Community på Sveriges dataportal
Samverkan för fri e-legitimation
-
För er som är intresserade av eID-frågor och öppen källkod.
Föreningen för Digitala Fri- och Rättigheter (DFRI) har på gång ett seminarium hos Goto 10 som ska handla om e-legitimation byggd på fri och öppen källkod:
“Sverige kan bättre än BankID - öppen samverkan för fri e-legitimation” Den 20 juni klockan 16:00
Länk till anmälan: https://www.goto10.se/event/sverige-kan-battre-an-bankid-oppen-samverkan-for-fri-e-legitimation/
-
Enormt viktig fråga snackade kort med @mattias igår på Jobtechs event att det är galet hur mycket dagens "lösning" med att idhanteringen sköts av en privata aktör där jag gissar hur mycket dom vet om mig på grund av att appar som Region Stockholm verifierar alla mina ggr jag skall ha info från min läkare blir en transaktion i Bank id
På Jobtech eventet pratade även Google som sa själva att dom har världens största realtids system för att följa trender med sin produkt "Google sök" .... även dom har ofta den informationen på individ nivå.... vart är vi på väg / vad görs....
-
@magnus-sälgö Ja, eID är en viktig fråga där det finns massvis att göra. Om vi inte kan lösa inloggningen så kommer ju inte folk in i systemen och då är det ju si och så med att nyttja digitaliseringens möjligheter. DIGG förvaltar eID federationen Sweden Connect och vi har ju i Sverige mer än BankID redan idag, exempelvis Freja ID. DIGGs infrastruktur för Sweden Connect är open source. Hoppas att det finns idéer kring har man kan låta dem som ännu inte har personnummer eller samordningsnummer få tillgång till offentlig sektors digitala tjänster.
-
@Maria_Dalhage annan aspekt är att höja säkerheten. Kollar man på SVTs video om båtmotor rånen så besöker man Sverige med ny identitet utan problem....
-
Detta event var alltså igår, nu finns inspelning att titta på i efterhand:
-
@elias @mattias tackar intressant detta med att kunna radera sitt data går jag igång på...
Paul-Olivier Dehaye som avslöjade Facebook i Cambridge Analytica fallet har skapat en Wikibase wiki.personaldata.io att hålla reda på vilka appar som spårar vilken data...
- kanske något för dataportalen att hålla reda på vilka API:er som kräver att man registrerar sig etc... och att man kan filtrera bort dom...
OT lite intressant att se hur Linked in beskrivs som DIGG agerar på som sedan länkar till reports.exodus-privacy.eu.org där dom säger att Linked in tom med uppdaterar mina kontakter.... skall myndigheter finnas på sådana plattformar
-
@elias @Magnus-Sälgö Japp det har kommit igång intressanta diskussioner. Förhoppningsvis kommer det fler aktiviteter i frågan!
Ja du har helt rätt i att ifrågasätta varför det är så.
Något jag skulle vilja ta reda på vad det är för lagar och formella beslut inom offentlig sektor som säger att de ska eller kan få finnas på plattformar X eller Y som mig veterligen bevisats bryta mot mänskliga rättigheter, GDPR och Schrems II-domslutet. Detta med tanke på att alla svenska medborgare även har rätt till likabehandling och att alla ska ha chansen att nås av myndigheternas kommunikation och information så länge de har tillgång till Internet och dator t.ex. på folkbibliotek.EU ser mycket tillväxtmöjligheter i att bygga egna, tillgängliga och säkra sätt för att kommunicera digitalt nu enligt lagar som uppfyller mänskliga rättigheter. Det är inte på de utomeuropeiska plattformarna och det är inspirerande! Dessutom, i händelse av kris, vore det fördelaktigt att kommunikationen fungerar över mesh-nätverk och öppna P2P-protokoll.
-
@mattias @Magnus-Sälgö visst är det intressant att fundera på var vi myndigheter kommunicerar med våra invånare. Att ligga på Facebook, LinkedIn och liknande görs ju med syfte att skapa en kanal/ingång för dem som inte naturligt skulle hitta till oss via hemsidor. Tror att på sikt kommer myndigheters närvaro minska från dessa plattformar, just eftersom det är tveksamt om det är förenligt med rådande lagstiftning.
Syftet med detta community är ju att utgöra ett alternativ till de privatägda och ofta USA-ägda plattformarna, inte för alla diskussioner, men för de diskussioner som rör digitalisering och de förutsättningar som krävs. Det som händer när en myndighet ska hosta och äga ett diskussionsforum är att det blir lite fyrkantigare kopplat till vad man får och inte får göra. Att kalibrera användarvillkor och funktionalitet är något vi får göra tillsammans. Målsättningen är ett forum där vi vågar utmana varandra, uppmuntra varandra till att våga fråga, lära av varandra och testa argument.
