Förlänga tiden för att ändra ett inlägg
-
@jonass Regel 9 säger inte att inlägg plockas bort i tysthet, även om jag kan förstå att det är något man kan se sig nödgad till i brist på lämpliga modereringsfunktioner och upplevt juridiskt tryck eller annan form av brådska. Det borde vara en väsentlig rättsprincip att det ges en tydlig återkoppling till någon som modereras för regelöverträder? Vanligen sker kanske detta genom PM eller e-post till användaren, lämpligen med en kopia av texten ifråga, men jag vet inte hur det är tänkt här.
-
-
@jonor Du har rätt!
Men punkt 8 säger:
Inlägg som bryter mot användarvillkoren eller mot svensk rätt raderas. -
@jonass Ja punkt 8 var mer rakt på sak. Det ingår förstås i mina åtaganden som forumanvändare att uppdatera mig om användarvillkoren, tack för länken.
Det förefaller väl rimligt ändå att vidtagna åtgärder kan hänvisas till tillämpade regler och vad överträdelsen består i, och man bör kanske se sig om efter en lösning som medger att detta kan administreras och kommuniceras på ett hanterligt sätt.
Nu vet jag åtminstone framöver att vid regelöverträdelser sker underrättelsen genom notiser om flyttade/borttagna inlägg. Det ser ju dock ut som inläggen har flyttats snarare än raderats, så det kanske inte är helt utsiktslöst att få tillgång till innehållet om man anser det vara av vikt.
-
@jonor du har alltid IA tips är ladda ned deras plug-in - enkelt att spara en sida och åven hämta... ex "Göteborgs skolplattform - incident rapportering och change management", "Kry.se förstår att alla i Sverige inte kan svenska eller tänker dom fel?",,,
-
@jonor Jag kan ännu inte ge ett datum på när vi kan komma med besked om att förlänga tiden för att ändra ett inlägg, men detta har vi bett våra jurister att bedöma.
Vidare: Håller helt med om att det behöver gå en avisering till användaren när ett inlägg plockas bort samt en tydlig förklaring. Detta ligger som ett ärende hos oss och vi kommer att återrapportera i detta forum när detta är implementerat.
-
@Magnus-Sälgö Det du ser är en del av en process där flaggade inlägg (från externa och interna) flyttas till en mapp för att lättare kunna bedömas av flera. Vi ser över denna process och teknik så att den som fått ett inlägg borttaget också får en tydlig avisering. När detta är åtgärdat så kommer vi att rapportera i denna kategori.
-
@Magnus-Sälgö nu har vi publicerat ett inlägg som förtydligar detta https://community.dataportal.se/topic/472/personuppgifter-i-inlägg. Vi tittar som sagt på funktionen att användare ska meddelas när vi flyttar eller tar bort ett inlägg.
-
@jonor och alla andra. Alla kan nu redigera sina inlägg, utan tidsbegränsning. Eftersom det finns en tydlig spårbarhet i verktyget finns inga skäl till att begränsa denna möjlighet.
-
@Maria_Dalhage Tack, det var bra att ni kom fram till det.
Hoppas ni kan få flyt i ärendehanteringen efterhand också (jag läste på @Magnus-Sälgö :s skugg-backlogg att det tagit 226 dagar, men det ledde iaf. till ett positivt utfall från min synvinkel).
-
DIGG uptime håller reda på webplatsens status och en backlog på saker som dyker upp/förklaras levererade (endast 2 saker hittills vi hittat är avslutade)