Community på Sveriges dataportal
Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data
-
Nu finns delrapporten om det vi ofta kallar Datauppdraget upplagd på digg.se. Läs den, det står mycket både om vad vi jobbar med just nu och om hur vår vision ser ut.
Sammanfattning
Datadelning föreslås behandlas utifrån tre avgörande dimensioner (1) styrning, (2) infrastruktur, processer och hantering samt genom att stimulera (3) kulturförändring där data förstås och används som en strategisk resurs. Utifrån en holistisk datastyrningsmodell bör Sveriges nya dataportal erhålla långsiktig finansiering.Sveriges nya dataportal genomgår just nu en transformation och kommer att inom kort leverera unik portfölj uppbyggd utifrån en samverkansmodell. Plattformen är exklusiv i sitt slag; här hålls den nationella förteckningen, ges möjlighet att utforska data, AI, API: er och källkod samt dela lärande och utbyta erfarenhet och kunskap. Sveriges nya dataportal blir en gemensam resurs som ger stöd och främjar offentliga och privata aktörers samverkan kring datadriven innovation och AI. En modern lösning designat för den datadrivna ekonomin. Sveriges nya dataportal lanseras i sin helhet senast 31 januari 2023.
Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data
-
@Nina_Berlin Jag skrev en kort lista på vad jag skulle vilja ha för varenda myndighet som lyder under nya öppna data lagen:
Must have:- tydlig offentlig utpekad ansvarsperson
- öppet ärendehanteringssystem där konsumenter kan föreslå förbättringer, nya datamängder, etc. (a la Github issues, dvs. öppet, går att abonnera på ärenden, smidig inloggning, etc.)
Nice to have
- jag vill ha strukturerad femstjärnig data och se en färdplan (roadmap) hur varje datamängd ska komma dit.
- ett gementsamt ställe för alla myndigheter (tex en Wikibase) där varje myndighet beskrivs strukturerad och med unikt id
- där ni även pekar på tex en ansvarsperson för öppna data, registrator epost och telefonnummer, etc.
- gärna SPARQL-ändpunkt
- gärna en nod för varje datamängd och där det finns
- datum för skapande
- status (I produktion/under utfasning/whatever)
- nerladdningsurl eller url till dataportalen
- länk till ärendehanteringssystemet så jag enkelt kan klicka dit och skapa ett ärende eller se vad andra skapat
- m.m.
Vi kan ta ett exempel: Strålsäkerhetsmyndigheten sitter på flera databaser och kör databaskramande att döma efter deras webbplats. När vi efterfrågar öppna data och ansvariga får vi följande svar och bristande dialog med extremt långa svarstider.
-
@Dennis_Priskorn Jag tycker nog att du fick ett alldeles utomordentligt svar från Strålsäkerhetsmyndigheten. Tycker inte du?
Sen misstänker jag att du tror att lagen ska göra så att myndigheter publicerar mer öppen data och att de i och med lagen på något sätt är tvingade att göra detta, vilket verkligen inte är fallet.
-
@Jonas-Nordqvist Vad menar du när du skriver "vilket verkligen inte är fallet."? Är det "öppen" data som du hänger upp uttalandet på?
Jag är ingen jurist men intresserad av att förstå varför 2022:818 inte skulle tvinga utlämnande i högre grad?
Så länge inte undantagen är uppfyllda så bör väl data göras tillgänglig för vidareutnyttjande på förfrågan?
-
@Stefan-Wallin Säger inte lagen att vid en begäran om vidareutnyttjande ska data tillhandahållas via elektroniskt format. Det är väl inget som säger att de måste jobba med öppna data - även om vi kan tycka att det är det enda rätta.
Så uppfattar jag det.
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Stefan-Wallin Lagen säger bara att hur man ska hantera begäran och i vilket format det ska lämnas ut. Lagen säger egentligen inte att det offentliga ska lämna ut mer data än vad man tidigare gjort. Lagen säger heller inget om hur man ska lämna ut datan.
Lagen säger inget om det vi kallar öppna data alls. Vår önskan att det offentliga självmant ska publicera mer data som öppen data är inget som lagen tillfredställer.
Det enda som kan påverka att det offentliga publicerar mer data som öppen data är att allmänheten börjar begära ut data enligt lagen, vilket i förlängningen skulle kunna medföra att det offentliga inser att det nog är mer kostnadseffektivt att skaffa en dataportal och publicera där direkt istället.
-
@Jonas-Nordqvist Så har jag också tolkat lagen. Dessutom med friskrivningar kring formatkrav ("lämpligt samt praktiskt och tekniskt möjligt") och, som vanligt, intäktsfinansierade datamängder.
En "datalag" som väsnas väldigt mycket och levererar väldigt lite. Har inget med öppna data att göra öht.
-
@Jonas-Nordqvist Men då är vi eniga om att det inte är mer öppna data per definition, men att vi har rätt att få det digitalt. Det borde öppna upp för mer storskaliga begäranden från kommuner och att det, som du säger, i sin tur leder till insikten att det är ekonomiskt med mer öppen data. Risken är väl att det förhalas med orimliga avgifter.
-
@Stefan-Wallin Ja eller att det förhalas för att det inte är "lämpligt" eller "praktiskt" att lämna ut så som önskas...Låter inte allt för svårt att hänvisa till en lämplighetsklausul...
-
@mistral @Stefan-Wallin
Ordet "förhala" har en något negativ klang. Det kan låta som om de som använder uttrycket gentemot en annan insinuerar att den som "förhalar" gör detta med uträknad avsikt att "slippa" eller medvetet "fördröja".
