Community på Sveriges dataportal
Offentlig konst specifikation
-
Hej!
Vi i Södertälje kikar på at publicera öppen data för offentlig konst. Kikade på specifikationen (https://lankadedata.se/spec/skr/) och blir förvånad över att inte koordinater finns med i den.
Vore inte det en rimlig sak att ha med?
Vad säger @mattias mfl?
-
@Andreas-Sundberg Det känns rimligt att det skulle finnas med tycker jag. Konstenheten i Umeå kommun har lagt ut publik konst som öppna data och har då geografisk position med.
Det jag också har reagerat på när det gäller specifikationen är fältet "bild".
Man får ju inte dela med sig av ett kort på konstverket, det blir ett intrång på upphovsrätten (tänk stimpengar för konstverket). Men jag kanske helt har missförstått vad det fältet är tänkt till. -
@Andreas-Sundberg @Maria-Söderlind Just nu genomför vi en uppdatering av specifikationen, adressen är det som tidigare varit den geografiska aspekten men givetvis ska vi undersöka möjligheten att ha med koordinater även.
-
@Maria-Söderlind @almeta @Andreas-Sundberg
Det låter klokt att se över specifikationen från 2019.Om vi jämför med beskrivningen för point of interest där har de istället använt en URL länk till eventuella bilder, vilket är en bättre lösning. För konst som öppen data är jag dock tveksam om det är vår uppgift att publicera en bild, däremot är uppgift om koordinaterna betydligt viktigare. I specifikationen nedan har de tagit med koordinater som obligatoriska uppgifter, det är för mig oklart varför de har valt att inte ta med dem i Applikationsprofil för offentlig konst.
Länk till point-of-interest specifikation:
https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/point-of-interest/-/blob/main/content/model.md -
@Maria-Söderlind Om upphovsrätten för verket har gått ut (vilket är fallet för en mängd gamla statyer) så är det inget problem med en bild.
-
@Andreas-Sundberg Om du vill ha inspiration kan du se vad offentligkonst.se har med i sin databas här: https://se.wikimedia.org/wiki/Offentligkonst.se/Om_projektet/Teknisk_dokumentation
-
@Ainali Det har du helt rätt i, den detaljen glömde jag.
Men, tänker ändå att det är ngt som man bör ha i åtanke så att man inte helt plötsligt ställt till det för sig. Vet att verksamheten i Umeå, som delat konst som öppna data, inte ville ha med bilder av just den anledningen. Före det hade jag själv ingen aning om att man inte fick dela bilder på konstverk "hur som helst" -
Jag har uppmärksammat att Alex nyligen uppdaterade datamängden för offentlig konst. https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/offentlig-konst/-/blob/main/content/model.md
Spontant ser denna uppdatering av specifikationen riktigt lovande ut. Vi skall inom kort publicera denna datamängd. Rekommenderar ni att jag följer specifikationen som den ser ut nu eller är det fler förändringar på G?
-
Hej @ofallheden,
Den frågan är nog @almeta bäst lämpad att svara på, men jag vet att det inom dataverkstaden finns en workshop planerad i november för att publicera data. Ni borde vara med där tänker jag --> @FredrikEriksson bjuder du in Örjan?
-
@FilipDijak sa i Offentlig konst specifikation:
Absolut - om du mejlar mig @ofallheden så fixar jag så att du blir inbjuden, fredrik.c.eriksson@vgregion.se
-
@ofallheden Inga större förändringar på gång!
-
@almeta Tack det är bra att känna till! En möjlig justering är väl inspelet från Falun. https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/offentlig-konst/-/issues/11
-
@Ainali och @Maria-Söderlind angående upphovsrättsfrågan så har vi haft uppe denna fråga med BUS (www.bildupphovsratt.se) och vi kan konstatera att om man delar öppen data om offentlig konst enligt specifikationen så innebär det ingen ytterligare återgivning. Dvs. det innebär ingen ytterligare publicering eftersom det endast är länkar till bilder som delas.
Men sen har jag en annan fråga till dig @Ainali som du kanske kan svara på?
En av systemleverantörerna kan skapa ett API för att läsa ut denna data direkt från systemet i JSON-format. Det innebär att alla bilder kommer att förmedlas i en lång kodsträng (BASE64). Hur pass lätthanterlig är det för en utvecklare att hantera detta format. Har du nån erfarenhet kring detta?
-
@FredrikEriksson sa i Offentlig konst specifikation:
En av systemleverantörerna kan skapa ett API för att läsa ut denna data direkt från systemet i JSON-format. Det innebär att alla bilder kommer att förmedlas i en lång kodsträng (BASE64). Hur pass lätthanterlig är det för en utvecklare att hantera detta format. Har du nån erfarenhet kring detta?
Jag är ingen utvecklare, men jag antar att det är rätt trivialt. Fast då kommer vi tillbaks till den första frågan väl, för nu är det inte en länk längre, nu återges bilden via API:et (visserligen i BASE64-format, men med rätt programvara så antar jag att den kan visas upp lika enkelt som en jpg, som en människa heller inte ser som en bild utan rätt programvara)?
-
@FredrikEriksson Det normala är väl att man i JSON eller andra textformat som HTML skickar med länkar till större dataobjekt av annan mediatyp, och sedan vid behov hämtar sådana resurser i separata begäranden.
-
@FredrikEriksson sa i Offentlig konst specifikation:
@Ainali Hej, det stämmer, det är inte en bild utan en kodning och precis som du säger behöver den som anropar API:t kunna omvandla koden till en bild. Tack för snabb återkoppling!
Min filosofiska poäng var väl att på webben finns inga bilder i den mening som vi menar med pappersbilder - allt är "kodning" och utan programvara kan inget ses. Därmed borde rimligtvis antingen alla varianter som kan avkodas och visas upp i en webbläsare kunna betraktas som återgivning eller inga (och jag tror att det redan är visat att man kan återge bilder över internet, så det alternativet faller snabbt).
-
@FredrikEriksson Jo, precis. Om API:et publicerar data kan det lika väl publicera bilderna som individuella resurser som att inkludera dem kodade som text i JSON-svaret.
-
@jonor Ja det hade vi oxå hoppats på, men den berörda systemleverantören säger att de inte har för avsikt att tillhandahålla bilderna på det sättet. Vi får se om vi kan påverka dem i annan riktning, men iom att bilderna ligger i databasen och inte som länkade filer på nätet så kanske det är bästa lösningen för dem...?