-
@FredrikEriksson Aha, ok, projektet tar alltså rollen som "tolk" åt myndigheter. Ja, jag är väl en enkel person. Går hellre till källan direkt och inte via en självutnämnd tolk. Men, det är ju tycke och smak.
Tack för förtydligandet
-
@mistral ja, fast nu är det så att det krävs en organisation för att samordna, facilitera och jobba med vissa frågor. Dataverkstaden fyller ett tomrum som finns idag. Kommuner och regioner ligger idag inte i framkant när det kommer till att dela sina data. Vidare finns ett behov av att dela samma typ av data så att det blir heltäckande för användarna. Att samordna via Dataverkstaden och VGR är minst lika bra som att samordna via SKR eller DIGG. I slutändan är det inte vilken organisation utan de som faktisk utgör arbetet som är de viktigaste. Och att det går att förvalta resultatet. Att säkerställa förvaltningsdelen behöver ske i samråd med DIGG och det är därför DIGG sitter i en styrgrupp tolkar jag det som.
-
@Maria_Dalhage tack för att du förtydligar det vi försöker säga i olika sammanhang och på vår hemsida. Just samordning är det behov som lyser tydligast i de analyser som genomförts tidigare.
Vi har full förståelse för att det finns en viss kritik mot att det skapas 290 datamängder om alla kommuner i Sverige skulle publicera en och samma data, men eftersom kommunerna är informationsägare och dataproducenter är det ju svårt att undvika.
Det viktiga är att datan publiceras öppet och har samma struktur, innehåll OCH nomenklatur samt publiceras i användbara format (oftast flera). Sen är det såklart en utmaning att samla in och använda datan i en nationell kontext, men det blir nästa steg som kanske kan lösas som en effekt av Interoperabilitetsutredningen. Vi får se. Det finns ju även duktigt folk som kanske kan lösa detta teknisk med skördning eller liknande.
-
@Maria_Dalhage Fast om vi går till trådens ursprung: laddplatser/stolpar, så finns det en organisation - Energimyndigheten - som:
- Tillhandahåller inmatningsmöjligheter (datainsamling)
- Tillhandahåller infrastruktur för lagring/tillgängliggörande
- Har ett utpekat, nationellt ansvar för laddinfrastruktur (naturligtvis inklusive digital infrastruktur)
Energimyndigheten gör dessutom detta på ett bra, tydligt sätt. Om någon tycker att detta verkar jättekonstigt, så kontakta då Energimyndigheten.
Nu har vi snurrat denna fråga ett tag här. Jag förstår fortfarande inte varför ett projekt ska ta på sig att "tolka" Energimyndigheten (som denna tråd handlar om).
Om Energimyndigheten kliver in i denna tråd och säger: "Vi rekommenderar att kommunerna vänder sig till Dataverkstan", då kommer jag böja mig och hålla med. I väntan på det så går jag direkt till källan.
-
@mistral jag missuppfattade dig i början på tråden. Trodde att det du menande med att gå direkt till källan var att kontakta kommunerna direkt, vilket man naturligtvis också kan göra, men det var därför som jag började prata om samordning.
Jag har ingen koll på hur Energimyndigheten samarbetar med Kommunerna och Dataverkstan, men eftersom Energimyndigheten hittat hit så
ping @Martin-Söderlund. -
@mistral eftersom kännedomen av denna datamängd är relativt låg, bland annat inom regionala och kommunala verksamheter men även i andra samhällssektorer, samt att det var den datamängd som hamnade högst upp på listan när regioner och kommuner (100st) fick prioritera vilka datamängder som var viktigast (SVD), kände vi att det är viktig att hjälpa till och sprida information om datan i en nationell lösning.
Vi har såklart varit i kontakt med ansvariga på Energimyndigheten som ser positivt på att vi hjälps åt.
Du skrev tidigare att GIS-verksamheter kanske inte är den viktigaste användaren. Kan du ge exempel på andra målgrupper och tänkbara digitala lösningar som kan ha nytta av datan? Jag frågar för att kunna ge exempel på tillämpningar när jag träffar andra forum.
-
@mistral @Maria_Dalhage När vi går live med vår uppgraderade site om ett par veckor har vi med ett område som heter Elektrifiering av transporter. Har det med det här att göra på något sätt?
