Community på Sveriges dataportal
Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer
-
Kunskapsfråga till NSÖD eller de som kan: Om jag använder ovan länk, hamnar de laddstationer som jag rapporterar in på Dataportalen eller på Nobil.no? eller på bägge ställena?
-
@Maria_Dalhage Då är vi åtminstone två som inte förstår.
Mitt tips kvarstår: Gå till Energimyndigheten och registrera. Tycker inte instruktionerna är särskilt svåra att förstå:
"Om du bara har enstaka laddningsstationer och tycker att registrering via databasen verkar krångligt så kan du registrera dina uppgifter via formuläret längst ner på sidan."Jag tar 0 kr i konsultarvode för detta tips
Dataverkstan får gärna skapa Exceler för att administrera Exceler i Dropbox eller vad det nu handlar om. @Maria_Dalhage - du får gärna testa och återkomma med din åsikt.
-
@mistral När jag följer och läser innehållet på de länkar som Dataverkstaden genom Fredrik inledde denna tråd med, så hänvisar ju de till Energimyndighetens registreringsfunktion, så jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.
Dataverkstaden eller NSÖD har inte gjort en specifikation som jag kan hitta i de dokument som länkas vidare till. Det enda jag kan se är några filer som kan hjälpa kommunen att internt få lite koll på sin informationsförvaltning. Ingen specifikation.
Visa gärna vart du hittar den hemmagjorda specifikationen och vart det står att det är en just den specifikationen som kommunerna ska använda istället för Energimyndighetens redan framtagna system.
-
@Jonas-Nordqvist Inga problem, jag ska hjälpa dig. Börja med att läsa vad Dataverkstans representant skrev i något av de första inläggen i tråden. Jag citerar: "Specifikationen som jag länkat till togs fram i NSÖD-projektet". Där hittar du bl.a. denna: https://www.dropbox.com/s/g26pvev3c6aif8w/Laddstationer-elfordon-(Laddstationsnamn)-(Kommunnamn)_v2.0_NSÖD.xlsx?dl=0
Citat från NSÖD: ".Du behöver skapa en excelfil för varje laddstation du ska registrera."
Alltså ett eget register för varje laddstation. Tänk dig förvaltningen av alla dessa Excelfiler...
Se även frågan från @Maria_Dalhage om denna Dropbox-lösning, i tråden. Mycket relevant fråga.
Var det något mer du behövde veta?
-
@mistral Ja, det var kanske inte så bra att @FredrikEriksson skrev att det var en specifikation, för det är ju egentligen enbart ett verktyg för kommunen att hålla reda på sina laddstationer, vilket de måste göra på ett eller annat sätt.
Men i stort så känns det som om Dataverkstaden och du har samma åsikt. Energimyndigheten tar och har pucken och specifikationen och ägarskapet etc. Sen kanske det strulade till sig med excelfiler och dropbox och ordval.
Men om jag jobbade på en kommun så hade jag fattat vad jag skulle göra. Regga hos Nobil och ha nån sorts koll på infon även internt. Exakt hur hade jag löst på egen hand utan excelfiler etc.
I övrigt var det inget mer jag ville veta. Ha en trevlig helg så lär vi höras nästa vecka!
-
@Jonas-Nordqvist Tackar, tackar. Visst är vi överens - gå till Energimyndigheten. Men du måste ju hålla med om att det är komiskt att det krävt 3 konsulttunga projekt (ÖDIS, NSÖD, Dataverkstan) för att tipsa om detta enkla faktum
Trevlig helg!
-
@Jonas-Nordqvist @mistral @FredrikEriksson det positiva är att nu har vi alla, bara genom att vara aktiva i denna tråd tydliggjort att Energimyndigheten ansvarar för Laddstationer och att kommunerna och andra som har info om Laddstationer bör rapportera in dessa.
Det jag mest undrar över nu är om de dataset som finns i dataportalen är dubbletter eller kompletterande dataset till energimyndighetens API.
Vidare hoppas jag som jag skrivit tidigare att alla som vill ha denna data ska kunna hitta alla Sverige laddstationer via dataportalen. Dvs jag välkomnar Energimyndigheten att göra sitt API sökbart via dataportalen och jag har hört att detta ligger i pipeline.
-
@Maria_Dalhage Jag misstänker att dataseten är dubbletter, projektet ÖDIS (Öar av Data I Stockholm) hann tyvärr samla in en del.
