Community på Sveriges dataportal
Formatinlåsningar på grund av patent
-
Högskolan i Skövde publicerar en nyhet om en studie från sin forskning som redovisar resultat avseende formatinlåsning.
Videostandarder belastade med patent hämmar innovation, leder till konkurrenshinder och har allvarliga konsekvenser för arkivering av offentlig data.
https://www.his.se/nyheter/2023/februari/patenten-som-hindrar-innovation/
-
@Maria_Dalhage Det här har varit ett problem ganska länge och är svårt att undvika "öppna standarder" inte får ett starkare fäste (och sponsring).
För många år sedan dök samma diskussion upp om komprimeringsalgoritmer och tillhörande applikationer (arc, pkarc, lha, pkzip, m fl).
Det drabbade också utvecklingen av signaleringsstandarder i modem där Hayes, US Robotics och Telebit alla försökte "bli bäst".
Jag tycker det är ett klockrent exempel på varför statliga pengar bör läggas på öppna lösningar som gagnar "alla".
-
@joho68 håller helt med. Jag tror att skälet till varför det blir fel är att beställaren, kravställaren inte har kompetens om öppna standarder och ev anger det format hen känner till. Jag tror att organisationers upphandlingsavdelningar bör ge stöd kring detta i samband med upphandling och kravställning.
-
@Maria_Dalhage Instämmer. Jag skulle gärna se formella/offentliga direktiv (och stöd) från myndigheter o dyl. eSam är en bra början, men vi behöver mer.
Det finns fantastiska möjligheter med öppna lösningar och öppna standarder. På oppetmoln.se skriver jag om en bråkdel av dem.
I vardagen arbetar jag mycket med öppna lösningar och har gjort sedan 1998 och det är nästan alltid en spännande dialog med kunder när vi föreslår alternativ
-
@joho68 när du skriver i oppetmoln.se , länka gärna till de olika artiklarna i detta forum. Det står massvis med matnyttigt där.