan.
Vi ser TIPSA OCH FRÅGA samt GODA EXEMPEL som user stories, och något som ni kommer fortsätta att göra, fast under andra kategorier.
Vidare,
Vi kommer att ta bort fenomenet GRUPPER.
Stänga grupper passar inte i ett öppet forum.
Grupperna hindrar insyn även då de är öppna eftersom man behöver ett konto för att kunna ta del av innehållet.
Aktiva GRUPPER erbjuds att bli en kategori istället.De kategorier som inte särskilt omnämns kommer att vara kvar.
Vi kommer löpande kunna sätta upp nya kategorier om behov föreligger. Om ni känner att något saknas hör av er. Vi avser att påbörja ny struktur om ett par dagar.
-
@maria_dalhage
Jag är väl onekligen lite bias:ed men jag tycker det är en bra idé! -
Jag tycker det låter bra!
En fråga att fundera på är om annat innehåll som är öppet ska hamna under data eller om det ska ha en egen kategori. Till exempel kan man tänka sig öppet licensierade läromedel från skolor eller skolverket, forskning från universitet (som i sig kan innehålla data), annat Open Access material samt bilder, filmer och dokument från offentligt drivna museer och arkiv bara för att skrapa lite på ytan.
Antingen kan man kalla kategorin öppet innehåll och låta allt samsas där, eller så kan man låta data vara lite för sig själv. Det senare kan var funktionellt eftersom att data ofta kan vara väl avgränsat (men vi kommer såklart att hitta gråzoner så fort vi startar).
-
@maria_dalhage sa i Dags för nya kategorier i detta forum?:
@ainali Kan du förtydliga hur du menar med:
Data kan var funktionellt eftersom att data ofta kan vara väl avgränsat (men vi kommer såklart att hitta gråzoner så fort vi startar).Jag menade att det kan finnas en vits med att ha två olika kategorier. Dvs en för öppet innehåll i allmänhet och en för data.
-
@ainali Då förstår jag hur du menar! Ja, kan vara en god idé.
Min tanke var att börja med få kategorier och öka vid behov. Det är ju inte svårt att skapa en kategori.
I mitt huvud var allt data, även om det inte just är specifika datamängder i dataportalen.Är ditt förslag utifrån att du vill se efterfrågan på dataset och frågor om specifika datamängder som rena trådar och en ren kategori (ev en kommander funktionalitet som skulle kunna vara åtkomlig på Dataportal.se där man söker efter datamängder) eller utifrån att användarna kan komma att sakna en kategori för viss typ frågor och diskussioner?
-
@maria_dalhage sa i Dags för nya kategorier i detta forum?:
Är ditt förslag utifrån att du vill se efterfrågan på dataset och frågor om specifika datamängder som rena trådar och en ren kategori (ev en kommander funktionalitet som skulle kunna vara åtkomlig på Dataportal.se där man söker efter datamängder) eller utifrån att användarna kan komma att sakna en kategori för viss typ frågor och diskussioner?
Mitt förslag kom sig av att när jag såg ditt så var det nästan komplett med de vanligaste öppna kategorierna. Det som saknades var just andra typer av öppet innehåll. Sverige har ju ett helt gäng med duktiga museer som släpper material under fri licens och de identifierar sig nog inte med att det är "data". Genom att ha ett mer inkluderande namn minimerar vi risken att de känner sig utanför och inte hänger här på denna portal.
-
@maria_dalhage När jag kikar på hur det har blivit saknar jag lite en kategori om arbetssätt och organisation. Men det kanske är för smalt. Det förslag @Ainali kom med skulle kanske kunna omfatta allt övrigt.
-
@björn-hagström spot on! Vi har kommit fram till samma sak! Just öppna arbetssätt och transparens är den kategori som vi saknar.
-
@maria_dalhage Lagar och förordningar?
-
@jonas-nordqvist Bra där! Denna kategori har vi själva funderat på. En utmaning är att ha tillräckligt många som vill vara inne på denna kategori och gärna också jurister. Hoppas att fler som är intresserade pingar!
-
@jonas-nordqvist Det kanske kan gå in under "transparens" i den kategori Maria föreslog ovan?
-
@nina_ sa i Dags för nya kategorier i detta forum?:
@ainali Öppna media?
Ja möjligtvis, fast då kanske det blir förvirrande med innehåll i textform?