Community på Sveriges dataportal
Behov av forskningsdata
-
På Energimyndigheten pågår just nu en förstudien som bl a kartlägger hur omgivningens behov av forskningsdata ser ut. Energimyndigheten finansierar forskning inom energiområdet och har relativt mycket data som idag inte är publik men har en ambition att publicera mer data framöver. Hur ser ditt behov ut?
-
@Martin-Söderlund Lägg ut allt bara.
-
@Martin-Söderlund Skulle det innebära en stor kostnad att dela "allt"?
-
@jonass Beror nog på vad man menar med allt. Finns både information i lös data och i dokumentform. Alltid viss oro för hantering av persondata, osv vilket sannolikt gör att det krävs någon sorts bearbetning som idag inte är plats.
-
@Martin-Söderlund jag sökte på ”energi” i dataportalen. Energimyndigheten har 90 dataset. Umeå kommun, SMHI och en del andra har också öppna data inom energi. Jag skulle vilja förstå vilka som tillhandahåller vilken typ av data inom energi. Så bara en sådan sammanställning vore värdefullt. Jag tror att detta skulle behövas generellt för olika datakategorier. De flesta vet ju inte vad alla myndigheter har för uppdrag och därmed har vi heller inte koll på vad vi kan förvänta oss för data.
Men rent generellt; historiska data som ni har är ju generellt efterfrågat samt inköpsdata, leverantörsreskontra. Dessa delas dessutom av flera myndigheter. Toppen att du söker dialog!
-
@Martin-Söderlund Tror ingen på den här myndigheten tänkt tanken att t ex dela leverantörsreskontra, men jag tar med det i förstudien som ett inte ovanligt önskemål. Frågan om energi är nog lite för stor för mitt uppdrag, men noterar förstås för framtida utveckling.
-
@Maria_Dalhage Jag tycker du sätter fingret på något viktigt här. Dataportalen är som en stor behållare där en massa organisationer "hällt in" länkar till data. Även om det går att filtrera, så är intrycket "huller om buller". När det gäller Energimyndigheten är det mycket enklare att gå direkt till myndighetens sida för statistik och ladda ned direkt. Där är data förklarade, under logiska rubriker osv.
Om jag letade efter öppna data om energi, skulle jag helt enkelt googla på det. Då kommer jag troligen rätt snart till relevanta källor och kan gå direkt till respektive datakälla för info/data. Ville inte göra någon besviken, men jag skulle inte gå omvägen via en dataportal. Men det är ju bara jag
-
@mistral ja, det är en utmaning hur data kan hittas , och DCAT-AP-SE räcker inte hela vägen. Att alla data finns sökbara på ett ställe är bra. Men vi behöver, lyfta fram, kurera och jobba mer med visualisering. Men vi menas de som delar data i dataportalen och teamet kring dataportalen i samarbete med dem som söker efter data. Community är en naturlig plats för denna typ av förbättringsarbete.
-
@Maria_Dalhage Ja, det har du helt rätt i. En dataportal kan såklart bli en jättebra mötesplats, men då måste det finnas en organisation för att kurera, förklara, dokumentera, kvalitetsgranska, visualisera mm som jag tror är långt mer omfattande än den organisation dataleverantörerna har idag. Det blir nog också en "kalldusch" för många organisationer då de inser att arbeta med öppna data faktiskt innebär ett stort jobb och kostnad (inte den bild många tongivande konsulter förmedlar, att det är "bara att publicera"). Kan inte DIGG klonas i "små-DIGG" som under en begränsad tid tar plats i resp. organisation och får fart på arbetet? Typ "låna en DIGG-anställd" Bildlig jämförelse med en bokbuss, bibliotekarien kommer till folket. Annars tror jag inte det kommer hända något.
-
@mistral håller jag med om och mer bra exempel på faktisk nytta annars kommer organisationerna inte prioritera detta. Goodwill duger inte som dragplåster och uppenbarligen inte heller lagar.
-
@Martin-Söderlund Ja och då kommer den delikata frågan för dataleverantörerna om var denna mötesplats ska vara, hos sig eller hos dataportal.se eller både och? Spontant tror jag kommunikationsavdelningarna på kommuner och myndigheter kommer säga att visualiseringar, exempel på nytta mm ska ligga inom deras rådighet/domäner, dvs på resp. webbplats. Att förvalta både den egna webbplatsens del för öppna data och motsvarande på dataportal.se, tror jag helt enkelt blir för mycket. Jag tror också många myndigheter, i allt högre grad, kommer se data som en del av "varumärket" och uppdraget. Energimyndigheten är ett bra exempel på en data-/statistik-yta, där många av de bitar vi diskuterar redan finns på plats.
