Community på Sveriges dataportal
Parkeringar som öppna data - bidra till specifikation
-
Bakgrund och syfte
Inom projektet Nationell Dataverkstad har det tagits fram en topplista över datamängder att standardisera för publicering och datadelning. En sådan datamängd som också haft ett stort intresse från flera olika aktörer är Parkering. Eftersom det är markägaren som upplåter mark till parkering är det också markägaren som bestämmer vilka villkor som ska gälla. I de flesta fall i en stad är det kommunen som är markägare och har själva hand om parkeringar via t.ex. ett trafikkontor. I andra fall kan kommunen lagt ut parkeringen på entreprenad och då är det externa parkeringsbolag som sköter dessa.
Genom att standardisera denna data och dela den öppet så ser vi möjligheten att underlätta för trafikanter att hitta till lediga parkeringar och undvika onödig körning i jakt på parkeringsplatser men också det kan bli tydligare vilka villkor som gäller för parkeringsplatsen.
Och att dela data öppet skapar möjligheter till delvis få bättre koll på alla parkeringsplatser, dels kunna planera fordonens roll och yt-användning i samhället. Det leder också till möjligheter att göra en kompletterande dataspecifikation för parkeringsplatsers tillgänglighet i realtid via API precis som vissa aktörer gjort idag utefter bästa förmåga.
Parkeringar blir bättre genom samarbete, så även standardisering - tyck till!
Så nu finns ett väldigt tidigt utkast till dataspecifikation för parkering. Den har med exempeldata och bör vara intressant för kommuner och bolag som ansvarar för parkeringar - och självklart inte minst data-användare oavsett samhällssektor!
Vi vill väcka tankar, intresse och hitta sätt att förankra detta som en standard för delande kommuner och konsumenter och användare. Vi som jobbar med projektet Nationell Dataverkstad söker nu dig som t.ex. jobbar i kommun och vill publicera data, dig som är konsument t.ex. samverkande myndighet, leverantör eller annan intressegrupp t.ex. förening som bryr sig om bra utbud med parkeringar för rörelsehindrade, för att komma med idéer och kloka inspel.
Välkommen att återkoppla här i forumtråden!
Länk till utkastet finns här:
https://www.dataportal.se/sv/specifications/parking/0.1Välkommen att vara med att medskapa detta och hjälp gärna till att sprida ordet!
-
@FilipDijak Tack för hjälpen att publicera detta!
Här är uppdaterat utkast baserat på återkoppling i ett försök att skala ned avsevärt och göra fler attribut frivilliga.
Namn Kardinalitet Datatyp Beskrivning source 1 heltal Obligatoriskt - Ange organisationsnummret utan mellanslag eller bindesstreck för organisationen som hanterar parkeringen. id 1 heltal Obligatoriskt - Anger en identifierare för parkeringen. name 1 text Obligatoriskt - Anger namn på verksamheten där parkering skapats. type 1 public | commercial | residential Obligatoriskt - Ange parkeringens typ. latitude 1 decimal Obligatoriskt - Latitude anges per format enligt WGS84. longitude 1 decimal Obligatoriskt - Longitude anges per format enligt WGS84. street 0..1 text Ange gatuadress för parkeringen. postalcode 0..1 heltal Ange postnummer för den parkeringen. city 0..1 text Ange postort för den parkeringen. description 0..1 text Anger en kortare beskrivning av parkeringen. car_spaces 0..1 heltal Anger antalet parkeringsplatser. accessible_spots 0..1 heltal Anger antalet parkeringsplatser. rv_spaces 0..1 heltal Anger antalet parkeringsplatser. motorcycles 0..1 heltal Anger antalet parkeringsplatser. charging_points 0..1 heltal Anger antalet parkeringsplatser. permit 0..1 boolean Anger om parkeringen kräver tillstånd. prohibition 0..1 text Anger om förbud gäller, anges som t.ex. 02:00-06:00. parking_fee 0..1 text Anger om parkeringen kräver avgift viss tid. public 0..1 boolean Anger om parkeringen får användas offentligt. status 0..1 boolean Anger om parkeringen är aktivt öppen. lighting 0..1 boolean Anger om parkeringen är upplyst. updated 0..1 text Ange när parkeringen uppdaterades senast. email 0..1 text E-postadress för vidare kontakt, anges med gemener och med @ som avdelare. URL 0..1 URL Ingångssida för mer information om parkeringen. Källa: https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/bilparkering/-/blob/main/content/model.md
Vill du skicka in återkoppling per e-post? Mejla då till: contact-project+sarskilt-viktiga-datamangder-bilparkering-40754089-issue-@incoming.gitlab.com
-
Hej
Ser intressant ut. Här kommer först några generella kommentarer utifrån erfarenheter av att utveckla dataprodukter till NVDB (nationella vägdatabasen)- Antal attribut, ju fler, deto tyngre blir ajourhållningsbördan. Tydligt definiera vad produkten ska användas till och vilka attribut som då krävs jämfört med attribut som är "bra att ha".
- Undvik beksrivande fritext-fält. Sträva efter att göra datan maskinläsbar.
2b) Fasta värdemängder för t.ex. postort då undviker man felstavningar och blanktecken) - bestämma antal tecken ett heltal attribut kan ha minskar risken av felinmatning.