API:et är inte Energimyndighetens (Nobils API), vilket dock kanske inte utgör något hinder.
Missförstå mig inte, jag vill verkligen att detta blir bra. Kan dock inte på något sätt alls begripa att det skulle behövas Vinnovaprojekt och konsulter hit och dit, som alla snurrar runt med olika idéer om Excel, Dropbox osv när vi har myndigheter som tar ansvar för en infrastruktur. Redan februari 2021 kunde vi bara sagt: Gå till Energimyndigheten. Är 100% övertygad om att kommunerna fixar detta med öppna data utan konsulter.
-
@mistral Det verkar vara en del du inte begriper vilket lyser igenom i ditt sätt att skriva här på forumet. Det här är mer komplext än vad man kan tro när man ser det hela lite från utsidan. Samverkan och överenskommelser och standards är inte lätt. Jag har själv varit en person som inte begripit saker och ofta i frustration sagt "hur svårt kan de va", men nu vet jag bättre. Du är välkommen att kontakta mig så kan vi prata mellan fyra ögon, vilket jag erbjudit dig tidigare. Du verkar dock vara väldigt nöjd med att bara bitter och anonym, men jag ser inte riktigt vad ditt egentliga bidrag är här.
Jag är övertygad om att du har mycket hög kompetens när det kommer till de områden vi här pratar om. Det vore superkul och intressant om du kunde hjälpa till här på ett något mer konstruktivt sätt. Hör av dig!
-
@Jonas-Nordqvist Jag uppfattar tyvärr ditt svar som otrevligt, nedlåtande och långt från ämnet för tråden. Kanske borde @DIGG_admin titta på dina formuleringar. Vad jag begriper och inte, har du ingen aning om. Jag märker att du är upprörd (och bitter?) och jag förstår att det är svårt att försvara dessa projekt, som du (eller din organisation) halvt om halvt är med i. Det är svårt att vara saklig när man är upprörd. Det är dock viktigt att vara upprörd över rätt saker. Jag har kommit med konkreta tips kring laddpunkter, men det kanske gått dig förbi. Jag tackar dock för erbjudandet om "fyra ögon", men som du ju vet så är digitaliseringen en lagsport och jag vill hålla en öppen dialog i detta forum.
Jag överlåter till var och en att själv avgöra om de känner sig i behov av hjälp av dessa (konsultdrivna) öppna data-projekt. Om man inte tycker det, så finns det som sagt alternativ. Ett sånt är att skapa en tråd i detta diskussionsforum, vi kommer hjälpa till efter bästa förmåga. Och jag törs lova att resultat kommer, eller hur @Maria_Dalhage ?
Jag rekommenderar också starkt en jämförelse mellan vad ÖDIS, NSÖD och nu Dataverkstan åstadkommit och vad @Magnus-Sälgö gjort (t.ex. kring utegym och badplatser). Se även det arbete @Dennis_Priskorn gör.
Jag låter jämförelsen tala för sig själv.
Den som däremot känner att stöd behövs för att kontakta Energimyndigheten (och andra myndigheter) eller fylla i en Excel, har säkert nytta av Dataverkstan.
-
Jag tänker såhär: alla vi som använder Community gör det för att vi jobbar med eller är intresserade av Sveriges digitalisering och särskilt våra gemensamma digitala resurser såsom öppna data och öppen källkod. Därmed har vi också kvalificerat oss som över genomsnittet när det kommer till kompetens och kapacitet.
Visionen är att community ska vara navet för all diskussion kring vår digitala resurser och att kan ska kunna berätta om, ställa frågor kring och diskutera både arbetsätt och leverans för vi vill ju att det som vi delar också används.
Låt oss undvika att kritisera varandra som personer och utgå från att vi inte vill samma sak.
Det måste få vara ok att kritisera projekt, fenomen och dåliga leveranser. Det måste också vara ok att vara konsult, eller att ha deltagit i mindre lyckade satsningar inom offentlig sektor. Det måste få vara ok att svara fel. Viktigast är att vi vill attrahera och inte skrämma bort varandra så därför ber jag alla att hjälpa varandra att sänka trösklarna.
