Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

SCB beslut om öppen licens

Data
    licens scb öppna data öppna apier
    2
    4
    309
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Kristine_
      Kristine_ Senaste redigerad av Kristine_

Hej,

Tidigare har det här diskuterats SCB och val av öppen licens. Nu har SCB tagit ett beslut om att gå över från licensen Creative Commons BY till Creative Commons zero, CC0, för sina maskinläsbara öppna data som inkluderar både statistik och geodata. Ändringen träder i kraft den 1 juli.

Ni som har har lyft behovet får väldigt gärna fortsätta uppdatera här på communityt med konkreta exempel, stort som smått, när den här datan används i fler former och tillämpningar framöver. Tror det är fler än jag som är intresserade 🙂

Läs mer i denna nyhetsartikel: https://www.dataportal.se/sv/nyheter/5233/nu-blir-scb-s-data-annu-mer-anvandbar

( För referens se t.ex tidigare tråden: https://community.dataportal.se/topic/43/ang-scbs-val-av-licens/6?_=1623076149734 )

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
      • ?
        En före detta användare @Kristine_ Senaste redigerad av

@kristine_ har SCB någon plattform där man kan kommunicera med dom och ställa frågor, delar källkod?

Kristine_ Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Kristine_
          Kristine_ @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 Hej, personligen vet jag inte, har inte sett det. Men kanske någon annan på communityt vet (?)
          Annars rekommenderar jag dig att mejla in till SCB:s kundtjänst och fråga!

Vänliga hälsningar,
          Kristine

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • ?
            En före detta användare @Kristine_ Senaste redigerad av En före detta användare

En SCB anställd skrev på Wikipedias Bybrunnen 30 okt 2020 om att länka dom och 2 timmar senare fanns denna koppling på 290 sidor i Wikipedia se T266863 dessa sidor har ca. 6900 visningar per dag

c01b9f26-eff8-4358-946c-89ae4964f38e-image.png

• jag la upp saker som vi skulle vilja prata med dom om bl.a. en halv död applikation som heter Regina - ingen reaktion se T266870 SCB Wikidata framtid

Min fråga är mer om dom vaknat till liv 😉 om några andra hittat hur dialog skall föras.... tycker Jobtech visar ännu en gång en bra riktning med community backlog.... i T266863 visar jag bl.a. på att Solna kommuns Wikipedia sida har fler besökare på en:Wikipedia än sv:Wikipedia dvs. SCB kanske borde ha sina sidor på flera språk

8e09a850-bf30-45e6-85ad-9eee6e095b7a-image.png

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
            • Moved from Efterfråga data och API:er by  Kristine_ Kristine_ 
            • Första inlägg
              Sista inlägg