Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Navigering

Tips Collaborative Data Patterns - Schema explorers and how they can help guide adoption of common standards

Data
    1
    1
    317
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • M
      Magnus Sälgö Senaste redigerad av

Tycker mig se att vi fortsätter med SILOS och slutna sällskap som designar Öppna Data på var sitt håll sedan kommer det en spec på en csv fil..... ofta tycker det upp en eller 2 som följer denna spec men inga verkar bry sig....

Skall något hända behöver projekten

• jobba agilt och ha produktägare som kommunicerar med andra produktägare
      • kommunicera med varandra på plattformar som GITHUB där fler kan ställa frågor och lära sig vad som händer och inte händer
      • ha publika prioriterade backlogs så man kan synkronisera saker

En del i denna ekvation är hur saker designas. Jag rekommenderar denna blog och mönster att fundera över

• Collaborative Data Patterns
      • blog om detta "Schema explorers and how they can help guide adoption of common standards"

3bcd589d-e73a-4758-b6fc-a9197d5e9840-image.png
      Jag tror dagens Öppen data som är massa ej kopplade dataset inte skalar, inte skapar mervärde vad saknas?

Case Utegym
      Jmf utegym jag leker med denna vecka. Enklare och mindre känsligt dataset finns nog inte. Känns mer att det är ett systemfel att inte sprida att dom finns.... med badvatten hade vi önskat dialog med Havsmyndigheten som inte ville vara med och dansa - min tolkning är att dom inte lärt sig stegen i co-creation valsen 😉

• Utegym hur vi gör i Wikidata / Open Street Map
        • Wikidata schema E280
        • Open Street Map Tag:leisure=fitness_station

Visa data i Wikidata på en karta / projektet
      9d6e3f56-4654-4e63-8685-82ef1c08b680-image.png

Visa data Open Street Map sökning Overpass

05411982-493c-4cae-b7da-8d3a26dd98a4-image.png

Funderingar

1. Varför fortsätter vi med att skapa SILOS dvs. ladda upp enskilda dataset på dataportalen.som csv och json utan att skapa linked data?
      2. Finns det någon som ser som sitt ansvar att detta görs effektivare?
      3. Hur tänker/tänkte ÖDIS, NSÖD grunddata utredningen etc.
        3-1) Fördelen att koppla ihop dataset kan man se med utegym som kopplas med vilken kommun de finns i
        3-1-1) Kommuner som Wikidata har utegym från men utan koordinat - karta dvs, här behöver vi kommunicera med datatägaren
        3-1-2) karta kommuner som Wikidata saknar utegym från med länk deras www

9dd34237-8b27-45f9-b4ef-f2eefeb94855-image.png

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
      • Moved from Tipsa och fråga by  Maria_Dalhage Maria_Dalhage 
      • Första inlägg
        Sista inlägg