Community på Sveriges dataportal
DIGG seminarium: Öppna data för nybörjare
-
Under året kommer DIGG att arrangera detta seminarium vid behov, se Internetstiftelsens eventkalender för bokning och datum, och i denna tråd samlar vi frågor och svar kring detta seminarium i syfte att sprida informationen mer effektivt och möjliggöra en bredare dialog. Välkommen att posta era frågor här!
-
Det jag vill se är att vi slipper uppfinna hjulet varje gång och att data som levereras inte blir som idag massa Silos som inte kopplas ihop utan att data som levereras kan användas...
Grunden är att förstå hur myndighets Sverige fungerar är min tro och att man ser helheten hur Öppen Data med badvatten kopplas ihop med exempelvis hur EU samlar in data via Havs- och vattenmyndigheten länk och att det finns en miljö övervakningsaspekt i det hela, där jag i en förlängning vill kunna se även kopplingar till beslut som kommuner riksdag tar och där jag som väljare vill se hur dessa beslut eller avslag kopplas till olika partier och partiprogram så jag ser vart "mitt" parti står i denna fråga och resultatet av deras beslut....
Jag hade ett snack med mannen som avslöjade Facebook i Cambridge Analytica scandal (Paul-Olivier Dehaye twitter) härvan och han ville se öppen data så man direkt kan se vilka beslut som tagits i olika länder då det gäller saker med AI.... samma sätt vill vi koppla ihop saker med Öppen data bra öppen data är ihopkopplad..... (Paul kör idag en egen Wikidata där han samlar in vilka appar som samlar in våran privata information) - kolla hur Google kopplar ihop vår privata data med sina interna kunskapsgrafer det är den nivån våran öppna data skall ha inte dagens Silos och uppfinna hjulet varje gång
- kunna Persistenta Identifierare och vikten att ha auktoriteter
- imorse pratade jag med Havs- och vattenmyndigheten Mattias Andersson och Stina Lindqvist länk där dom berätta att dom är auktoritet för att skapa persistenta Identifierare NUTS för bad och att det är ok för kommuner att registrera även icke EU bad dvs. hade Uppsala kommun, Södertälje kommun .... gjort rätt så hade dom kopplat sitt baddata till NUTS och deras data gick att använda nu blir det relativt oanvändbart och en dataSILO
- OT tanken nu med badvatten data är att vi skall i Wikidata försöka koppla badvatten till vid vilken sjö datat finns ex. badet Likstammen = WD Q106708865 = SE0220480000002079 finns vid sjön Likstammen = WD Q3361403 som har en koppling till naturreservat WDPA 555541098
- Havs- och vattenmyndigheten är enormt positiva till detta att koppla ihop och dom funderar själva på hur detta skall göras. Om jag förstod rätt så är tanken att kommunernas koordinat för ett bad skall gå till en mätpunkt dvs, det är inte samma som badet och dess utsträckning utan en fysisk punkt
- I Wikidata idag har vi för många sjöar
- ett Sjöid = WD Property:P761 se karta med > 58 000 sjöar
- ett vattenförekomst-ID = WD Property:P2856 som idag finns i Wikidata på > 7600 förekomster se karta
- ett Sjöid = WD Property:P761 se karta med > 58 000 sjöar
- I Wikidata idag har vi för många sjöar
- Havs- och vattenmyndigheten är enormt positiva till detta att koppla ihop och dom funderar själva på hur detta skall göras. Om jag förstod rätt så är tanken att kommunernas koordinat för ett bad skall gå till en mätpunkt dvs, det är inte samma som badet och dess utsträckning utan en fysisk punkt
- OT tanken nu med badvatten data är att vi skall i Wikidata försöka koppla badvatten till vid vilken sjö datat finns ex. badet Likstammen = WD Q106708865 = SE0220480000002079 finns vid sjön Likstammen = WD Q3361403 som har en koppling till naturreservat WDPA 555541098
