Community på Sveriges dataportal
-
Tycker mig se att vi fortsätter med SILOS och slutna sällskap som designar Öppna Data på var sitt håll sedan kommer det en spec på en csv fil..... ofta tycker det upp en eller 2 som följer denna spec men inga verkar bry sig....
Skall något hända behöver projekten
- jobba agilt och ha produktägare som kommunicerar med andra produktägare
- kommunicera med varandra på plattformar som GITHUB där fler kan ställa frågor och lära sig vad som händer och inte händer
- ha publika prioriterade backlogs så man kan synkronisera saker
En del i denna ekvation är hur saker designas. Jag rekommenderar denna blog och mönster att fundera över
- Collaborative Data Patterns
- blog om detta "Schema explorers and how they can help guide adoption of common standards"
Jag tror dagens Öppen data som är massa ej kopplade dataset inte skalar, inte skapar mervärde vad saknas?Case Utegym
Jmf utegym jag leker med denna vecka. Enklare och mindre känsligt dataset finns nog inte. Känns mer att det är ett systemfel att inte sprida att dom finns.... med badvatten hade vi önskat dialog med Havsmyndigheten som inte ville vara med och dansa - min tolkning är att dom inte lärt sig stegen i co-creation valsen- Utegym hur vi gör i Wikidata / Open Street Map
- Wikidata schema E280
- Open Street Map Tag:leisure=fitness_station
Visa data i Wikidata på en karta / projektet
Visa data Open Street Map sökning Overpass
Funderingar
- Varför fortsätter vi med att skapa SILOS dvs. ladda upp enskilda dataset på dataportalen.som csv och json utan att skapa linked data?
- Finns det någon som ser som sitt ansvar att detta görs effektivare?
- Hur tänker/tänkte ÖDIS, NSÖD grunddata utredningen etc.
3-1) Fördelen att koppla ihop dataset kan man se med utegym som kopplas med vilken kommun de finns i
3-1-1) Kommuner som Wikidata har utegym från men utan koordinat - karta dvs, här behöver vi kommunicera med datatägaren
3-1-2) karta kommuner som Wikidata saknar utegym från med länk deras www
-