• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Making Scholarly Articles Findable: Towards Ensuring F of FAIR Data Principles

Scheduled Fäst Låst Flyttad Data
8 Inlägg 4 Posters 257 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    wrote on Senaste redigerad av

@Dennis_Priskorn kommer att prata på Wikidata conf hur han gjort vetenskapliga artiklar enklare att hitta i Wikidata, samma borde göras med Riksdagens, EU, kommunerna dokument.....

• Making Scholarly Articles Findable: Towards Ensuring F of FAIR Data Principles 2021-10-31, 12:30–12:55 (UTC
      • hans senaste verktyg GITHUB dpriskorn / ItemSubjector

e2b7c016-6af4-4eda-85e6-a867952c6a83-image.png

Wikidata conf online startar fredag 29-30-31 October 2021

• Wikidata:WikidataCon_2021

Mina reflektioner / axplock

• många sessioner på annat språk än engelska känns som rörelsen tar lite fart ut i världen
    • jobbig teknisk skuld har fixats se "Scaling Wikidata Query Service - unlimited access to all the world’s knowledge for everyone is hard" - att hantera alla miljoner sökfrågor per dag skall gå enklare...
    • status presenteras på "Abstract Wikipedia" dvs. där målet att leverera all världens kunskap på alla världens språk skall bli enklare
    ? 2 svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    replied to En före detta användare on Senaste redigerad av

@salgo60-ej-aktiv Nja den tekniska skulden är finns fortfarande kvar men nu har WMF addresseret en del av den. Jag planerar att installera och testa QLever på WMFs infrastruktur så att vi kan göra en massa sökningar som idag når tidsgränsen och inte ger svar.

Ett svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare

@salgo60-ej-aktiv Gällande riksdagens dokument så stödjar verktyget att förbättra dessa också.
    Dock inte SPARQL-sök i dagsläget, men det är lätt att lägga till. Riksdagens anställda skulle kunna bidra till atbetet med att kategorisera sin data, @Ainali har du pratat med dem om det?

? AinaliA 2 svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare

@dennis_priskorn jo men jobbet skall göras 😉 Med Riksadagen finns dokumenten vilket är steg 0, trevligare vore om Riksdagen som dom tänkte hade lagt på EU klassificeringen Eurovoc på sina dokument

När det gäller kommuner eller myndigheter tycker jag att jag inte ser några digitala visioner och tankar att dela, klassificera..... Linköpings kommun har diariet som öppna data men väldigt elite info finns

Som jag skrev på annan plats borde instruktioner för myndigheter brytas ned och få unika taskids som också dom klassificeras..... --> att jag skulle kunna få rel. bra recall om jag anger "Corona" --> så hämtas alla tasks som myndigheter jobbar med som berör Corona, eller utegym eller xxxx... Känns som det borde kunna räknas hem rel. snabbt...

Ett svar Senaste svaret
    0
  • AinaliA Offline
    AinaliA Offline
    Ainali

@dennis_priskorn Jag? Nej. I vilket sammanhang skulle jag ha gjort det tänkte du?

Tillgänglig för jobb: konsult -> Open By Defult, anställning -> CV

? ? 2 svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    replied to Ainali on Senaste redigerad av

Annan spännade föreläsning är "Overview of ontology issues"

När man försöker koppla ihop hela världens kunskap med massa frivilliga vad har man lärt sig. Lydia som är enormt duktig produktägare i detta galna kaos som Wikidata är delar sina erfarenheter

7121eb1a-eb34-4324-b259-af64baeb829d-image.png

Ett svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    replied to Ainali on Senaste redigerad av

@ainali sa i Making Scholarly Articles Findable: Towards Ensuring F of FAIR Data Principles:

@dennis_priskorn Jag? Nej. I vilket sammanhang skulle jag ha gjort det tänkte du?

Jag tänkte nog fel där 😅 Beklagar bruset.

Vore intressant att höra iaf. om de skulle vilja förbättra sin data tex. genom att annotera den bättre. Jag får lite känslan av att de bara lagt ut det de har, gjort ett halvtaskigt sök-API (som de använder på sin webb) och sen gör de inget mera.

Vill nån från DIGG bjuda in dem till tråden här så vi kan diskutera öppet och höra om de har några utvecklingsambitioner eller om det står still?

Nina_BerlinN Ett svar Senaste svaret
    1
  • Nina_BerlinN Offline
    Nina_BerlinN Offline
    Nina_Berlin

@dennis_priskorn Bra förslag, du får gärna bjuda in dem! Forumet är till för att ni ska kunna utbyta erfarenheter och föra dialog med varandra, DIGG behöver inte alls vara inblandad i alla trådar.

CSN

Ett svar Senaste svaret
    0
  • Maria_DalhageM Maria_Dalhage moved this topic from Tipsa och fråga on

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem