• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

energy data api

Scheduled Fäst Låst Flyttad Efterfråga data och API:er
apielpriserenergi
24 Inlägg 11 Posters 8234 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • C Offline
    C Offline
    ckopp
    wrote on Senaste redigerad av Kristine_

Hej,

Vet ni om det finns en api som tillhandahåller dagens spotpriser för el ?

tack på förhand
    @ckopp

mattiasM toveT 2 svar Senaste svaret
    0
  • mattiasM Offline
    mattiasM Offline
    mattias
    replied to ckopp on Senaste redigerad av mattias

Bra fråga @ckopp! Känner inte till öppet API från offentlig sektor. Tänker att rimlig myndighet att publicera sådant API vore Energimyndigheten men än så länge har de inga publicerade öppna data.

Mattias Axell

? Ett svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    replied to mattias on Senaste redigerad av

Är det inte en aktör Nord Pool deras API

Ett svar Senaste svaret
    1
  • A Offline
    A Offline
    alcaeusdevelopment
    wrote on Senaste redigerad av

Har du testat denna? https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show

Ett svar Senaste svaret
    0
  • tormundT Offline
    tormundT Offline
    tormund

Vi på Beneficial Apps har nu skapat ett helt öppet och gratis API för svenska elpriser: https://www.elprisetjustnu.se/elpris-api

Vi hämtar vår data från transparency.entsoe.eu, men valde att även föra denna vidare till andra i ett enklare format.

Anledningen till att vi inte hämtar direkt från Nord Pool är att de tar ut vansinnigt höga avgifter för API-åtkomst!

toveT Maria_DalhageM 2 svar Senaste svaret
    4
  • toveT Offline
    toveT Offline
    tove
    replied to ckopp on Senaste redigerad av tove

@ckopp såg nu att @tormund har skapat och svarat men hade tänkt skriva att jag tror Tibber har någon API-lösning för både konsumtion, timpris både historiskt och framtida, metadata för konsumtion hemma och IRL konsumtion, men de ska göra någon förändring nu i dec 2022 så läs noga om ni skulle gå med dom.

Off topic ev, användningsområde för data kanske: 😉
    Vi funderar på att sätta en lampa vid tvättmaskin och diskmaskin som är grön, gul eller röd, beroende på pris. Men problemet har varit att det är så relativt vad jag tycker känns högt beroende på dag och månad.

Ibland när en får notisen "högt pris 250 öre mellan 18-19 imorgon" så känns det som en spott i sjön för att det varit över 600 öre 7-22 någon dag innan.

Utveckla hur vi utvecklar säker systemutveckling samhällseffektivt & innovativt

Ett svar Senaste svaret
    0
  • toveT Offline
    toveT Offline
    tove
    replied to tormund on Senaste redigerad av

@tormund sa i energy data api:

Beneficial Apps har nu skapat ett helt öppet och gratis API för svenska elpriser

Grymt ju! Och uppskattar den gröna designen, snyggt 🙂

tormundT Ett svar Senaste svaret
    1
  • Maria_DalhageM Offline
    Maria_DalhageM Offline
    Maria_Dalhage

@tormund snyggt! Vill ni synas med ert API i Sveriges dataportal?

Community Manager NOSAD - Network Open source and data / Arbetsförmedlingen Jobtech

2
  • tormundT Offline
    tormundT Offline
    tormund
    replied to Maria_Dalhage on Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage Absolut! Det skulle vi väldigt gärna vilja 🙂

E Ett svar Senaste svaret
    2
  • tormundT Offline
    tormundT Offline
    tormund
    replied to tove on Senaste redigerad av

@tove sa i energy data api:

Beneficial Apps har nu skapat ett helt öppet och gratis API för svenska elpriser

Grymt ju! Och uppskattar den gröna designen, snyggt 🙂

Tack så mycket! 🙂

Off topic ev, användningsområde för data kanske: 😉
    Vi funderar på att sätta en lampa vid tvättmaskin och diskmaskin som är grön, gul eller röd, beroende på pris. Men problemet har varit att det är så relativt vad jag tycker känns högt beroende på dag och månad.

Ibland när en får notisen "högt pris 250 öre mellan 18-19 imorgon" så känns det som en spott i sjön för att det varit över 600 öre 7-22 någon dag innan.

Inte en dålig idé!

Nu är det visserligen inte många kronor att spara på en tvättmaskin, som du kan se av prisexemplen vi har på framsidan: https://www.elprisetjustnu.se

Men vi har faktiskt funderat på att skapa en sådan tjänst som räknar ut detta åt dig, integrerad med smarta produkter. Du säger bara till när du behöver tvättmaskinen klar, så startar den när det är som billigast. Samma koncept som smart laddning för elbilar, bara en oberoende lösning från elbolaget, och som du kan använda mot vad som helst.

toveT 2 svar Senaste svaret
    1
  • E Offline
    E Offline
    Eric

@tormund Hej Tormund bra initiativ! Du kan publicera det på Sv dataportal med vår gratistjänst https://entryscape.com/sv/free/ då ni jobbar med en gratistjänst (om jag förstår rätt).
    Så här gör du:
    1 skaffa en konto i FREE
    2 gå till admin.dataportal.se och skapa ett konto där
    3 lägg in adressen till den data du beskrivit i FREE och tryck skörda

DIGG har allt stöd du behöver här: https://docs.dataportal.se/registry/start/

30min senare har du din datamängd på dataportal.se

2
  • toveT Offline
    toveT Offline
    tove
    replied to tormund on Senaste redigerad av tove

@tormund nej, det är ju inte ur kostnadsperspektiv utan mer för att få in en datastyrd beteendeförändring eller ens uppmärksamma eller vara medveten om hur vi använder el. Skrev slarvigt så tvättmaskin och torktumlare ska det vara men inte många kronor ändå. Vi har fjärrvärme via förening, så inte så många sätt att påverka det ur kostnadsperspektiv.