När det gäller denna tråds diskussion så har vi tillsammans uppnått syftet; att berätta om detta viktiga och efterfrågade dataset. Vidare har vi tillsammans skapat lite mer klarhet. Följande har jag lärt mig:
- energimyndigheten har ett API. Ett API som ännu inte finns i dataportalen, men som kommer!
- detta API kan alla bidra till genom att fylla i energimyndighetens mall.
- ett antal kommuner har också delat Laddstolpar som öppna data. Dessa finns i dataportalen.
- bara genom detta exempel ser vi att det finns ett behov av att tydliggöra hur olika dataset hänger ihop. Är de komplement eller dubbletter? ( jag hoppas på dubbletter för då är det ju bara att använda Energimyndighetens API rakt av)
-det finns behov att titta på hur vi namnsätter och möjliggör sökning av dessa laddstolpar.
Jag tror att det är bra att projekt som skr, nsöd, datavekststan avlöser varandra och jobbar vidare med samma leverans. Det skapar en kontinuitet och en kunskapsöverföring mellan initiativen. Jag vill och jobbar för att alla projekt som finansieras av statliga medel ska finnas representerade i detta forum för att bidra till transparens, för att kalibrera mot andra aktörer genom att få stöd och kännedom om andra initiativ och behov.
Jag är övertygad om att detta forum kommer att leda till ännu bättre kunskapsöverföring och att vi tillsammans kan jobba smartare och mindre isolerat.
-
@Maria_Dalhage sa i Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer:.
Jag är övertygad om att detta forum kommer att leda till ännu bättre kunskapsöverföring och att vi tillsammans kan jobba smartare och mindre isolerat.
Håller helt med. Tack till er som modererar och hjälper hålla god ton och lite ordning härinne
Jag har redan lärt mig en hel del av att läsa andras inlägg och länkar och det känner jag mig mycket tacksam för.
-
@mistral Jag är inte upprörd och inte bitter, men börjar bli trött på klagomål på ÖDIS, NSÖD och Dataverkstaden. hur "komiskt" det än är att dessa projekt har sina brister. Det är, inklusive mig, en rad personer som har arbetat eller arbetar med dessa projekt och vi och de gör mitt/deras bästa utifrån de förutsättningar som finns.
I grunden är vi i mångt och mycket eniga och förstår precis som du hur det "borde" vara och känner i många fall samma frustration som flera på detta forum. Det är dock lite lättare sagt än gjort bara. Men vi jobbar på saken.
Så för gott samarbete framöver, så vore det lämpligt med lite mindre "syrliga" kommentarer. Antingen det eller så får man tåla lite tillbaka.
-
@Jonas-Nordqvist @mistral @Maria_Dalhage Det jag tar med mig från den här diskussionen är att det ser ut som att vi har ännu ett område där det förekommer dubbletter. Det är en sak som vi jobbar på att lösa på ett annat område just nu. Jag tar med mig och kollar om vi samtidigt löser även den här dubblett-problematiken.
Har vi fler områden där vi har problem med dubbletter? Vilka i så fall? -
@Jonas-Nordqvist sa i Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer:
@mistral Jag är inte upprörd och inte bitter, men börjar bli trött på klagomål på ÖDIS, NSÖD och Dataverkstaden. hur "komiskt" det än är att dessa projekt har sina brister. Det är, inklusive mig, en rad personer som har arbetat eller arbetar med dessa projekt och vi och de gör mitt/deras bästa utifrån de förutsättningar som finns.
I grunden är vi i mångt och mycket eniga och förstår precis som du hur det "borde" vara och känner i många fall samma frustration som flera på detta forum. Det är dock lite lättare sagt än gjort bara. Men vi jobbar på saken.
Så för gott samarbete framöver, så vore det lämpligt med lite mindre "syrliga" kommentarer. Antingen det eller så får man tåla lite tillbaka.
Intressant. Varför syns inte det du skriver här i det output som levereras från projekten du deltar i?
Kritiken baserar sig på att det sätt som vi finansierar satsningar på öppna data är ineffektiv och saknar mål som är mätbara och inte lyckas övertyga oss härinne om att ni bidrar till att vi kommer framåt.
Om du är enig i detta vilka åtgärder har du/ni då vidtagit för att sparka uppåt/öppet och sakligt meddela om det?
