Community på Sveriges dataportal
Hack for Sweden med fokus på Digital inkludering
-
När?
-
Deltävling 8-10 oktober
-
Final 23-24 oktober
Covidbevis blev gnistan för årets huvudtema Digital inkludering
Alla ska kunna ta del av digitaliseringens möjligheter. Vi gör dagligen framsteg i utvecklingen av det digitala samhället och underlättar vardagen för många. Men inte för alla. I pandemins fotspår och i utvecklingen av e-tjänsten Covidbevis har exempel på digitalt utanförskap lyfts fram som en samhällsutmaning. Covidbevis är ett utmärkt exempel på hur viktigt det är att inkludera så många som möjligt i digitaliseringen och det blev gnistan för årets huvudtema i Hack for Sweden. Genom höstens hackaton med temat Digital inkludering ska Hack for Sweden söka lösningar som inkluderar fler människor i det svenska digitala samhället.Läs mer på Hack for Sweden
Anmälan för jury och mentorer är redan öppen, mer information om anmälan som deltagare kommer inom kort!
-
-
@emma vad lär vi oss av dom Hack som varit? Vad är incitamentet att fortsätta lägga pengar på detta istället för att skapa bättre infrastruktur se tankar
Känns lite galet att att några 100 personer skall tycka det vara värt att komma gratis och tro att det är dom personer som är bäst skapade att driva utvecklingen framåt... borde man inte skapa saker som fungerar 365 dagar per år och där folk som jobbar med riktiga lösningar kan ställa frågor. kommentera löpande saker som grunddata..... känns hel galet att gratis hackers behöver träffas men grunddata som vi starta fundera på 1997 i "Grunddata i samhället tjänst" där behövs inga möten/dialoger trots att vi startar om ungefär vart 10:e år 2002 2021 ....
Jag var med och vann ett Hack 2016 där vi prata om Linked data med kulturarvsfolk se mymuseum - lesson learned är att problemet med kulturarvet är bristen på kompetens för att leverera linked data dvs. blir som att elda för kråkorna att på ett hack prata om det.....
Det kan vara bra att träffas MEN det måste leda till något annars är det slöseri med allas tid och pengar och rätt personer skall dyka upp för att det skall bli något....
-
@salgo60 Jag instämmer faktiskt i att Sverige börjar närma sig en ohållbar situation vad gäller oförmågan att nå resultat inom digitaliseringen. OK att citera mig, statstjänsteman på Arbetsförmedlingen. Bristen på insyn i utvecklingsprocesser gör det oftast omöjligt att bidra eller att tycka. All källkod bör oavkortat göras öppen om den är finansierad med offentliga medel. Öppna ärendesystem typ gitlab issues eller liknande är nog framtidens motor för att samskapa.
-
@jonass tackar för svar.
Jag tror du måste ha nya laguppställningar alla trivs inte att jobba agilt och kan inte axla den rollen är min erfarenhet.... en utmaning med öppna data är att det är löst sammansatta nätverk där det måste byggas upp förtroende, våga jobba ihop dvs, det jag prata om co-creation
Att starta försiktigt med ett hack där man fysiskt träffas kan vara en bra mjukstart....