Community på Sveriges dataportal
-
@Dennis_Priskorn kommer att prata på Wikidata conf hur han gjort vetenskapliga artiklar enklare att hitta i Wikidata, samma borde göras med Riksdagens, EU, kommunerna dokument.....
- Making Scholarly Articles Findable: Towards Ensuring F of FAIR Data Principles 2021-10-31, 12:30–12:55 (UTC
- hans senaste verktyg GITHUB dpriskorn / ItemSubjector
Wikidata conf online startar fredag 29-30-31 October 2021
Mina reflektioner / axplock
- många sessioner på annat språk än engelska känns som rörelsen tar lite fart ut i världen
- jobbig teknisk skuld har fixats se "Scaling Wikidata Query Service - unlimited access to all the world’s knowledge for everyone is hard" - att hantera alla miljoner sökfrågor per dag skall gå enklare...
- status presenteras på "Abstract Wikipedia" dvs. där målet att leverera all världens kunskap på alla världens språk skall bli enklare
- Making Scholarly Articles Findable: Towards Ensuring F of FAIR Data Principles 2021-10-31, 12:30–12:55 (UTC
-
@salgo60-ej-aktiv Nja den tekniska skulden är finns fortfarande kvar men nu har WMF addresseret en del av den. Jag planerar att installera och testa QLever på WMFs infrastruktur så att vi kan göra en massa sökningar som idag når tidsgränsen och inte ger svar.
-
@salgo60-ej-aktiv Gällande riksdagens dokument så stödjar verktyget att förbättra dessa också.
Dock inte SPARQL-sök i dagsläget, men det är lätt att lägga till. Riksdagens anställda skulle kunna bidra till atbetet med att kategorisera sin data, @Ainali har du pratat med dem om det? -
@dennis_priskorn jo men jobbet skall göras Med Riksadagen finns dokumenten vilket är steg 0, trevligare vore om Riksdagen som dom tänkte hade lagt på EU klassificeringen Eurovoc på sina dokument
När det gäller kommuner eller myndigheter tycker jag att jag inte ser några digitala visioner och tankar att dela, klassificera..... Linköpings kommun har diariet som öppna data men väldigt elite info finns
Som jag skrev på annan plats borde instruktioner för myndigheter brytas ned och få unika taskids som också dom klassificeras..... --> att jag skulle kunna få rel. bra recall om jag anger "Corona" --> så hämtas alla tasks som myndigheter jobbar med som berör Corona, eller utegym eller xxxx... Känns som det borde kunna räknas hem rel. snabbt...
-
@dennis_priskorn Jag? Nej. I vilket sammanhang skulle jag ha gjort det tänkte du?
-
Annan spännade föreläsning är "Overview of ontology issues"
När man försöker koppla ihop hela världens kunskap med massa frivilliga vad har man lärt sig. Lydia som är enormt duktig produktägare i detta galna kaos som Wikidata är delar sina erfarenheter
-
@ainali sa i Making Scholarly Articles Findable: Towards Ensuring F of FAIR Data Principles:
@dennis_priskorn Jag? Nej. I vilket sammanhang skulle jag ha gjort det tänkte du?
Jag tänkte nog fel där Beklagar bruset.
Vore intressant att höra iaf. om de skulle vilja förbättra sin data tex. genom att annotera den bättre. Jag får lite känslan av att de bara lagt ut det de har, gjort ett halvtaskigt sök-API (som de använder på sin webb) och sen gör de inget mera.
Vill nån från DIGG bjuda in dem till tråden här så vi kan diskutera öppet och höra om de har några utvecklingsambitioner eller om det står still?
-
@dennis_priskorn Bra förslag, du får gärna bjuda in dem! Forumet är till för att ni ska kunna utbyta erfarenheter och föra dialog med varandra, DIGG behöver inte alls vara inblandad i alla trådar.
-