Community på Sveriges dataportal
-
Hej, önskar, likt tidigare, er ovärderliga hjälp att granska en dataspecifikation jag filat på för att kunna låta våra verksamheter (och alla andra verksamheter som vill) publicera data om grillplatser - särskilt ordnade grillplatser i kommunen.
Detta är en del av arbetet som vi genomför i projektet "Dataportal Väst" under VGRs ledning där jag ingår i projektgrupp som bland annat tar fram specifikationer för delade och öppna data.
Formen följer den tidigare modell jag frågat om hjälp (och fått!) kring, Badplatser.
Inför arbetet har jag kontaktat sajten grillplatser.nu och fått ovärderlig hjälp, samt fört dialog med kommunens (min kommuns, Mariestad, Töreboda och Gullspång) arbetsledare för park/fritid som har på sitt bord att underhålla och sköta grillplatser och fått bra och värdefull feedback som bakats in i de attribut som modellen utgörs av.
En del av attributen kommer att kunna mappas rakt in till attribut i datamodellen för grillplatser.nu och därmed finns det redan från början en konsument (tänkbar iaf) av datat vilket jag tror kommer göra det lite mer intressant att använda specifikationen.
Hjälp mig genom att lämna din kommentar, stor som liten, klagomål som glatt tillrop eller vad som helst. Du som inte vill nämnas i "Contributors"-taggen i dokumentet får gärna tydligt meddela det, annars lägger jag ditt namn med eftersom jag tycker att det är viktigt att du som tar dig tid och hjälper till även får synas och äras! Tillsammans, bättre osv osv. etc.
Tack för hjälpen redan nu!
Mvh
TomasLänk till dokument på Google Docs: Specifikation Grillplatser
-
-
@tomasmonsen Har inte kikat på denna spec nu men rent generellt tycker jag att det börjar finnas en hel del specar som handlar om points of interest. Det borde finnas en grundspec för dessa med det som är gemensamt och sedan bara en tillämpning för olika omården med det som är specifikt. Då blir det inte så många specar och det blir enklare att ta fram en "profil" för ett nytt område. Det känns också som att det borde finnas en del på internationell nivå som är standard för hur detta bör uttryckas. Finns det inget hos Open Street Map till exempel?
-
Bra poäng @björn-hagström ! Att utgå från något befintligt (och vara kompatibel med), exempelvis https://schema.org/Place kan vara en bra start.
-
@björn-hagström Hej, ja absolut, vi får nog fundera över om vi ska skapa ett derivat av något som redan finns och lägga till de attribut för varje implementation, som blir unika för just den beskrivna entiteten.
Jag tänker att ett sånt jobb skulle behöva göras nationellt. Visst är schemas.org "place" helt okej, men det är väldigt många attribut och det skulle kännas vettigt med en Svensk eller iaf en nordisk variant på den?
Jag tar upp frågan i Nationell Dataverkstad och hur vi jobbar med standarder - vi har ju nästan skapat en nu, då många av de attribut och det format för datatabellen vi använder, är väldigt lika varandra. En standard på det sättet/mall för POI, är större än bara mig.
Ibland känns det lite hopplöst att komma framåt, eftersom det känns som om man skulle behöva ta ett så enormt stort omtag/omfång och ett perspektiv som är så enormt mycket bredare än det jag har/gör, vilket gör att jag antingen tappar sugen lite (ingen idé att publicera något alls) eller känner att det är spännande men saknar tiden.
Jag får trösta mig med att jag iaf gör nånting, även om det inte är det bästa eller det som kommer starta någon revolution. Jag tar tacksamt emot din och @Ainali s feedback, och även om jag kanske låter lite bitter eller uppgiven är jag inte det - jag försöker lära mig mer och tillföra lite till området, även om det ju är lite fjuttigt ibland
Jag ska allvarligt överväga att försöka skapa en standard baserat på något som redan finns och försöka utgå från dem när vi skapar nästa POI-specifikation. Bra idé, tackar!
-
För alla andra börjar jag närma mig slutet på arbetet med korrektur på specifikationen och tar tacksamt emot synpunkter och inputs hur den kan bli bättre! Passa på, för jag önskar försöka bli klar iaf absolut senast första veckan i maj
Här är specen, kommentera gärna och notera ifall du vill (eller inte vill) synas i Contributors. Du kan kommentera anonymt/som gäst.
https://docs.google.com/document/d/1OE_SR5cIzz7-ryeq6JiVExcHmY5vecPdCWAv7fSqnpY/edit?usp=sharing
-
@tomasmonsen har ni följt upp kostnaden för er badvattenspec och hur många som skapat data enligt den?
- det tog mig 1 vecka att samla in 2900 badplatser som enkelt kan hämtas med en fråga / karta / projektyta....
-
@salgo60-ej-aktiv Du är spännande Magnus. Det är dåligt att inget händer och när något händer är det för dåligt eller för dyrt...