Community på Sveriges dataportal
Hur du får tillgång till öppna data om laddstationer
-
Som ni säkert redan vet arbetar vi i Dataverkstaden med att bygga upp en förmåga för att både dela och använda öppna data, hos regioner och kommuner i Sverige. Tyvärr ett ganska eftersatt område, men skam den som ger sig - vi kommer fortsätta gneta på oförtrutet.
Hur som helst, nu har vi i dataverkstaden tagit fram en kortfattat instruktion som beskriver hur vem som helst kan få tillgång till öppna data om så kallade laddstationer för elfordon:
https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/datamangder/laddningspunkt/Den här datamängden har funnits ett bra tag men kunskapen om dess existens verkar vara låg. Hjälp oss att sprida information att den finns och testa gärna API:t och skapa intressanta digitala lösningar.
Jag kanske är naiv, men denna data borde väl vara intressant för alla GIS-verksamheter att använda i sina kartsystem. Förklara gärna för mig om jag har fel?
-
@FredrikEriksson Du får gärna förklara varför en kommun ska skapa och förvalta data enligt din hemmagjorda specifikation? Energimyndigheten har ju redan formulär och instruktioner. API får kommunen på köpet. Allt är öppet. Alternativ kan de regga sina laddstolpar i OpenStreetMap. Global specifikation. API på köpet. Allt är öppet och fritt tillgängligt.
Nä, mitt stalltips är att släppa idén om att knåpa ihop eget. Lyssna på @Magnus-Sälgö och @Dennis_Priskorn . De kan det här med öppna data.
-
@FredrikEriksson Om du låter alla som finns i det här forumet själva bestämma vad de ska skriva i forumet tror jag att det blir bäst. Dina syrliga kommentarer ger ett löjens skimmer över hela forumet.
-
@mistral du har missuppfattat det hela. Specifikationen som jag länkat till togs fram i NSÖD-projektet (och inte av mig personligen ) för att de (få) kommuner som har egna laddstolpar enkelt ska kunna läsa i dem i den nationella lösning.
-
@FredrikEriksson Godmorgon själv
Ok, jag förtydligar. Jag gav dig 2 tips:
- Energimyndighetens infrastruktur för laddstolpar (datainsamling, instruktioner, tillgängliggörande via API osv)
- Open Street Maps globala specifikation för laddstolpar
Att använda redan befintlig digital infrastruktur ligger helt i linje med nationella riktlinjer. Du får gärna kalla det "löjens skimmer", om du vill. Jag låter forumets användare själva bedöma var detta skimmer befinner sig.
Jag har förstått att du/ni återanvänder sånt som skapats av ÖDIS och NSÖD. Det förändrar inget.
Tyvärr har du helt missförstått primära målgruppen för laddstolpar. Ledtråd: Det är inte GIS-verksamheternas kartsystem.
Ha en fortsatt fin dag!
-
@mistral Utgår inte NSÖD-specifikationen från Energimyndighetens formulär då? Jag tolkar @Björn-Hagström så här https://community.dataportal.se/topic/353/laddstationer-för-elfordon-hur-du-registrerar?_=1668526537824
-
@mistral Har du överhuvudtaget läst det som står på vår hemsida? Det är Energimyndighetens lösning som vi försöker öka kännedomen om...
-
@Martin-Söderlund och @FredrikEriksson
Superbra datamängd som flera borde vara väldigt intresserade av!
Jag sökte efter API:et i Dataportalen men hittade inte API:et där, så det är väl en konkret åtgärd i närtid för Energimyndigheten: att göra API:et sökbart i dataportalen.
Jag sökte jag på lite olika begrepp för att hitta. Det jag ser är att man kallade det för olika saker. Laddstationer, laddstolpar och laddpunkter för elfordon.
Olika benämningar gör det svårt att hitta rätt och få ett heltäckande sökresultat. Kanske något för dataverkstan att jobba med tillsammans med dataportalen, att ta fram ett förslag på denna klustring eller benämning för laddstolpar initialt, och säkerställa att alla inleveranser följer detta?
-
@Maria_Dalhage Du har helt rätt. Vi har identifierat behovet av att skapa- eller tillämpa ett vedertaget nationellt/internationellt ramverk för vilka definitioner som ska användas. Att vi valde att kalla det för Laddpunkt i vår lista är kanske olyckligt, men det var det begreppet som användes i de dialoger som vi hade under utredningen av SVD.
-
@FredrikEriksson menar inte alls att det är olyckligt att ni kallar det för laddpunkter, något måste ni ju kalla det för
Däremot noterar jag att det finns ett behov av att hantera begrepp och att det idag finns flera begrepp för laddpunkter. Detta kan säkert klustras i efterhand.
Jag skulle gärna se ett ramverk som löpande uppdateras begrepp för begrepp så att inte alla väntar på något som eventuellt kommer längre fram. Om vi har lärt oss något på resan sedan 2003 och PSI-förordningen så är det att goda intentioner har en förmåga att bromsa.
Är det dataverkstaden som har uppdraget att ta fram detta ramverk?
-
@FredrikEriksson Aha, ok, projektet tar alltså rollen som "tolk" åt myndigheter. Ja, jag är väl en enkel person. Går hellre till källan direkt och inte via en självutnämnd tolk. Men, det är ju tycke och smak.