Jag ser bara black box projekt som snurrar på och förbrukar skattemedel utan att vi verkar komma närmare målet. Vi ser ingen backlog, inga referat från möten, m.m.F.ö. skulle jag vilja ha tydliga SMARTA mål som strukturerad data från alla projekt och myndigheter när det gäller digitalisering. Var är era?
-
@Maria_Dalhage om kommunerna även rapporterat in dessa laddstationer i den nationella lösningen så är det dubbletter. Men det bästa är såklart att kommunerna inte publicerar denna data själva utan rapporterar in och fyller på det nationella API:et, vilket såväl NSÖD som dataverkstaden arbetade/arbetar för.
-
@mistral det är ju precis det vi skriver på vår hemsida. Använda Energimyndighetens API som datakonsument och vart du som dataproducent kan registrera dina laddstationer...
Hur som helst, du svarade aldrig på min tidigare fråga, tacksam för svar på den;
"Du skrev tidigare att GIS-verksamheter kanske inte är den viktigaste användaren. Kan du ge exempel på andra målgrupper och tänkbara digitala lösningar som kan ha nytta av datan? Jag frågar för att kunna ge exempel på tillämpningar när jag träffar andra forum."
-
@Dennis_Priskorn
@Dennis_Priskorn sa i Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer:
Varför syns inte det du skriver här i det output som levereras från projekten du deltar i?
Det syns i outputen i och med att Dataportalen rekommenderar att använda Energimyndighetens API.
på att det sätt som vi finansierar satsningar på öppna data är ineffektiv
Satsningarna finansieras med pengar till DIGG, Vinnova mfl. Vad är problemet med det? För lite pengar? Eller för lite styrning kring hur pengarna ska användas? Ge gärna exempel.
saknar mål som är mätbara
Känner inte till några satsningar med mål som inte är mätbara. Har du några exempel?
Om du är enig i detta vilka åtgärder har du/ni då vidtagit för att sparka uppåt/öppet och sakligt meddela om det?
I varje samtal jag har med de som i Sverige arbetar med öppna och delade data för jag en dialog som utgår i från konsumenternas (ert) behov av data. Jag vill att fler datamängder ska komma och att de ska hålla god kvalitet och att det ska finnas ansvar för förvaltningen av data och distributionen. I princip alla håller med om detta och det vi arbetar med är främst att förankra nedåt (och inte sparka uppåt) för att se till att fler producenter tillkommer och att de har det stöd som de behöver.
Jag ser bara black box projekt som snurrar på och förbrukar skattemedel utan att vi verkar komma närmare målet. Vi ser ingen backlog, inga referat från möten, m.m.
F.ö. skulle jag vilja ha tydliga SMARTA mål som strukturerad data från alla projekt och myndigheter när det gäller digitalisering. Var är era?Ja, det är lite black box. Men så är det ju med allt som händer i det offentliga och i de flesta projekt som rör någon form av verksamhetsutveckling. Så är det. Det offentliga arbetar på med folkvalda politiker och av dessa utsedda generaldirektörer. Och merparten av all verksamhetsutveckling sker inhouse i projekt. Både nationella och regionala och myndighetsövergripande. Så är det bara. Det finns ett otal projekt som inte publikt levererar backloggs och minnesanteckningar. Och antagligen är det ett lika stort antal som har en skara från allmänheten som är djupt berörda av utkomsten av dessa projekt och initiativ.
Så det du är ute efter här är rätt stort. Det bästa jag sett detta forum göra är att fokusera på enskilda datamängder och hur dessa lämnas ut. Det har gett mig insikt och det har hjälpt mig att förstå behov. Det tror jag kommer att hjälpa vår resa framåt bättre än att gå in på saker som hur hela klabbet styrs nationellt. Det rår vi inte på nån av oss. Om vi inte blir politiker eller generaldirektörer eller sitter med i styrgruppen för något av alla dessa stora projekt.
-
@mistral Ja du har rätt, du förstår inte. Om vi har en ny nationell aktör som tar över efter en annan nationell aktör så är det så klart rimligt att den nya aktören fortsätter marknadsföra arbetet som skett tidigare eller hur?
Eller tycker du att man ska slänga bort det gamla arbetet och börja om på nytt varje gång?
Du ser på detta som ett tekniskt problem och det är bara en liten liten del av problematiken. Energimyndigheten har satt upp reglerna för hur information om laddstationer ska delas. Det är helt ointressant om ingen använder den möjligheten och också delar data på det sättet. Här kommer de nationella projekten in och visar på att kommuner bör göra detta och hur de bör göra det.