-
@Maria_Dalhage Twitter är ju också en etablerad kanal för politiken, åtminstone på riksnivå. Inom kommuner tror jag det finns något som heter Dela Digitalt, om jag förstått rätt så finns även där ett diskussionsforum, även om det är slutet (exkluderande alla utanför offentlig sektor). Jag tror det vore bra med mer öppenhet i Dela Digitalt, åtminstone för det stora flertalet diskussioner.
-
@mistral Stämmer. Och DIGG har ett Twitterkonto.
DelaDigitalt är ett slutet forum, du måste jobba inom offentlig sektor för att kunna få tillgång till diskussionerna. Men detta forum och DelaDigitalt har lite olika syften. Detta forum är helt publikt och uppmuntrar till en dialog med privata aktörer och civilsamhället.
Personligen tycker jag att det som kan vara öppet ska vara öppet enligt devisen "så öppet som möjligt, men så stängt som nödvändigt." , men full öppenhet påverkar diskussionsklimatet och dialogerna.
-
@Maria_Dalhage Tack för förtydligande! Jag förstår, men tror ändå Dela Digitalt är fel ute. De utmaningar samhället har och står inför är ju till sin natur tvärsektoriella och det blir ineffektivt att dela in diskussioner i olika sandlådor. Nu har ju den som inte jobbar i offentlig sektor ingen insyn i vad det surras om inne på Dela Digitalt. Fast nu är ju ingen från Dela Digitalt här och kan bemöta mitt påstående, så vi lämnar det som mitt tyckande
-
@mistral fungerar dela digitalt? Jag hade en diskussion igpr med en driven projektledare som hade hjälpt kommuner med att sätta upp en teams yta så flera kommuner kunde dela erfarenheter av städning av skolor i flera kommuner.... enligt henne en succé...
-
@Magnus-Sälgö Jag vet inte, är inte själv användare av Dela Digitalt. Läser dock på deras webbsida att ett syfte är att skapa en "tydligare dela-kultur i offentlig sektor". Det tror jag är svårt att uppnå genom slutenhet. Nu är det ju SKR som äger DD och bestämmer över grad av öppenhet (inte en myndighet) och det står ju var och en fritt att skapa slutna mötesrum. Det är dock lite synd om kommunanställda får uppfattningen att DD är den enda arenan de har för att diskutera digitalisering, om plattformen får nån sorts stämpel som officiell mötesplats. Då tycker jag detta forum är en bättre plats.
-
@mistral Jag håller helt med om att det finns ett stort värde i en gemensam öppen dialog. Både för att skapa insyn, men kanske viktigare, att faktiskt börja förstå varandras perspektiv och behov.
-
@Magnus-Sälgö Det här inlägget är fullt med personuppgifter så jag har flaggat det. Vi kommer behöva ta bort det, vilket du kan läsa i de nya användarreglerna.
Mitt förslag är att du gör samma inlägg igen, den här gången utan personuppgifterna. Då kommer vi låta det ligga kvar.
@jenniferskoglund -
@Nina_ ok jag viker ned mig för forumpolisen fundering hur får vi mer konstruktiva dialoger...
-
@Magnus-Sälgö Såhär tror jag vi kan få en mer konstruktiv dialog:
Fortsätt skriva inlägg. Sluta lägga in personuppgifter. Bra när du tipsar om olika saker. Prata mindre om att byta laguppställning. Vi har det lag vi har och vi har ont om folk i branschen. Bättre att träna upp dem vi har än att försöka hitta andra. -
@Nina_ sa i Samverkan för fri e-legitimation:
Vi har det lag vi har och vi har ont om folk i branschen. Bättre att träna upp dem vi har än att försöka hitta andra.
det jag tror man skall vara tydlig med är att skapa skill matrix och jobba med skill gaps det Jobtech borde vara bra på....
bara dessa enkla data med utegym ser jag idag att Åsö gymnasium fick ett på test i veckan så nu tar jag kontakt med den leverantören och ger dom SPARQL fråga var alla Sveriges skolor finns... - issue 119
Allt detta funkar för att SCB och Skolverket infört unika persistenta identifierare skolenheter - rätt kompetens gör saker möjliga...
-
Hej,
På torsdag 1 september klockan 20 blir det digitalt möte om DFRI-projektet om fri och öppen e-legitimation. Alla intresserade är välkomna.
Läs mer här:
https://www.dfri.se/projekt/e-legitimation/
Välkomna!
-
-
Det här poddavsnittet från i torsdags handlar bland annat om e-legitimation, Andreas Ekström säger att det enligt honom är uppenbart att vi borde ha en e-legitimation kopplad till folkbokföringen, och inte kontrollerad av bankerna:
https://www.nyteknik.se/podcast/sa-har-techjattarna-lagt-beslag-pa-vara-privatliv-7038266
Journalisten, författaren och föreläsaren Andreas Ekström har skrivit boken "Bekvämlighetens tyranni". Boken berättar och resonerar kring hur vi på grund av lättja och bekvämlighet tappat kontrollen överdet som är vårt. Vår identitet, vår tid, våra pengar, vår kunskap, våra relationer, våra samtal och internet som sådant. [...]