Tack för förtydligandet
-
@mistral ja, fast nu är det så att det krävs en organisation för att samordna, facilitera och jobba med vissa frågor. Dataverkstaden fyller ett tomrum som finns idag. Kommuner och regioner ligger idag inte i framkant när det kommer till att dela sina data. Vidare finns ett behov av att dela samma typ av data så att det blir heltäckande för användarna. Att samordna via Dataverkstaden och VGR är minst lika bra som att samordna via SKR eller DIGG. I slutändan är det inte vilken organisation utan de som faktisk utgör arbetet som är de viktigaste. Och att det går att förvalta resultatet. Att säkerställa förvaltningsdelen behöver ske i samråd med DIGG och det är därför DIGG sitter i en styrgrupp tolkar jag det som.
-
@Maria_Dalhage tack för att du förtydligar det vi försöker säga i olika sammanhang och på vår hemsida. Just samordning är det behov som lyser tydligast i de analyser som genomförts tidigare.
Vi har full förståelse för att det finns en viss kritik mot att det skapas 290 datamängder om alla kommuner i Sverige skulle publicera en och samma data, men eftersom kommunerna är informationsägare och dataproducenter är det ju svårt att undvika.
Det viktiga är att datan publiceras öppet och har samma struktur, innehåll OCH nomenklatur samt publiceras i användbara format (oftast flera). Sen är det såklart en utmaning att samla in och använda datan i en nationell kontext, men det blir nästa steg som kanske kan lösas som en effekt av Interoperabilitetsutredningen. Vi får se. Det finns ju även duktigt folk som kanske kan lösa detta teknisk med skördning eller liknande.
-
@Maria_Dalhage Fast om vi går till trådens ursprung: laddplatser/stolpar, så finns det en organisation - Energimyndigheten - som:
- Tillhandahåller inmatningsmöjligheter (datainsamling)
- Tillhandahåller infrastruktur för lagring/tillgängliggörande
- Har ett utpekat, nationellt ansvar för laddinfrastruktur (naturligtvis inklusive digital infrastruktur)
Energimyndigheten gör dessutom detta på ett bra, tydligt sätt. Om någon tycker att detta verkar jättekonstigt, så kontakta då Energimyndigheten.
Nu har vi snurrat denna fråga ett tag här. Jag förstår fortfarande inte varför ett projekt ska ta på sig att "tolka" Energimyndigheten (som denna tråd handlar om).
Om Energimyndigheten kliver in i denna tråd och säger: "Vi rekommenderar att kommunerna vänder sig till Dataverkstan", då kommer jag böja mig och hålla med. I väntan på det så går jag direkt till källan.
-
@mistral jag missuppfattade dig i början på tråden. Trodde att det du menande med att gå direkt till källan var att kontakta kommunerna direkt, vilket man naturligtvis också kan göra, men det var därför som jag började prata om samordning.
Jag har ingen koll på hur Energimyndigheten samarbetar med Kommunerna och Dataverkstan, men eftersom Energimyndigheten hittat hit så
ping @Martin-Söderlund. -
@mistral eftersom kännedomen av denna datamängd är relativt låg, bland annat inom regionala och kommunala verksamheter men även i andra samhällssektorer, samt att det var den datamängd som hamnade högst upp på listan när regioner och kommuner (100st) fick prioritera vilka datamängder som var viktigast (SVD), kände vi att det är viktig att hjälpa till och sprida information om datan i en nationell lösning.
Vi har såklart varit i kontakt med ansvariga på Energimyndigheten som ser positivt på att vi hjälps åt.
Du skrev tidigare att GIS-verksamheter kanske inte är den viktigaste användaren. Kan du ge exempel på andra målgrupper och tänkbara digitala lösningar som kan ha nytta av datan? Jag frågar för att kunna ge exempel på tillämpningar när jag träffar andra forum.
-
@mistral @Maria_Dalhage När vi går live med vår uppgraderade site om ett par veckor har vi med ett område som heter Elektrifiering av transporter. Har det med det här att göra på något sätt?
-
@Maria_Dalhage Ursäkta, jag var otydlig...källan till specifikationen mm, menade jag. Det är viktigt att en specifikation har en tydlig ägare med mandat och resurser att utveckla och förvalta specifikationen. En "ägare" kan förstås också vara en öppen ontologi, men utan engagemang och drivkrafter, så förfaller den med tiden. Det står naturligtvis vem som helst fritt att skapa "specifikationer" och "standarder".
Om någon frågar Energimyndigheten hur de ser på saken, så dela gärna svaret här (eller Handlingar)
-
@Maria_Dalhage tyvärr är jag fel person att fråga, jag är ju bara en simpel konsult;) Det jag vet är att datat som Energimyndigheten samlar in om laddstolpar sen förs vidare hit. https://info.nobil.no/
-
@Martin-Söderlund Tack! Med en dåres envishet, så hävdar jag att om någon vill informera om hur information om laddplatser/punkter/stolpar samlas in så skulle jag sammanfatta det såhär:
- Peka på Energimyndigheten som har det uppdraget.
- Be myndigheten gå ut med information om detta i sina officiella kommunikationskanaler. Det ökar trovärdigheten.
Förstår fortfarande inte vad som behöver "förklaras" (utöver att informera om myndighetens webbplats). All förklaring finns på webbplatsen. Jag är säker på att kommunerna har kompetensen att tillgodogöra sig det informationsmaterialet.
Men, men...Jag kan såklart ha "missförstått helheten"