Community på Sveriges dataportal
Miljöhälsa på Karta
-
Igår var jag på en intressant workshop på Region Stockholm, Centrum för arbets- och miljömedicin. De håller på att ta fram ett verktyg för visualisering av data som påverkar den miljörelaterade hälsan i länet.
Arbetet är i sin linda. Idén är mycket bra. Och den kompetens kring analys av aggregerad data som påverkar hälsa som Regionen besitter kan bli en värdefull källa till underlag för beslut om tex detaljplaner etc hos kommunerna.
Värt att notera här är att Regionen i detta projekt är konsument av öppna data och producenterna är till stor del kommunerna. Regionen konsumerar data och bearbetar den till information som faktiskt är tänkt att stödja producenten att ta rätt beslut. Så lite win win.
Som vanligt behöver konsumenten data av god kvalitet och med stor täckning. Dessutom vill de ha data på ett strukturerar och enhetligt sätt. De datamängder de främst är intresserade av i dagsläget är 'trafikflöden', 'luftkvalitetsdata' och 'bullerdata'. Glädjande nog ligger de två första på plats 7 och 9 i Dataverkstadens lista på särskilt viktiga datamängder inom kommun och region. 'Buller' ligger tyvärr på plats 50. Men med detta initiativ från Region Stockholm hoppas jag att den kanske kan prioriteras upp.
Jag ser fram emot samverkan mellan Region Stockholm och länets kommuner i denna fråga. Och det vore även trevligt att se om det finns liknande initiativ i övriga landet som kan samverkas med.
-
@Jonas-Nordqvist kul! Jag tänker att SKR, Arbetsförmedlingen och regeringen (arbetsmarknadsdepartementet och utbildningsdepartementet men även exempelvis Delegationen för unga och nyanlända i arbete) bör ha mycket erfarenhet från att vara konsument av data med flera kommuner som producenter, men behov av enhetlighet för att kunna analysera den.
Säger inte att de kommit i mål men de borde ju ha god erfarenhet att dela med sig av. Spontant tänker jag på Tekniksprånget (egen hemsida här) som visserligen har många i privata sektorn och några kommuner som producenter. Och eftersom Kungl. IngenjörsVetenskaps Akademin driver det på uppdrag av Skolverket så kanske även dem anses vara data producent. Men regeringen har ju beviljat nya anslag (utefter utvärderingarna) vid flera tillfällen sedan 2012 så tänker att det är ett exempel på där rapporteringen och samverkan har fungerat.
Ett annat alternativ där det är väldigt kommunintensivt som dataproducenter med krav på uppföljning är intensivår inom etableringsprogrammet som redovisades i januari i år.
-