När ÖDIS-projektet drevs så var det inte Energimyndigheten som ansvarade för detta utan en intresseorganisation för energibranschen. Då var det ännu viktigare att peka på det som nationellt nav eftersom det blev öppna data på ett enhetligt sätt med en nationell accesspunkt. Jag tror det var en bit in i NSÖD-projektet som Energimyndigheten tog över ansvaret och då anpassade vi rekommendationen efter det.
När det gäller Excel-verktyget så är det till för att hjälpa kommunerna att hålla koll på sin information om laddstationer, de flesta (ingen tror jag till och med) visste inte vilka laddstationer de faktiskt hade och behövde samla ihop den informationen. Filen är så klart frivillig att använda.
Det är viktigt för när man ska uppdatera i Energimyndighetens formulär måste man lägga in informationen igen om man använder det enklaste formuläret och man måste också veta när något ändrats och vad som ändrats så man vet när man ska skicka in ny information.
I början rekommenderade vi att kommunerna också skulle publicera sina register som öppna data men gick ifrån det. Det blir mer förvirrande än vad det underlättar. Samtidigt så är det data som kommunen har och enligt DIGGs princip "Öppenhet som standard" så borde kommunerna publicera den.
Det skulle kunna vara så att en kommun har mer information i sitt lokala register än vad som finns genom Energimyndigheten/Nobil och då finns det en poäng med publiceringen.
-
@Björn-Hagström sa i Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer:
@mistral Ja du har rätt, du förstår inte. Om vi har en ny nationell aktör som tar över efter en annan nationell aktör så är det så klart rimligt att den nya aktören fortsätter marknadsföra arbetet som skett tidigare eller hur?
Eller tycker du att man ska slänga bort det gamla arbetet och börja om på nytt varje gång?
Du ser på detta som ett tekniskt problem och det är bara en liten liten del av problematiken. Energimyndigheten har satt upp reglerna för hur information om laddstationer ska delas. Det är helt ointressant om ingen använder den möjligheten och också delar data på det sättet. Här kommer de nationella projekten in och visar på att kommuner bör göra detta och hur de bör göra det.
När ÖDIS-projektet drevs så var det inte Energimyndigheten som ansvarade för detta utan en intresseorganisation för energibranschen. Då var det ännu viktigare att peka på det som nationellt nav eftersom det blev öppna data på ett enhetligt sätt med en nationell accesspunkt. Jag tror det var en bit in i NSÖD-projektet som Energimyndigheten tog över ansvaret och då anpassade vi rekommendationen efter det.
När det gäller Excel-verktyget så är det till för att hjälpa kommunerna att hålla koll på sin information om laddstationer, de flesta (ingen tror jag till och med) visste inte vilka laddstationer de faktiskt hade och behövde samla ihop den informationen. Filen är så klart frivillig att använda.
Det är viktigt för när man ska uppdatera i Energimyndighetens formulär måste man lägga in informationen igen om man använder det enklaste formuläret och man måste också veta när något ändrats och vad som ändrats så man vet när man ska skicka in ny information.
I början rekommenderade vi att kommunerna också skulle publicera sina register som öppna data men gick ifrån det. Det blir mer förvirrande än vad det underlättar. Samtidigt så är det data som kommunen har och enligt DIGGs princip "Öppenhet som standard" så borde kommunerna publicera den.
Det skulle kunna vara så att en kommun har mer information i sitt lokala register än vad som finns genom Energimyndigheten/Nobil och då finns det en poäng med publiceringen.
användarberättelser:
- som användare vill jag samköra alla laddstolper från kommuners öppna data med den öppna data från energimyndigheten för att säkerställa att informationen är aktuell.
- som användare vill jag ha fair data om alla laddstolper (dvs unika persistent id) och sameAs semantiska kopplingar från kommuners öppna data som pekar på den öppna data hos energimyndigheten så jag vet vad som hör ihop
- som användare vill jag ha sameAs semantiska kopplingar från den öppna data hos energimyndigheten som pekar på kommuners öppna data så jag vet vad som hör ihop
Aka the magnus list. Vi vill veta vad som är vad. Vi vill ha things. Vi vill ha en hög med things ordnat prydligt med semantiska kopplingar (en graf)