Community på Sveriges dataportal
-
För att som konsument ta del av den öppna data i Lantmäteriets Nationella Geodataplattform behöver följande användningsvillkor godkännas:
4 Villkor för användning av datamängder
Datamängderna tillhandahålls avgiftsfritt med öppen licens motsvarande
Creative Commons, CC0 eller Public Domain Mark, PDM eller liknande licens. Det innebär att du som Konsument får använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på informationen även i kommersiella sammanhang utan några restriktioner.Nationella geodataplattformen får inte användas av konsument i de fall de
befinner sig utanför EU/EES.Vissa datamängder kan innehålla personuppgifter och du är då vid användandet skyldig att behandla personuppgifterna enligt gällande regelverk.
5 Behandling av personuppgifter
För att få tillgång till Geodataplattformen behöver Lantmäteriet samla in
personuppgifter.**Min fråga
Är det ok att tvinga konsument av öppen data att identifiera sig? Eller för över huvud taget behöva godkänna användningsvillkor om data publiceras under CC0?
-
- jag tycker inte det är bra att behöva identifiera sig själv från mitt usercase med Wikidata är licensen det viktiga (Wikidata:Licensing - Wikidata) Finns saker i WIkidata så tror jag vi har ca. 10 miljoner sökfrågor per dag så vem som använder detta data kommer man aldrig att veta....
Off topic jag skulle vilja koppla sjöar och badplatser till lantmäteriets unika identifierare var förs den dialogen?
- min GITHUB badplats yta där jag beskrivit hur vi kopplar oss till Havs- och vattenmyndigheten och NUTS
-
@jonas-nordqvist Kort svar: nej. Det är inte bra.
Villkor som inte kan väljas bort begränsar användningen nerströms och det går stik i stäv med syftet att öppna upp för ökad användning. -
@jonas-nordqvist Det är inte den enda svårigheten med den Nationella geodataplattformen. Jag har initierat en diskussion i Facebookgruppen Opengov - öppen offentlig förvaltning.
Välkommen att följa diskussionen där. -
-