Community på Sveriges dataportal
Förlänga tiden för att ändra ett inlägg
-
@jonass det galna nu är att massa inlägg försvinner utan förklaring..... kan vara så galet att namnet på grundare av Neo4J ar anledningen att saker tas bort... borde kunna ersätta med xxx om man tror saker är farliga... variant är att diskussionen förs någon annanstans... det här känns inte kreativt.... och inte meddela den som gjort fel lika fel... en variant är att skicka allt till Internet Archive
Känns som DIGG blivit diskussionsgrupp poliser... när fokus borde vara att designa hur kanske kunskapsgrafer skall byggas....
-
@Magnus-Sälgö Att få en notis när ett inlägg tas bort känns rimligt, och i bästa fall en förklaring. Är säkert är en administrativ börda att ta bort inlägg, så låt oss underlätta genom att inte skriva inlägg som måste värderas. En reflektion jag gör är att myndigheter är mer bekväma med att föra dialog och ge bort info om sina användare på amerikanska sociala-plattformar. Så för allas skull tycker jag vi ska få detta svenskdriftade forum att fungera.
-
@jonass eller käka middag med gangsters...
I Almedalen hade Meta en lyxmiddag där massa GD:ar dök upp (jag lyssnade på när dom presenterade sig och applåderade varandra)... tycker dessa GD:ar borde känna sig obekväma med att umgås med företag som systematiskt samlar in vilka läkemedel svenska medborgare köper...
-
@Magnus-Sälgö inlägg tas bort som strider mot användarvillkoren i forumet. Den vanligaste orsaken är spam och personuppgifter. Det kan vara foton på personer, namn eller personuppgifter i länkar. I detta fall minns jag att det fanns personuppgifter i länken.
Du visar på ett behov som kommer in i backlog och som jag hoppas kan prioriteras: ett tekniskt sätt att kunna meddela den som fått sina inlägg bortplockade.
-
@Maria_Dalhage låt den skyldige få redigera sitt inlägg.... kanske löser allt....
- nu försvinner exempelvis info om grafdatabaser som jag hade hoppats skulle intresserat fler att lära sig mera... istället blir vi alla
- att hela tråden tas bort är också lite kontraproduktivt....
-
Någon kan ha lagt ned tid på att sammanställa information och formulera ett inlägg, därför borde inte inlägg tas bort utan förvarning eller möjlighet för postaren att spara och justera innehållet och rätta sig efter reglerna? Inte heller är det förtroendeskapande att inte delges någon motivation för borttagandet. Har det börjat urarta så att kulturella motsättningar mellan representanter för dataanvändare och offentlig byråkrati yttrar sig på detta sätt.
Kan tillägga att jag gärna ser att man är försiktig med att posta personliga uppgifter på forumet, men att oannonserat radera hela inlägg verkar kanske som att kasta ut barnet med badvattnet.
Och kan inte någon från DIGG följa upp och yttra sig i frågan om redigeringstiden för inlägg eller möjligheter att redigera i efterhand?
-
Användarvillkoren https://community.dataportal.se/topic/405/forumets-användarvillkor?_=1664017239713
De tre reglerna som påverkar ett inlägg:
3.Personuppgifter i inlägg får inte förekomma. Det är tillåtet att hänvisa till medlemmars användarnamn i syfte att föra dialog.
7. Inlägg får inte innehålla uppgifter som syftar till att göra reklam eller sprida budskap om särskilda näringsidkare m.m.
9. Användare som gör upprepade och/eller grova överträdelser av användarvillkoren blir avstängda från forumet utan förvarning.@jonor punkt 9 är tydlig med att det går att plocka bort inlägg utan en dialog eller förvarning (behöver nog finnas en sådant villkor för att ägaren ska ha handlingsutrymme att agera när det verkligen behövs). Sen kanske jag tycker att det inte behövs i de fallen vi resonerar om, en dialog vore mycket bättre. Men om DIGG får för många inlägg att bedöma varje dag så blir det administrativt svårt med återkoppling. Minimera onödiga personuppgifter så kanske DIGG hinner med att ge återkoppling.
Punkt 3 är nog det villkor som vissa inlägg inte uppfyller, en övertolkning av det villkoret är verkligen INGA personuppgifter. Vi som skriver kanske kan vända på situationen. När vi skriver ut personuppgifter så kan vi kanske motivera varför om det verkligen behövs. Men att slentrianmässigt skicka med namn kommer nog inte fungera framåt. Många hävdar exempelvis att öppna data aldrig får innehålla personuppgifter, tänk hur galet det skulle bli för Sverige om så var fallet. Övertygad om att det kommer finnas undantag vad gäller punkt 3. (@Magnus-Sälgö du kan dock låna lite kod av mig som vi har för att tvätta personuppgifter från data och köra på dina inlägg ). Kan också vara så att det finns upphovsrättsliga problem med bilder, försök att bara posta bilder som är taggade med schyssta licenser.
Punkt 7. I realiteten tror jag inte denna punkt verkar vara ett problem. Gissar dock att den så kallade beröringsskräcken som kan inträffa mellan privat och offentliga kan uppstå ibland. Privata bolag har många gånger ett behov av att tjäna pengar via uppdrag etc i slutändan som sig så bör. Det kan och bör inte användas för att misskreditera konsulter och eventanordnare att ha en agenda som så ofta lätt kan ske. Hur ska vi samarbeta om vi inte vägar interagera med varandra, det viktiga är nog som idag att alla ges samma möjlighet att använda forumet. Det också här öppen källkod verkligen excellerar och gör frågan betydligt enklare. Att ta del av ett seminarium, en kurs, ett event och dylikt blir inte så problematiskt. Jag som köpare kan faktiskt ladda ner, prova, utvärdera en fri programvara utan att ingå avtal. Sedan kan man i lugn och ro upphandla kringtjänster såsom drift etc på ett lagligt sätt senare om det behövs.
-
@jonass Regel 9 säger inte att inlägg plockas bort i tysthet, även om jag kan förstå att det är något man kan se sig nödgad till i brist på lämpliga modereringsfunktioner och upplevt juridiskt tryck eller annan form av brådska. Det borde vara en väsentlig rättsprincip att det ges en tydlig återkoppling till någon som modereras för regelöverträder? Vanligen sker kanske detta genom PM eller e-post till användaren, lämpligen med en kopia av texten ifråga, men jag vet inte hur det är tänkt här.
-
@jonass Ja punkt 8 var mer rakt på sak. Det ingår förstås i mina åtaganden som forumanvändare att uppdatera mig om användarvillkoren, tack för länken.
Det förefaller väl rimligt ändå att vidtagna åtgärder kan hänvisas till tillämpade regler och vad överträdelsen består i, och man bör kanske se sig om efter en lösning som medger att detta kan administreras och kommuniceras på ett hanterligt sätt.
Nu vet jag åtminstone framöver att vid regelöverträdelser sker underrättelsen genom notiser om flyttade/borttagna inlägg. Det ser ju dock ut som inläggen har flyttats snarare än raderats, så det kanske inte är helt utsiktslöst att få tillgång till innehållet om man anser det vara av vikt.
-
@jonor du har alltid IA tips är ladda ned deras plug-in - enkelt att spara en sida och åven hämta... ex "Göteborgs skolplattform - incident rapportering och change management", "Kry.se förstår att alla i Sverige inte kan svenska eller tänker dom fel?",,,
-
@jonor Jag kan ännu inte ge ett datum på när vi kan komma med besked om att förlänga tiden för att ändra ett inlägg, men detta har vi bett våra jurister att bedöma.
Vidare: Håller helt med om att det behöver gå en avisering till användaren när ett inlägg plockas bort samt en tydlig förklaring. Detta ligger som ett ärende hos oss och vi kommer att återrapportera i detta forum när detta är implementerat.
-
@Magnus-Sälgö Det du ser är en del av en process där flaggade inlägg (från externa och interna) flyttas till en mapp för att lättare kunna bedömas av flera. Vi ser över denna process och teknik så att den som fått ett inlägg borttaget också får en tydlig avisering. När detta är åtgärdat så kommer vi att rapportera i denna kategori.
-
@Magnus-Sälgö nu har vi publicerat ett inlägg som förtydligar detta https://community.dataportal.se/topic/472/personuppgifter-i-inlägg. Vi tittar som sagt på funktionen att användare ska meddelas när vi flyttar eller tar bort ett inlägg.
-
@jonor och alla andra. Alla kan nu redigera sina inlägg, utan tidsbegränsning. Eftersom det finns en tydlig spårbarhet i verktyget finns inga skäl till att begränsa denna möjlighet.
-
@Maria_Dalhage Tack, det var bra att ni kom fram till det.
Hoppas ni kan få flyt i ärendehanteringen efterhand också (jag läste på @Magnus-Sälgö :s skugg-backlogg att det tagit 226 dagar, men det ledde iaf. till ett positivt utfall från min synvinkel).
-
DIGG uptime håller reda på webplatsens status och en backlog på saker som dyker upp/förklaras levererade (endast 2 saker hittills vi hittat är avslutade)