- tydlighet i beskrivning av attributen, kan något misstolkas så kommer det att ske.
Specifika kommentarer
Om jag har parkering på båda sidor av en lång gata blir det 1 punkt?IDt; sätts det av systemet, så att det säkerställs att det är unikt?
name; namn på verksamhet (är detta verkligen ett obligatoriskt attribut?)
type; behöver definiera de tre typerna
Tydligare förklara skillnaderna för de olika typerna av parkeringsplatser samt hur man förväntas redovisar totalen. Säg att det finns 2st HCP-platser och 10 vanliga parkeringar, är det då 12 st om är totala antalet platser?
prohibition; bör inte vara text. Svårt attribut att modellera bra då det säkert finns både, datum, tid och veckodag
updated, borde nog vara datumfält istället för text
Överväg att lägga till ett attribut som ger löpnummret ur STFS för parkeringar som är föreskrivna
Ett löpnummer för trafikföreskriften i STFS som tilldelas av beslutsmyndigheten, består av organisationskod, årtal och ett nummer som är löpande för kalenderår och åtskiljs från årtalet genom kolon. Dessa löpnummer kan se lite olika ut så här måste det tyvärr vara text...mvh
Jonas Almqvist -
@mattias Förstår att ni arbetar för att minska antalet attribut, så följande har ni kanske prioriterat bort i en tidigare revidering, men annars, mot bakgrund av grön omställning: cykelparkering? Flottan elcykel ökar i Jämtland och parkering = problem. Med/utan tak kan vara relevant info på snöigare breddgrader.
Sen en kort reflektion kring rv_spaces, i en app är det intressant att veta om det finns faciliteter vid parkeringen (töm latrin/fyll på vatten).
Verkar fnv själv inom regeringsuppdrag för datainfrastruktur om kompetensförsörjning och livslångt lärande och står just i startgroparna för att börja dela insikter och utmaningar via dataportalen och gitlab, tack för inspiro
-
Hej @mattias
Är en ganska gammal post men ni kanske har kommit en bit på väg.
En sak som är problematisk med parkeringar är att människor letar parkering och det tar lång tid och om man har fossilbil så släpper det ut mycket giftiga avgaser innan man hittar en parkering.Vore det inte vara en bra sak att inkludera ett optionellt attribut hur många platser som är lediga så skulle en aktör skapa en tjänst där man lätt ser hur många parkeringar som är lediga och kan direkt välja den parkeringen.
-
Se https://twitter.com/DennisPriskorn/status/1696443031233126862 och https://github.com/dpriskorn/svenska-parkeringar/issues
Det finns mycket att göra på det här området. Jag vill ha apier och öppna data med plats, detaljer, länkar, priser, beläggningsinformation, m.m.Det ska vara busenkelt att bädda in sån här information i appar som Google Maps, Organic Maps, OsmAnd, m.fl.
I USA har de kommit långt på området. Ni som jobbar med specen kan med fördel kolla upp med dem hur de gör där. Om jag minns rätt finns en nosad video om mobilisering/transport där en berättade om hur det är där.
-
@Dennis_Priskorn Här finns mitt försök att få ut data från en kommun som sägs ha kommit långt med digitalisering och har en policy.
https://handlingar.se/request/begaran_om_oppna_data_om_parkeriIntressant nog verkar parkeringsappar och företag ha mera strukturerad information än vad kommunen klarar av att ta fram när jag begär ut.
Det är ett stort problem. ALL offentlig data som delas måste delas med kommersiella bolag måste även delas offentligt om inte det finns särskilda skyddshänsyn. Det inkluderar parkeringsdata som skickas till bolag som EasyPark, data om rekreation tex data som skickas till Naturkartan inkl. bilder, m.m.
Vi måste få till en lag som tvingar fram det här proaktivt. Jag kan omöjligen sitta och begära ut och följa med i dataströmmarna i efterhand.
-
@mattias Hej, jag skapade lite nya issues med feedback.
Kommer nån från dataverkstaden delta på detta om 4 dagar?
https://www.storsthlm.se/kalender/2023/strategiska-natverk/digitalisering/strategiskt-natverk-digitalisering-5-okt/Jag önskar att ni deltar och pratar ihop er så ni kan samverka effektivt om hur parkeringsdata ska se ut.
Jag vill ha datan helst igår och jag vet att Stockholm Parkering redan har datan och gissningsvis delar den i databasdump (via epost?) med parkeringsbolag. Det är helt oacceptabelt och måste fixas omgående så alla får läsa samma öppna datamängd istället och kan bygga appar och tjänster på lika fot.
Här är kontaktinformationerna till deras styrgrupp som har möte 18/10:
Peter Vesterholm
Verksamhetschef regional samverkan
073-917 94 02
peter.vesterholm@storsthlm.se -
@Dennis_Priskorn Jag har inte hört något om det där mötet och att Dataverkstan skulle bli inbjudna till det där mötet.
Men vilken bra önskan! Hade ju varit kul att delta men ser inte något på sidan om vad de hade för agenda.
P.S. Jag tror det inte är tillåtet att posta personuppgifter här på forumet, även om det är personuppgifter som är offentliggjorda på eget initiativ av offentlig sektor. Däremot bör en kunna länka till personuppgifterna från t.ex. källan så som https://www.storsthlm.se/vad-vi-gor/organisation-och-styrning/