- imorse pratade jag med Havs- och vattenmyndigheten Mattias Andersson och Stina Lindqvist länk där dom berätta att dom är auktoritet för att skapa persistenta Identifierare NUTS för bad och att det är ok för kommuner att registrera även icke EU bad dvs. hade Uppsala kommun, Södertälje kommun .... gjort rätt så hade dom kopplat sitt baddata till NUTS och deras data gick att använda nu blir det relativt oanvändbart och en dataSILO
- kunna skapa GITHUB ytor för dialog och möjlighet att ge feedback på det data som laddas upp se exempel dom fel jag hittat för badvatten samlade som Issues som jag kommer att skicka tillbaka till Havs- och vattenmyndigheten så dom kan rätta sitt data (eftersom jag har persistenta identifierare med NUTS förstår dom vilket objekt jag pratar om)
- även ha mer allmänna diskussionsytor i GITHUB för diskussion som jag hade på telefonen idag med Havs- och vattenmyndigheten där dom internt funderar över hur deras vatteninformation i VISS kan kopplas till badplatser något vi vill se i Wikidata
- kunna Persistenta Identifierare och vikten att ha auktoriteter
-
@micke-b Hej! Tyvärr har vi inte möjlighet att lägga ut någon inspelning. Men detta seminarium kommer att gå den 20 maj också, du kan anmäla dig här: https://www.goto10.se/event/oppna-data-for-nyborjare/ Hoppas du kan komma då istället, och kanske ta med dig några kollegor:)
-
@salgo60 har du skrivit detta i fel inlägg? Låter som att detta handlar om specen om badplatser... eller?
-
@josefinlassi nix saker du bör gå igenom med folk som skall skapa Öppen data för att slippa det vi ser idag med datasilos, idag är det för badvatten bara skräpdata vi ser .... i ditt Öppen data körkort för noviser bör du ha med
- publika identifierare
- förstå om det finns auktoriteter och referera dom
- att länkad data gör ditt data användbart http://5stardata.info/
- att mer kopplad data gör att sådan "enkel data" som badvatten som kopplar till vattenstationer blir en del i en helhet
- skall Öppen data fungera så måste det finnas möjlighet till dialog
- dvs. ni bör lära folk att skapa GITHUB yta eller annat verktyg... att vi som idag inte får unikt IDn när vi rapporterar fel på dataportalen.se fungerar inte och skalar inte
- att alltid ha möjlighet att rapportera fel issues
- skall vi skapa mervärde med Öppen data så måste olika löst kopplade domäner förstå varandra....
-
@josefinlassi Hej Josefin!
Tack för ett bra webinar. Till oss som var med - fanns det möjlighet att få presentationen skickad till sig via e-mail?Tack på förhand!
-
@yvonne Hej! Det är på väg, det kom bara en långhelg med lite andra aktiviteter i vägen:)
-
@salgo60 Just det här seminariet är till enbart för dom som ska göra själva publiceringen av datamängderna, utan också kanske jobba med att stödja frågan på andra sätt. Vi har satt ganska stort fokus på vikten av att skapa interoperabla data men inte gått ner exakt på hur man gör det eftersom inte alla kommer att vara inblandade på den tekniska nivån, och detta står också i våra vägledningar (även om det kan bli mer utförligt). Vi ser inte att alla som kommer att vara inblandade i arbetet med öppna data behöver vara på Github, därför har vi inte med det i den här översikten av öppna data.
-
Detta inlägg är raderat!
-
@salgo60 Återigen Magnus, det här seminariet ligger inte på den nivån, och din ton är alldeles för otrevlig. Jag skulle också säga att kommentaren är off topic i den här tråden. Jag skulle uppskatta om vi kunde hålla kommentarer till ämnet för tråden och ha en trevlig och konstruktiv ton. Du är välkommen att omformulera kommentaren till en bättre passande tråd.
-
@josefinlassi Hej igen! Jadå, fullt förståeligt Allt gott!
-