Jag tror inte det förhalas i den meningen jag beskriver ovan och jag hoppas att ni inte menar att kommuner förhalar saker med berått mod och illvilja.
Vad gäller avgifter får kommuner inte ta ut orimliga avgifter. Om ni anser att de är orimliga så går det att bestrida dessa.
Vad gäller "lämpligt" och "praktiskt" i lagen så handlar det enbart om sökandes begäran om annat format än det befintliga. Lagstiftaren menar här underförstått att det är både lämpligt och praktiskt att lämna ut data i befintligt format. Så datan får ni ut enligt lagen, kanske inte exakt på det sättet som ni vill dock.
-
@Jonas-Nordqvist Ja, det här ska bli intressant att följa och se hur "det blir"! Själv tror jag pdf kommer ligga i topp som både "lämpligt" och "praktiskt"
-
@mistral Som sagt ,"lämpligt och praktiskt" gäller bara vid begäran av annat format än det befintliga. Så om man får pdf:er har man själv bett om dessa.
Eller så är pdf:er det befintliga formatet för data hos den offentliga organisationen, vilket inte lär vara fallet så tillvida datat inte är arkiverat på det sättet och gallrat från databaser.
Med andra ord kan en offentlig organisation inte göra annat än att tillhandahålla data i befintligt format eller om sökanden begär det, ett annat format.
Jag har mycket svårt att se att något av dessa alternativen kommer att handla om pdf:er. Om så blir fallet är det läge för överklagan. Eller så har man i begäran uttryckligen bett om att få data för vidareutnyttjande i pdf....
-
@Jonas-Nordqvist Jag menar såhär: Ta ett exempel, vilket-som-helst, men vi kan säga hundrastgårdar. Troligen kommer den som expedierar förfrågan om "öppna data för hundrastgårdar" skicka tjänsteutlåtanden (som pdf), med infogade kartor på hundrastgårdar osv. Det är enkelt och praktiskt. Befintligt format bedöms alltså vara just pdf. Att sen hundrastgårdarna egentligen består av ett antal tekniska geografiska informationssystem-format och att det formatet borde ses som de befintliga, är en annan historia. Vad som är befintligt format, lämpligt och praktiskt kommer variera stort, även inom kommuner. Men det är ju såklart bara hur jag tror lagen kommer tolkas, tiden får väl utvisa hur det blir...
-
@mistral För det första bör man inte skicka en förfrågan om "öppna data för...". Det finns det inget lagstöd för. Då får man yxskaftssvar som man inte ska tolka som att den offentliga organisationen inte kan lagen.
För det andra är det inte diffust vad som menas med "befintligt format" i förarbetena till lagen. Där finns ganska liten eller obefintlig möjlighet till tolkning.
Men "praktiskt och lämpligt" kommer säkert att variera stort. Så tipset för sökanden är att de fokuserar mer på att få data att jobba vidare på och sprida, till förmån för att störa sig på att man inte kan få datan exakt som man önskar på ett silverfat.
-
@Jonas-Nordqvist sa i Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data:
@mistral För det första bör man inte skicka en förfrågan om "öppna data för...". Det finns det inget lagstöd för. Då får man yxskaftssvar som man inte ska tolka som att den offentliga organisationen inte kan lagen.
Jag är absolut ingen jurist och inte så väl bevandrad inom förvaltningens råmärken, så för mig blir detta stycke en väldigt konstig ståndpunkt givet 1:a paragrafen i den diskuterade lagen(2022:818) och det får du gärna försöka belysa om du har tid och möjlighet.
Jag saxar in paragrafen såsom den står skriven just nu på https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2022818-om-den-offentliga-sektorns_sfs-2022-818. Fetmarkeringen är min för att belysa varför jag blir fundersam.
1 § Denna lag syftar till att främja den offentliga sektorns tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande, särskilt i form av öppna data, under förutsättning att krav på informationssäkerhet och skydd av personuppgifter kan upprätthållas och att det inte innebär risker för Sveriges säkerhet.
-
@Stefan-Wallin Exakt, jag förstår inte heller varför man inte skulle fråga efter öppna data, som du påpekar är ju det själva kärnfrågan. Håller inte heller med om att det är glasklart vad som är "befintligt" format, men ska erkänna att jag inte detaljstuderat förarbetena till lagen.
-
@mistral frågan bör vara FAIRDATA
-
@Stefan-Wallin @mistral
Lagens syfte är att främja öppna data. Det finns ingen generell skyldighet när det kommer till öppna data, vilket innebär att det offentliga inte bryter mot lagen om de inte publicerar data som öppen data. Alltså kan man inte ställa detta krav när man skickar en begäran. Gör man det är det att betecknas som ett önskemål och kan i många fall betraktas som icke praktiskt och tekniskt möjligt.
Sen tror jag kanske att vi slänger oss med två olika definitioner av termen "öppna data".
Men "öppen data" menar jag data i ett format som är öppet, maskinläsbart, och i förekommande fall, tillgängligt och sökbart, tillsammans med tillhörande metadata. Här finns det ingen skyldighet för det offentliga. Det är här det "främjande" inslaget finns.
"Öppen data" kan också tolkas som data som kan vidareutnyttjas helt enkelt. Här finns skyldighet att lämna ut i befintligt format.
Så för att göra det enkelt för mottagaren av begäran, tycker jag att man i första hand ska fokusera på syftet med varför man vill ha data och på den fantastiska idé man har till att skapa något bra och användbart med datan.
-
@Nina_Berlin Hej, jag undrar om ni läst delrapporten? Den utgör alltså vår roadmap, som forumet ofta frågat efter.
Jag är nyfiken på vad ni tycker.