Community på Sveriges dataportal
Den problematiska Piwik Pro
-
Disclaimer: Jag pratar i egen sak här - vi är leverantör av Matomo.
Det är många myndigheter som valt Piwik Pro, många verka av den tron att Piwik Pro är "enterprise" versionen av Matomo. Men Piwik Pro har inget gemensamt med Matomo. En gång i tiden var det samma system, Piwik Pro startades av grundaren av Matomo (som då hette Piwik) tillsammans med en polsk partner. Men de gick snabbt skilda vägar, Piwik Pro forkade Matomo och stängde sin källkod. Och starta en väldigt aggresiv marknadsföring, och gick fram med klassiskt "big corporate" anda och stämmer folk till höger och vänster (jag själv har fått ett cease and desist-brev av dem, och det lär inte vara det första...)
Problemt i dag är att många blandar ihop dem. Och många tror att det är samma produkt.
Så jag slänger ut en fråga här - hur tror ni att man kan tydliggöra att det i dag är helt olika produkter? Och hur gör man med svenska upphandlingar där Piwik Pro varit inne och styrt kraven?
-
Vi är också leverantörer av Matomo, men har inte fått någon kommunikation från Piwik Pro (än). Men det är, som du säger, en ganska udda situation och det är lätt med missförstånd och missuppfattningar.
Jag måste dock säga att jag tycker det är tjänstefel om man låter Piwik Pro stipulera upphandlingskraven för en sådan här tjänst, det är väl precis så en upphandling inte skall gå till ...
Vad man kan göra åt det vet jag inte, men jag tror det gäller att sprida ordet, informera, osv osv i vanlig ordning.
-joho
-
Om det kunde komma krav på öppen källkod i svenska upphandlingar så skulle jag vara den första att hurra. Det är inte bra spenderade skattepengar att köpa in proprietär lösningar i de fall de finns öppen källkodslösningar som kan levereras minst lika professionellt.
I Sverige verkar det generellt finnas ett märkligt antagande att man får något sämre med öppen källkod. Det är underbart att se danska initiativ som OS2 som verkligen lyfter öppen källkod, och där främst kommuner samarbetar där de har samma eller liknande behov.
-
@mikkeschiren Jag "kuppar" lite. Jag vill passa på att informera om kammarkollegiets Vägledning för avrop av programvaror och tjänster. I denna förtydligas vad som gäller för upphandling av öppen källkod. Det står:
"För att underlätta för avropande organisation att avropa programvara med Öppen källkod framgår det bl.a. i bilaga ”Kravkatalog” till ramavtalet att;
Kund får ställa ett obligatoriskt krav på specifik namngiven Programvara som i sin helhet är licensierad med en eller flera licenser godkända av Open Source Initiative (OSI)1, är gratis och fri för alla leverantörer att nyttja (det krävs ex. ingen återförsäljarstatus). Kund får ställa obligatoriska krav på standarder om standarden uppfyller kraven på en öppen standard enligt SOU 2009:86.
Det finns idag flera initiativ till att sprida information och användning av programvara med öppen källkod och öppna standarder inom offentlig förvaltning. Ett exempel på ett sådant samarbete är webben offentligkod.se där en katalog över öppna programvarulösningar som används av offentliga organisationer är publicerade."Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att i de flesta upphandlingsprocesser kan det upplevas som "för sent" när vi nått "beslut om upphandling". Jag tror att vi behöver få in steget "ladda ned, testa och utvärdera" först. Fördelen med öppen källkod är ju att vi inte behöver köpa grisen i säcken utan kan utvärdera våra alternativ först.
-
@Maria_Dalhage sa i Den problematiska Piwik Pro:
Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att i de flesta upphandlingsprocesser kan det upplevas som "för sent" när vi nått "beslut om upphandling". Jag tror att vi behöver få in steget "ladda ned, testa och utvärdera" först. Fördelen med öppen källkod är ju att vi inte behöver köpa grisen i säcken utan kan utvärdera våra alternativ först.
Ja, det kan inte upprepas ofta nog. Vi har ofta förfrågningar av denna typ där en tjänst kan utvärderas i NN tid utan fortsatta krav, det upplägget fungerar väldigt bra.