-
@Maria_Dalhage Ursäkta, jag var otydlig...källan till specifikationen mm, menade jag. Det är viktigt att en specifikation har en tydlig ägare med mandat och resurser att utveckla och förvalta specifikationen. En "ägare" kan förstås också vara en öppen ontologi, men utan engagemang och drivkrafter, så förfaller den med tiden. Det står naturligtvis vem som helst fritt att skapa "specifikationer" och "standarder".
Om någon frågar Energimyndigheten hur de ser på saken, så dela gärna svaret här (eller Handlingar)
-
@Maria_Dalhage tyvärr är jag fel person att fråga, jag är ju bara en simpel konsult;) Det jag vet är att datat som Energimyndigheten samlar in om laddstolpar sen förs vidare hit. https://info.nobil.no/
-
@Martin-Söderlund Tack! Med en dåres envishet, så hävdar jag att om någon vill informera om hur information om laddplatser/punkter/stolpar samlas in så skulle jag sammanfatta det såhär:
- Peka på Energimyndigheten som har det uppdraget.
- Be myndigheten gå ut med information om detta i sina officiella kommunikationskanaler. Det ökar trovärdigheten.
Förstår fortfarande inte vad som behöver "förklaras" (utöver att informera om myndighetens webbplats). All förklaring finns på webbplatsen. Jag är säker på att kommunerna har kompetensen att tillgodogöra sig det informationsmaterialet.
Men, men...Jag kan såklart ha "missförstått helheten"
-
Kunskapsfråga till NSÖD eller de som kan: Om jag använder ovan länk, hamnar de laddstationer som jag rapporterar in på Dataportalen eller på Nobil.no? eller på bägge ställena?
-
@Maria_Dalhage Då är vi åtminstone två som inte förstår.
Mitt tips kvarstår: Gå till Energimyndigheten och registrera. Tycker inte instruktionerna är särskilt svåra att förstå:
"Om du bara har enstaka laddningsstationer och tycker att registrering via databasen verkar krångligt så kan du registrera dina uppgifter via formuläret längst ner på sidan."Jag tar 0 kr i konsultarvode för detta tips
Dataverkstan får gärna skapa Exceler för att administrera Exceler i Dropbox eller vad det nu handlar om. @Maria_Dalhage - du får gärna testa och återkomma med din åsikt.
-
@mistral När jag följer och läser innehållet på de länkar som Dataverkstaden genom Fredrik inledde denna tråd med, så hänvisar ju de till Energimyndighetens registreringsfunktion, så jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.
Dataverkstaden eller NSÖD har inte gjort en specifikation som jag kan hitta i de dokument som länkas vidare till. Det enda jag kan se är några filer som kan hjälpa kommunen att internt få lite koll på sin informationsförvaltning. Ingen specifikation.
Visa gärna vart du hittar den hemmagjorda specifikationen och vart det står att det är en just den specifikationen som kommunerna ska använda istället för Energimyndighetens redan framtagna system.
-
@Jonas-Nordqvist Inga problem, jag ska hjälpa dig. Börja med att läsa vad Dataverkstans representant skrev i något av de första inläggen i tråden. Jag citerar: "Specifikationen som jag länkat till togs fram i NSÖD-projektet". Där hittar du bl.a. denna: https://www.dropbox.com/s/g26pvev3c6aif8w/Laddstationer-elfordon-(Laddstationsnamn)-(Kommunnamn)_v2.0_NSÖD.xlsx?dl=0
Citat från NSÖD: ".Du behöver skapa en excelfil för varje laddstation du ska registrera."
Alltså ett eget register för varje laddstation. Tänk dig förvaltningen av alla dessa Excelfiler...
Se även frågan från @Maria_Dalhage om denna Dropbox-lösning, i tråden. Mycket relevant fråga.
Var det något mer du behövde veta?
-
@mistral Ja, det var kanske inte så bra att @FredrikEriksson skrev att det var en specifikation, för det är ju egentligen enbart ett verktyg för kommunen att hålla reda på sina laddstationer, vilket de måste göra på ett eller annat sätt.
Men i stort så känns det som om Dataverkstaden och du har samma åsikt. Energimyndigheten tar och har pucken och specifikationen och ägarskapet etc. Sen kanske det strulade till sig med excelfiler och dropbox och ordval.
Men om jag jobbade på en kommun så hade jag fattat vad jag skulle göra. Regga hos Nobil och ha nån sorts koll på infon även internt. Exakt hur hade jag löst på egen hand utan excelfiler etc.
I övrigt var det inget mer jag ville veta. Ha en trevlig helg så lär vi höras nästa vecka!
-
@Jonas-Nordqvist Tackar, tackar. Visst är vi överens - gå till Energimyndigheten. Men du måste ju hålla med om att det är komiskt att det krävt 3 konsulttunga projekt (ÖDIS, NSÖD, Dataverkstan) för att tipsa om detta enkla faktum
Trevlig helg!
-
@Jonas-Nordqvist @mistral @FredrikEriksson det positiva är att nu har vi alla, bara genom att vara aktiva i denna tråd tydliggjort att Energimyndigheten ansvarar för Laddstationer och att kommunerna och andra som har info om Laddstationer bör rapportera in dessa.
Det jag mest undrar över nu är om de dataset som finns i dataportalen är dubbletter eller kompletterande dataset till energimyndighetens API.
Vidare hoppas jag som jag skrivit tidigare att alla som vill ha denna data ska kunna hitta alla Sverige laddstationer via dataportalen. Dvs jag välkomnar Energimyndigheten att göra sitt API sökbart via dataportalen och jag har hört att detta ligger i pipeline.
-
@Maria_Dalhage Jag misstänker att dataseten är dubbletter, projektet ÖDIS (Öar av Data I Stockholm) hann tyvärr samla in en del.
API:et är inte Energimyndighetens (Nobils API), vilket dock kanske inte utgör något hinder.
Missförstå mig inte, jag vill verkligen att detta blir bra. Kan dock inte på något sätt alls begripa att det skulle behövas Vinnovaprojekt och konsulter hit och dit, som alla snurrar runt med olika idéer om Excel, Dropbox osv när vi har myndigheter som tar ansvar för en infrastruktur. Redan februari 2021 kunde vi bara sagt: Gå till Energimyndigheten. Är 100% övertygad om att kommunerna fixar detta med öppna data utan konsulter.
-
@mistral Det verkar vara en del du inte begriper vilket lyser igenom i ditt sätt att skriva här på forumet. Det här är mer komplext än vad man kan tro när man ser det hela lite från utsidan. Samverkan och överenskommelser och standards är inte lätt. Jag har själv varit en person som inte begripit saker och ofta i frustration sagt "hur svårt kan de va", men nu vet jag bättre. Du är välkommen att kontakta mig så kan vi prata mellan fyra ögon, vilket jag erbjudit dig tidigare. Du verkar dock vara väldigt nöjd med att bara bitter och anonym, men jag ser inte riktigt vad ditt egentliga bidrag är här.
Jag är övertygad om att du har mycket hög kompetens när det kommer till de områden vi här pratar om. Det vore superkul och intressant om du kunde hjälpa till här på ett något mer konstruktivt sätt. Hör av dig!
-
@Jonas-Nordqvist Jag uppfattar tyvärr ditt svar som otrevligt, nedlåtande och långt från ämnet för tråden. Kanske borde @DIGG_admin titta på dina formuleringar. Vad jag begriper och inte, har du ingen aning om. Jag märker att du är upprörd (och bitter?) och jag förstår att det är svårt att försvara dessa projekt, som du (eller din organisation) halvt om halvt är med i. Det är svårt att vara saklig när man är upprörd. Det är dock viktigt att vara upprörd över rätt saker. Jag har kommit med konkreta tips kring laddpunkter, men det kanske gått dig förbi. Jag tackar dock för erbjudandet om "fyra ögon", men som du ju vet så är digitaliseringen en lagsport och jag vill hålla en öppen dialog i detta forum.
Jag överlåter till var och en att själv avgöra om de känner sig i behov av hjälp av dessa (konsultdrivna) öppna data-projekt. Om man inte tycker det, så finns det som sagt alternativ. Ett sånt är att skapa en tråd i detta diskussionsforum, vi kommer hjälpa till efter bästa förmåga. Och jag törs lova att resultat kommer, eller hur @Maria_Dalhage ?
Jag rekommenderar också starkt en jämförelse mellan vad ÖDIS, NSÖD och nu Dataverkstan åstadkommit och vad @Magnus-Sälgö gjort (t.ex. kring utegym och badplatser). Se även det arbete @Dennis_Priskorn gör.
Jag låter jämförelsen tala för sig själv.
Den som däremot känner att stöd behövs för att kontakta Energimyndigheten (och andra myndigheter) eller fylla i en Excel, har säkert nytta av Dataverkstan.