Community på Sveriges dataportal
Datadriven samverkan för planering och dimensionering av utbildning
-
När 30 september. kl 12-13
Detta är ett Hybridmöte så välkomna att delta på Goto10 i Hammarby sjöstad eller online!
https://www.goto10.se/event/datadriven-samverkan-for-planering-och-dimensionering-av-utbildning/
På detta event presenteras data som myndigheter idag delar samt pågående initiativ för att bättre kunna planera, dimensionera och erbjuda utbildningar. Fokus är utbildningar inom gymnasiet, komvux, yrkeshögskolan samt nationell yrkesutbildning på SeQF nivå 4 och som är under införande.
Aktuella ändringar i skollag och fler utbildningsformer på utbildningskartan innebär att kommuner och utbildningsanordnare behöver utöka sin samverkan så att utbudet bättre möter både arbetslivets och deltagarnas behov.
Under eventet kommer vi också att diskutera hur vi tillsammans – kommuner, leverantörer, myndigheter- kan arbeta datadrivet för att skapa bättre beslutsunderlag och tjänster
Nationella dataverkstaden presenterar hur de kan stötta i datainsamling och datadelning.
Sundsvalls kommun exemplifierar hur de använder myndigheternas data för att bygga en plattform för att samla länets utbildningsutbud.
Målgrupper:
- Utbildningsanordnare
- Systemleverantörer
- De som arbetar med kompetensförsörjning och samt utbildnings- och yrkesvägledning.
- Alla som är intresserade av samverkan kring öppna data.
Arrangörer: Arbetsförmedlingen , Myndigheten för Yrkeshögskolan , Nationell dataverkstad , Skolverket , Sundsvalls kommun
-
@Maria_Dalhage vad finns gjort och vad är tänkt
- vilka deltar i projektet? Hur löser ni detta som dataportalen har svårt med att ange namn på personer och skapa nätverk med personer, har ni tagit steget till Persistenta identifierare för personer/ pekar på linked in / Facebook ?!?!?? min issue #898 exempel hur galet det blir med att "allt ligger i Linked in"
- har ni en projekt yta / web / specar / om er arbetsprocess / leverabler
- vilka kopplar ni er mot gissar att detta borde göras EU gemensamt och var finns denna sammarbetsytan
- språk ni skall stödja
- min käpphäst är att svenska minoritets språk och EU språk skall stödjas min issue #857 om att best practice och ett ekosystem behövs
-
@VarförFungerarInteDetta
- Målsättningen med eventet den 30 september är att visa vilka data som myndigheterna har som kan användas för exempelvis planering och dimensionering av utbildningar samt att fånga in vilka data som skulle kunna tas fram. Dataskyddsförordningen, GDPR, som började gälla 2018 syftar till att skydda personuppgifter och integritet genom att reglera hur organisationer (bl.a. myndigheter) hanterar data. Myndigheter måste följa GDPR genom att hantera data säkert, vara transparenta, och respektera individers rättigheter som tillgång, rättelse och radering av data. Detta är anledningen till varför detta forum har strikta användarvillkor. "Vi" löser problemet genom att de som är ansvariga och vil etablera nätverk själva ansvarar för att synas och berätta om sin verksamhet. Offentlig sektor har hemsidor, växeltjänster och kundservice så det går att "hitta varandra".
- I myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande kommunicerar vi bl.a. via detta forum, när det gäller data och öppen källkod. Vi har ju en egen underkategori till Data i detta forum! Vi lägger ut mötesanteckningar och bjuder brett in till event. Vi vet att flertalet av våra målgrupper (ännu) inte finns i detta forum så vi använder dessutom ordinarie etablerade kontaktvägar.
- Vi jobbar huvudsakligen inte i projektform utan i respektive myndighets ordinarie verksamhet och har därmed lite olika strukturer beroende på myndigheternas uppdrag. I slutrapporten för regeringsuppdraget att utveckla en sammanhållen datainfrastruktur,(länk till rapport finns under kategorin kompetensförsörjning och livslångt lärande) beskrivs kopplingar och gemensamma EU-styrningar och pågående arbete.
- Precis som du skriver behöver vi säkerställa interoperabilitet och förhålla oss till öppna och överenskomna standarder för bl.a. metadata och specifikationer.
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Maria_Dalhage Jag har just anmält mig Maria:) Blir kul, det var länge sen jag hann med att gå på seminarier även om jag bara deltar på distans.
-
hur denna post såg ut innan DIGG tog bort inlägg Internet Archive 20240912081751
-
-
@josefinlassi Vad roligt! Hoppas och tror att det blir bra diskussioner.
-
@Maria_Dalhage Dokumentation från eventet finns nu under Kompetensförsörjning och livslångt lärande i kategorin Data https://community.dataportal.se/topic/978/datadriven-samverkan-för-planering-och-dimensionering-av-utbildning