Community på Sveriges dataportal
NOSAD och wikidata
-
@Maria_Dalhage det jag ser primärt är att testa om findability blir bättre "med samma som"
-
@Magnus-Sälgö @Maria_Dalhage Kan vi skapa en separat tråd om nosad och dess koppling till wikidata. Behöver resonera med er angående om jag behöver skruva något på sajten.
-
@jonass GITHUB issues eller diskussion kanske... jag är på väg ut att vandra så @Dennis_Priskorn får lite bilder till WD vandringsleder så jag är tyst ett tag bilder kommer förhoppningsvis upp på Wikicommons löpande
-
@Magnus-Sälgö tänker att vi fortsätter diskussionen på github, där issue redan är skapad och uppdaterar med länk i detta form för dem som vill följa dialog och ev progress.
-
@jonor sa i Hur vill Ni som använder datamängder kunna bidra med Wikidata Q-koden?:
Kom ni fram till något angående ID för owner? Det måste ju ingå i myndighetens förvaltning att använda beständiga identifierare för referenser till objekt, och är inget som hindrar att man också har beskrivande fält. Lägger ni till fält för identiteter, eller ska det finnas en mappning från text till URI?
Bra poäng det borde vara självklart... @Maria_Dalhage har DIGG identifierat denna utmaning?
Jag sitter just nu med NOSADs presentationer och försöker koppla Wikidata objekt till organisationerna Issue #2 som har presenterats... som @jonass pekar på så borde Bolagsverket ha beständiga identifierare men gissar jag att många av NOSAD organisationerna är mer löst sammansatta som inte finns hos Bolagsverket .... har DIGG funderat över detta... det borde finnas en DIGG vision om ett Ekosystem som hanterar detta. Finns det eller vem äger frågan - gärna ett task id så vi kan följa hur det går?
se exempel hur för Riksdagens dokument identifierar vi behandlande utskott med en persistent identifierare i Wikidata...