Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Exempel på bra användningsvillkor för APIer

Data
    api
    6
    11
    509
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Ainali
      Ainali @nilsw-ra Senaste redigerad av

@nilsw-ra Jag gillar MediaWikis API-etikett. Kortfattad, inget krångel, och lite praktisk hjälp.

Codebase Steward, Foundation for Public Code, medförfattare till Standard for Public Code

? nilsw-ra Björn Hagström 3 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
      • J
        jonass @nilsw-ra Senaste redigerad av jonass

@nilsw-ra Hej, Alla offentliga organisationer gör tyvärr lite olika idag, vilket är olyckligt. Mitt bästa tips är att särskilja på villkor för API:ets data och användningsvillkoren/SLA för nyttjandet av tjänsten. DIGG har nämligen en väldigt bra rekommendation för val av licens för data, läs mer https://www.digg.se/utveckling-av-digital-forvaltning/oppna-och-delade-data/offentliga-aktorer/oppna-licenser-och-immaterialratt. Arbetsförmedlingen/JobTech försöker att inte reglera/lova för mycket i SLA:ar. Men däremot försöker vi vara öppna med vilken faktiskt tillgänglighet våra API:er haft historiskt så användaren kan göra ett välinformerat beslut om vårt API håller måttet. Se vår tillgänglighet: https://statping.jobtechdev.se/

Dennis_Priskorn nilsw-ra 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
        • ?
          En före detta användare @Ainali Senaste redigerad av

@ainali snyggt även länken till deras backlog längst ned på sidan... 👏 👏 👏 👏

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • Dennis_Priskorn
            Dennis_Priskorn @nilsw-ra Senaste redigerad av

@nilsw-ra sa i Exempel på bra användningsvillkor för APIer:

Riksarkivet kommer snart att släppa sina första publika APIer. En av uppgifterna i projektet som tar fram dessa är att formulera och publicera användningsvillkor. Så, är det någon som kan tipsa om exempel på bra (tydliga, kortfattade) användningsvillkor för APIer?

Har dessa API:er tagits fram med genom att testa på användare? Finns det nått publicerat om det? Jag känner mig nyfiken. Har vi en rekommendation från DIGG om hur man bäst tar fram en API?

nilsw-ra Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • Dennis_Priskorn
              Dennis_Priskorn @jonass Senaste redigerad av

@jonass sa i Exempel på bra användningsvillkor för APIer:

Arbetsförmedlingen/JobTech försöker att inte reglera/lova för mycket i SLA:ar. Men däremot försöker vi vara öppna med vilken faktiskt tillgänglighet våra API:er haft historiskt så användaren kan göra ett välinformerat beslut om vårt API håller måttet. Se vår tillgänglighet: https://statping.jobtechdev.se/

Det gillar jag starkt! Då ser man om det är nått man vågar bygga mot och ni på insidan har motivation att hålla bra nivå och sätta larm på grejerna så ni får en ping om de slutar funka.

WMF har väldigt bra upptider på sina API:er har jag märkt, de publicerar också all statistik via Grafana översikter och man kan direkt se om en incident inträffat och följa när den lösas (om inte det är en säkerhetsincident såklart)

Se tex https://grafana.wikimedia.org/d/000000489/wikidata-query-service?orgId=1&viewPanel=8&from=now-30m&to=now&refresh=1d som jag använder för att se om WDQS är i ordning (ska helst vara runt 1-2 min för alla servrar).

• nilsw-ra
                nilsw-ra @Ainali Senaste redigerad av

@ainali Håller med, får se om jag kan få igenom något lika obyråkratiskt!

• nilsw-ra
                  nilsw-ra @jonass Senaste redigerad av

@jonass Tack! När det gäller villkor på data är det enkelt, Riksarkivet publicerar bara historiska data som är Public Domain. Vi kommer inte att ha någon SLA, men någon form av förhållningsregler måste vi ha.

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                  • nilsw-ra
                    nilsw-ra @Dennis_Priskorn Senaste redigerad av

@dennis_priskorn Det är två befintliga APIer som vi kommer att tala om tydligare att de finns: IIIF för digitiserat arkivmaterial samt OAI-PMH för metadataskördning. Det senare är väl av begränsat publikt intresse, men iom att APIet finns där (för att leverera data till Archives Portal Europe) så ska vi åtminstone dokumentera det. Till sist så kommer ett nytt sök-API, som i slutändan ska ge liknande funktionalitet som de interaktiva tjänsterna på https://sok.riksarkivet.se/ Det sista lär vi behöva feedback från användare på så hör av dig om du är intresserad!

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                    • Forked by  Maria_Dalhage Maria_Dalhage 
                    • Björn Hagström
                      Björn Hagström @Ainali Senaste redigerad av

@ainali Den var enkel och snygg.

• Björn Hagström
                        Björn Hagström Senaste redigerad av

Om du stöter på denna så är den inte uppdaterad och bör inte användas:
                        https://www.apilicens.se/

• Moved from Tipsa och fråga by  Maria_Dalhage Maria_Dalhage 
                        • Första inlägg
                          Sista inlägg