Community på Sveriges dataportal
Bilder går inte att klistra in
-
@Nina_Berlin När vi skapade dataportalen och community så fanns det på listan att göra. Alla datamängder skulle ha en egen dedikerad tråd som syntes i community i en egen del och i anslutning till rätt datamängd i dataportalen. Att det inte blev av då beror på två olika saker som jag kommer ihåg:
- Vi ville få igång community först så det var levande
- Vi han helt enkelt inte med. Mycket annat krävde tid.
Som komplement till det skulle man också kunna koppla trådar manuellt till vissa datamängder som handlade om dem. Det sista är det du beskriver om jag förstår dig rätt.
-
@Björn-Hagström Japp det känns bra att vi har tagit ett steg till på den vägen.
-
@Nina_Berlin sa i Bilder går inte att klistra in:
Nu kan vi börja titta på utvecklingen av trådning.
Ni har ägnat det senaste året åt att sätta er in i hur man administrerar ett diskussionforum, men inte åt någon utveckling om jag förstått det rätt.
Nu ska ni försöka konfigurera ett CMS så att det ska gå att posta inlägg där istället för på forumet.
Vad sägs om att lösa det genom att lägga en länk från dataportalen till en tråd på diskussionsforumet med ID för datamängden i rubriken?
Finns det några konkreta dokument och artefakter som redovisar utredningar och planerad lösning med CMS? Kan jag som utomstående följa och förstå fortsatt arbete med utveckling av dataportalen?
-
@jonor Kan vi inte börja fokusera på att samverka kring frågor kring öppna data istället för att diskutera brister i verktygen för samverkan? I dagsläget känns det som om nuvarande forumfunktionalitet är mycket mer än tillräckligt adekvat för det huvudsakliga ändamålet.
-
@Jonas-Nordqvist Jag är intresserad av hur resurser fördelas på utveckling av öppen källkod och nyttoeffekter av detta. Som @mistral påpekat är det mycket som i grunden handlar om budgetfrågor.
Jag tror också att den roll som programvara spelar i samverkan om öppna data är lika stor som datan i sig.
Huruvida nuvarande funktionalitet är adekvat är en i högsta grad relativ fråga som ska ställas mot nyttan av den alternativa verksamhet som prioriteras högre, samt bör bedömas av den som nyttjar funktionaliteten.
Vilken programvara har du själv spenderat mest tid på att använda, dataportalen eller forumet?
Fel och förslag har rapporterats in och svaret är att dessa åtgärder inte har någon prioritet framför att t.ex. designa om dataportalens färgsättning. Frågar du mig skulle jag ansett att mer nytta skulle uppnås genom att åtgärda redigeringsproblem i forumets editor.
Jag håller med dig annars om att det är bra att lägga fokus på samverkan, med det tillägget att forumprogramvaran och annan öppen programvara utgör en viktig del i denna samverkan.
-
@Jonas-Nordqvist Ärligt talat tror jag knappt det finns någon anställd i de offentliga organisationerna som är representerade (m datamängd, spec el. dyl) som har i sin arbetsbeskrivning att diskutera data, varken i detta forum eller något annat. De (få) som diskuterar är intresserade datakonsumenter och/eller konsulter. I den mån t.ex. kommuner deltar i diskussionsforum, så är det genom kommunikationsavdelningar i de stora sociala medierna.
-
@mistral då får vi tillsammans se till att prata om saker på ett sätt som gör att fler blir intresserade av att komma med i diskussionerna eller kanske till och med vågar berätta om sitt projekt.
-
@mistral Håller helt med. Det är det här vi behöver ändra på. Det är en stor kulturförändring, tror jag.
-
@mistral Nja, jag är anställd statsbyråkrat på arbetsförmedlingen. Pratar gärna om data som berör arbetsmarknaden.
-
@jonor Om färgsättningen: Vi har tagit bort alla färger utom en (rosa) och använder darkmode i stället. Vi har också tagit bort själva DIGG-loggan:
Det här är nog det vi lagt absolut minst pengar på. Anledningen till att vi ville göra förändringen är att vi vill visa att det inte bara är DIGG som står för innehållet framöver.
-
@Jonas-Nordqvist De berättar redan om sina projekt på Dela Digitalt.
-
@jonass sa i Bilder går inte att klistra in:
@mistral Nja, jag är anställd statsbyråkrat på arbetsförmedlingen. Pratar gärna om data som berör arbetsmarknaden.
Du är ett undantag Jonas . De flesta av de hundratals kontaktförsök jag gjort till olika myndigheter lämnas helt obesvarade eller hamnar i glad höst.