-
@mistral håller med om din slutsats, och konstaterar att vi behöver hjälpa myndigheter att kommunicera utanför sin egna webbsida. Arbetsförmedlingen hade en slogan; från ego- till ekosystem. Det är precis så alla dataproducenter behöver tänka. Att möta kunden där kunden är betyder inte bara att vi ska finnas digitalt utan också att vi ska anpassa oss så att man hittar våra tjänster och produkter. Att kunna leta på ett ställe istället för tusen borde vara en no brainer, men dit har vi ännu inte riktigt nått. Angående låna en Diggare. Jag är utlånad till Digg från Arbetsförmedlingen. Det går alldeles utmärkt att låna kompetens mellan myndigheter för att bygga upp verksamheten. Fördelen med lån är att kompetens både delas och stannar kvar inom offentlig förvaltning.
-
@Martin-Söderlund Jag vill bara informera dig om att jag hade ett superbra möte med Upphandlingsmyndigheten igår. De är i samma fas som er och försöker ta del av andras kunskaper och erfarenheter inom området, samt vilka data som efterfrågas.
På frågan om vilka data som är intressanta kom vi fram till att deras statistik känns som en relevant(a) datamängd(er) OCH öppen leverantörsreskontra.
Jag/vi erbjöd oss att hjälpa dem med att publicera den öppna leverantörsreskontran och vi hjälper såklart även er om ni önskar.
Sen vill jag även informera dig om att det händer intressanta saker i Mälardalen och i Linköping med energiförbrukning i fastigheter. Kanske kan vi ta en separat kontakt och diskutera detta vidare. Du hittar mina kontaktuppgifter på www.dataverkstad.se
Mvh Fredrik
-
@Maria_Dalhage Perfekt, kan inte du göra en roadtrip till alla landets kommuner och regioner och berätta om det här? Om inte annat har du garanterad semesterplan för de närmaste fem åren
-
@FredrikEriksson Eller så delar du med dig till alla i communityn om alla "superbra möten" och "intressanta saker"? Som alternativ till "separata kontakter", menar jag. @Maria_Dalhage hjälper dig säkert gärna sprida informationen, i denna kanal, om du inte vill göra det själv
Bara en tanke.
-
@mistral Kan man tänka sig att fler än dataproducenten får "tagga" inrapporterade dataset (utan att frånta rapporterande organisation sitt ansvar). Exempelvis @mistral skulle vilja addera "kommun" som sökord till arbetsförmedlingens taxonomi etc. Finns nog en styrka i communityn (@Magnus-Sälgö @Dennis_Priskorn ) som inte riktigt omhändertas idag. Tänker att många trådar just handlar om förslag om förbättrad metadata.
-
@jonass Spontant tycker jag det låter som en bra idé, med tiden kan nog relevanta taggar utvecklas. Det är ju lite knepigt med tvärsektoriella ämnen, som t.ex. energi där en sökning på bara ett nyckelord blir för trubbigt. Även om inte "energi" är en grunddatadomän, skulle jag gärna se att en myndighet "tog lead" i begreppsfrågan och att taggningssystemet grundas i någon normativ källa (kan t.ex. vara lagstiftning, som i Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner)
-
@mistral Taggning bör åtminstone göras efter de datakategorier vi idag har och som är samma som inom EU. Sedan skulle man kunna tänka sig att konsumenter taggar utifrån hur de vill eller avser att använda datamängderna. Det jag har skulle vilja se är användare som i forumet skriver: "Jag använde följande data från Energimyndigheten tillsammans med denna data från Umeå för att kunna visa upp... "
-
@Maria_Dalhage Jag förstår, tror du är inne på rätt spår. Men för att det ska hända, så tror jag ändå att dataleverantörerna måste ta första steget och skapa de första exemplen själva. Den principen är ju jättevanlig inom open source, alltså programvaruutvecklaren själv skapar några exempel. Annars är det (i praktiken) omöjligt att komma igång för de allra flesta (typ "alla").
-
@Martin-Söderlund Nu blev den en diskussion om en massa andra datamängder etc. Jag menade bara i mitt inlägg:
@Jonas-Nordqvist sa i Behov av forskningsdata:
Lägg ut allt bara.
att forskningdata kunde ni lägga ut för botanisering. Ibland frågar man sig vilket behov kunden har, vilket är svårt att sätta sig in i. Tänk mer "garagesale" och öppna upp garageporten till allt för beskådan.