Har tänkt på ugn och laddning av elcykel. Men ur beteendeförändrings-perspektiv är ugn svårt. Det är ju inte direkt så att vi kan säga att vi äter kl 15 bara för att lampan är röd. Och laddning av elcykel är inte tillräckligt ofta för att det ska kännas lönt i mitt fall.

0
  • toveT Offline
    toveT Offline
    tove

Men vi har faktiskt funderat på att skapa en sådan tjänst som räknar ut detta åt dig, integrerad med smarta produkter. Du säger bara till när du behöver tvättmaskinen klar, så startar den när det är som billigast.

Jag skulle definitivt vara intresserad av sådant om jag kunde ha elbilsladdning hemma. Kanske kan tänka mig det framåt för tvättmaskin/torktumlare men just nu vill jag som sagt inte att det ska vara automatiserat utan det är ett datadrivet beteende och beteendeförändringen jag vill åt.

Tänker att det skulle vara bra för barn att få in tänket. Det är inte så att rött betyder att man inte får (eftersom ugnen kanske går varje kväll när det är rött) men man är medveten.

Ett svar Senaste svaret
    0
  • tormundT Offline
    tormundT Offline
    tormund

@tove Aha, jag förstår!

Men för att göra en sådan lampa, borde du nog kunna göra det enkelt med vårt Elpris API och IFTTT med koppling till en smart lampa 😃

toveT Ett svar Senaste svaret
    1
  • toveT Offline
    toveT Offline
    tove

@tormund absolut! Och där är avvägningen mellan att få det på plats eller lära sig något nytt. IFTTT har använts frekvent men försöker ju bli lite mer haj på kod och då känns det lite som fusk 😉

Nu kommer vi lite off topic men superkul att ni tagit fram detta och återkommer när jag testkört det, oavsett form!

J Ett svar Senaste svaret
    1
  • E Offline
    E Offline
    Eric
    replied to Eric on Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage efter att ha postat och läst forumets policy igen så är jag osäker på om det kan ses som reklam av särskild näringsidkare, kan du säga till om så ä fallet. Givetvis inte avsikten. /Eric

Ett svar Senaste svaret
    0
  • J Offline
    J Offline
    jonass

försöker ju bli lite mer haj på kod och då känns det lite som fusk

Respekt!

Du har ju redan gjort en MR till offentligkod.se. Tack för ditt bidrag Tove.

toveT Ett svar Senaste svaret
    1
  • tormundT Offline
    tormundT Offline
    tormund

@Eric sa i energy data api:

@Maria_Dalhage efter att ha postat och läst forumets policy igen så är jag osäker på om det kan ses som reklam av särskild näringsidkare, kan du säga till om så ä fallet. Givetvis inte avsikten. /Eric

@Eric Vår API-tjänst är helt öppen och gratis för alla att använda, och kommer att fortsätta att vara det. Vi har utvecklat denna tjänst helt pro bono. Men visst är vi också ett kommersiellt företag, som tjänar pengar på annat.

@Eric sa i energy data api:

@tormund Hej Tormund bra initiativ! Du kan publicera det på Sv dataportal med vår gratistjänst https://entryscape.com/sv/free/ då ni jobbar med en gratistjänst (om jag förstår rätt).
    Så här gör du:
    1 skaffa en konto i FREE
    2 gå till admin.dataportal.se och skapa ett konto där
    3 lägg in adressen till den data du beskrivit i FREE och tryck skörda

DIGG har allt stöd du behöver här: https://docs.dataportal.se/registry/start/

30min senare har du din datamängd på dataportal.se

Nu har jag i alla fall följt instruktionerna, och publicerat vårt API under organisationen "Elpriset just nu.se" och katalogen "Elpris API" med det juridiska företaget (Beneficial Apps AS) som utgivare. Jag är inte säker på om jag har gjort allt rätt, men rätta mig gärna om det är något som är felaktigt angett här.

Sedan har vi såklart respekt för om detta är något som inte är tillåtet på den här plattformen.

2
  • toveT Offline
    toveT Offline
    tove
    replied to jonass on Senaste redigerad av

@jonass haha, för att jag inte hittade Issues ja... Det räknas ju knappast, men låt mig bara få iväg det här projektförslaget imorgon så är jag game igen.

Ett svar Senaste svaret
    0
  • E Offline
    E Offline
    Eric

@tormund Kul med mer energidata på Sveriges dataportal. /Eric

Ett svar Senaste svaret
    2

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera