Community på Sveriges dataportal
Blogginlägg: EU:s dataområden
-
Tipsar om mitt blogginlägg för IoT Sverige som ger lite omvärldsspaning om policyutvecklingen inom EU och etablering av europeiska dataområden.
Det har nu gått ett par år sedan EU beslutade om en gemensam strategi för data. Strategin pekar på den enorma potential som en ökad användning av data kan bidra till för den europeiska ekonomin, samhället och för oss enskilda individer.
Målbilden är att data kan delas och användas mellan länder och sektorer, samtidigt som att tilliten och respekten för den personliga integriteten och andra skyddsintressen bibehålls. Inom dessa områden ska data kunna utbytas säkert, sömlöst och under kontrollerade former.
Företag och privatpersoner i Europa ska få bättre kontroll över den data vi genererar samtidigt som vi ska kunna lita på hur den används. Det rör speciellt data som genererats av uppkopplade IoT-produkter, som är förknippade med stora ekonomiska värden.
Länk till inlägget:
https://iotsverige.se/blogg/eus-dataomraden-banar-vag-for-somlost-europa -
@Kristine_ sa i Blogginlägg: EU:s dataområden:
https://iotsverige.se/blogg/eus-dataomraden-banar-vag-for-somlost-europa
trevligt en fråga
- (DIGG) ansvarar för samordningen av DIGITAL-programmet i Sverige
- gör ni detta på en websida / med unika taskids / en publik backlog hur följer dom som är med i programmet vad ni gör eller er vision?
- det verkar vara galet med pengar så gissar någon borde se till att det är ordning och reda
- gör ni detta på en websida / med unika taskids / en publik backlog hur följer dom som är med i programmet vad ni gör eller er vision?
Programmet pågår under 2021–2027 med en totalbudget på 7,6 miljarder euro. >
- (DIGG) ansvarar för samordningen av DIGITAL-programmet i Sverige
-
@Kristine_ Tack för länktips. Ett par frågor:
- Varför rör frågor om ägarförhållanden och tillförlitlighet speciellt IoT-data (" Det rör speciellt data som genererats av uppkopplade IoT-produkter, som är förknippade med stora ekonomiska värden.")
- Varför inte blogga under DIGGs flagg? Klart att IoT Sverige tycker IoT-data är speciellt viktiga, det vore ju konstigt annars. Speglar blogginlägget DIGGs syn på IoT-data, i förhållande till t.ex. verksamhetssystemens data?
-
@mistral Blogginlägget är skrivet av en av DIGG:s strateger som dessutom är styrelseledamot på IoT Sverige, vilket tydligt framgår.
Jag tycker det är bra att vi är transparenta med den här kopplingen i vårt nätverk. Jag tror vi kommer se många fler liknande exempel nu i samband med att vi lanserar den digitala arenan, det är i alla fall min förhoppning. -
@Magnus-Sälgö
Hej,
DIGG samordnar DIGITAL-programmet i Sverige, på uppdrag av regeringen. Uppdraget innebär att DIGG ska:- vara nationellt kontaktorgan för programmet,
- främja och analysera det svenska deltagandet i programmet, samt
- samordna det nationella informations- och rådgivningsarbetet om programmet.
@mistral Som du själv nämner var inlägget skriven för IoT Sveriges blogg och då var det naturligt för mig att lyfta upp exempel och policyutveckling som är intressant från det perspektivet och målgruppen T.ex EU:s arbete kring
dataakten (länk) adresserar särskilt frågor som relaterar till IoT dvs uppkopplade enheter och kommer ha påverkan på både leverantörer och konsumenter av sådana.Jag har skrivit detta inlägg utifrån min tjänstemannaroll. Det är ren information om vad som händer inom EU-utvecklingen.
-
@Kristine_ Tack för förtydligandet! När jag läste "Det rör speciellt data som genererats av uppkopplade IoT-produkter, som är förknippade med stora ekonomiska värden." (ang. kontroll över data och tillförlitlighet), tänkte jag att meningen skulle läsas inom ramen för europeiska dataområden (som rubriken antyder). Men nu vet jag att det är en åsikt som anpassats till just denna specifika kontext (IoT Sverige). Det här är väl inte bara "ren information", det är väl en åsikt? Jag vet att jag är tjatig, men när en myndighetsperson uttalar sig om vad som är "speciellt viktigt" eller "förenat med stora ekonomiska värden", så har det en stor tyngd och bör beläggas på något sätt. Det är skillnad mot när t.ex. en konsult bloggar.
-
@mistral sa i Blogginlägg: EU:s dataområden:
Men nu vet jag att det är en åsikt som anpassats till just denna specifika kontext (IoT Sverige). Det här är väl inte bara "ren information", det är väl en åsikt? Jag vet att jag är tjatig, men när en myndighetsperson uttalar sig om vad som är "speciellt viktigt" eller "förenat med stora ekonomiska värden", så har det en stor tyngd och bör beläggas på något sätt.
Hej,
Mitt inlägg baseras på officiell information som är utgiven från EU-kommissionen, både på webben och i förslag till rättsakter. Om du är intresserad av att läsa mer om arbetet inom EU lägger jag till mina källor här som relaterar till de frågor du lyfter:- Data, och då även data som är genererade av IoT-produkter, är förknippade med stora ekonomiska värden. Källa: EU hemsida om datastrategin
- EU arbetar med lagstiftning som särskilt adresserar användning, hantering och kontroll av data som relaterar till IoT-lösningar (uppkopplade enheter). Källa: Dataakten och här finns själva förslaget till lagtext översatt till olika språk se t.ex avsnitt 1 med motivering och syfte till förslaget.
EU arbetar med flera andra rättsakter och initiativ också för att stödja utvecklingen. Läs gärna EU:s datastrategi som beskriver arbetet som bedrivs och som också utgör en källa till inlägget.
Du får kontakta DIGG:s kundtjänst om du har mer frågor eller om du anser att källorna som jag använt mig av inte är trovärdiga.
-
@Kristine_ sa i Blogginlägg: EU:s dataområden:
Dataakten
referera dokument med deras ID P/22/1113 helst använd GUPRI
Tack
-
@Kristine_ Tack för all information och länkar! Fast jag var egentligen mest nyfiken på vad du själv menar med att frågorna om ägarskap och tillförlitlighet rör speciellt data som genererats av uppkopplade IoT-produkter. Eftersom jag själv inte är expert på IoT, så är jag bara nyfiken på vad som gör just dessa data speciella (avseende dessa frågor). Försöker bara lära mig, så du får gärna utveckla Men jag ska också läsa de källor du länkar till, kanske svar finns där.
-
@mistral
Data som genererats av uppkopplade enheter (IoT-enheter) adresseras särskilt eftersom EU har på olika sätt identifierat att det finns skäl för att arbeta fram en tydligare reglering för den här typen av data.Tycker skälen till förslaget till EU:s dataakt formulerar och beskriver kontexten bra, se utdrag nedan. Observera att akten är föremål för förhandling, vilket innebär att innehåll och krav kan ändras mycket tills dess de har kommit fram med till ett slutligt och beslutat regelverk som ska gälla inom hela EU.
Användaren [som har köpt, hyrt eller leasat produkten] bör ha rätt att utnyttja fördelarna av data som genereras av den berörda produkten och de tillhörande tjänsterna. (skäl 18)
I praktiken är inte alla data som genereras av produkter eller tillhörande tjänster lättillgängliga för användarna av dem, och ofta finns endast begränsade möjligheter till portabilitet för data som genereras av produkter som är uppkopplade till sakernas internet. Användarna kan inte få fram de data som krävs för att utnyttja leverantörer av reparationstjänster eller andra tjänster, och företagen kan inte sjösätta innovativa tjänster som är effektivare och mer lättanvända. Inom många sektorer kan tillverkarna ofta, genom sin kontroll av produktens eller den tillhörande tjänstens tekniska design, bestämma vilka data som genereras och hur åtkomsten till dem ska ske, trots att de inte har någon laglig rätt till dessa data. Det är därför nödvändigt att säkerställa att produkterna utformas och tillverkas, och de tillhörande tjänster tillhandahålls, på ett sådant sätt att användaren alltid kan få enkel åtkomst till de data som genereras genom användningen. (skäl 19)
Inom sektorer som kännetecknas av koncentration av ett litet antal tillverkare som levererar till slutanvändarna finns det endast ett begränsat antal alternativ för användarna vad gäller delning av data med dessa tillverkare. Under sådana omständigheter kan avtalsöverenskommelser vara otillräckliga för att uppnå målet att stärka användarnas egenmakt. Data tenderar att kvarstå under tillverkarnas kontroll, vilket gör det svårt för användarna att få ut ett värde från de data som genereras av den utrustning som de köper in eller leasar. Därmed finns det bara begränsade möjligheter för innovativa mindre företag att erbjuda databaserade lösningar på ett konkurrenskraftigt sätt och för en diversifierad dataekonomi i Europa. (skäl 25)
Användaren bör vara fri att använda dessa data för alla lagliga ändamål. Detta innefattar att tillhandahålla de data som användaren har erhållit [...] åt en tredje part som erbjuder en eftermarknadstjänst som kan konkurrera med en tjänst som tillhandahålls av datainnehavaren, eller instruera datainnehavaren att göra detta (skäl 28)
Följer utvecklingen med stort intresse
För de som är intresserade och vill fördjupa sig så kan ni hitta länk till dataakten i inläggen ovan. -
@Kristine_ Tack för utförligt svar!
-
@Magnus-Sälgö Det är EU-kommissionens program som är centralt förvaltat av EU-kommissionen. Därför är det också EU-kommissionen som gör uppföljningen och håller reda på finansieringens utfall. Genom att göra en sökning här kan du få fram alla projekt som är igång och fått finansiering genom DIGITAL: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-results