Community på Sveriges dataportal
Dataverkstadens lägesrapport för september
-
@Magnus-Sälgö
Får man önska en sjätte nivå? Eller en parallell nivå?
"My data".
Men den kanske inte är öppen.
Men data som JAG är intresserad av kanske ändå borde vara av intresse....för den som producerar. Tänker jag.
-
@mistral du slår huvudet på spiken! Att organisationer delar upp sin verksamhet kopplat till vissa ord, såsom öppna data. Det är betydligt fler som berörs än de som har en roll med ordet inskrivet. Vi ser hur vi har svårt att nå ut till andra roller såsom ”verksamhetsutvecklare” i bred mening då dessa triggas av andra uppsättningar ord. Får vi inte med dem som anskaffar och kravställer system kommer vi heller inte lyckas med datadelning och samarbete.
-
@Magnus-Sälgö jag tolkar det såhär: Regeringen vill satsa på öppna data och vill att Vinnova ska finansiera olika satsningar. Projektförslag som ligger i linje med vad som efterfrågats får finansiering under en viss period. Syftet är att skapa incitament och boosta satsningar. Modellen är enkel och logisk, men leder till utmaningar. Exempelvis vad händer vid projekt-slut. Finns krav på förvaltningsbarhet? Vem tar över resultatet när organisationen upphört? Idén med projekt är samtidigt bra. Vid succé kan man skala upp, om det inte gick som planerat finns lärdomar att ta del av och till begränsade kostnader. Är tillfälliga projekt en orsak till systemfel eller en lösning på problemet? Ja, det är ett intressant ämne i sig att diskutera.
-
@Magnus-Sälgö Att du har fått följare från myndigheter och NGO är något du ska vara stolt över, och ett tecken på att du har kunskap och goda exempel inom områden som flera finner viktigt.
Det digitala är en gamechanger. Och ett bra exempel är detta forum där vi faktiskt diskuterar våra gemensamma data, api:er, öppna källkod, specifikationer och öppna standarder.
@Jonas-Nordqvist , @FredrikEriksson, @jonass , @Maria-Söderlind , @Tobias, m.fl. visar en proaktiv approach och jobbar aktivt för att ändra myndigheters ganska reaktiva arbetssätt.
Andra har nyttjat NOSAD för att nå ut och vi har över 80 organisationer som delat med sig av sina erfarenheter.
Kopplat till länkade data och wikidata har ju bl.a följande aktörer delat med sig av sina arbeten:
Wikimedia, SMHI och Litteraturbanken /Göteborgs universitet. (Se inspelningen https://nosad.se/workshops#länkade-data-och-wikidata)
samt Interaktiva rum och region Sörmland. (Se inspelningen: https://nosad.se/workshops#hur-kan-civilsamhället-och-offentlig-sektor-samarbeta-kring-digital-information)
Vi har faktiskt fler goda exempel än dåliga.
-
@Maria_Dalhage Jag förstår att regeringen vill satsa på öppna data (men givetvis utan att slakta sin kassako, intäktsfinansieringen) och då har idén om de här projekten tagit form. Men vi har ju redan prövat den här dogmatiska inställningen genom projekten ÖDIS och NSÖD. Jag är böjd att hålla med @Magnus-Sälgö här, samhällsnyttan är obefintlig (nej, några fluffiga ppt, halvfärdiga specar och rekommendationer är inte mycket) och lösningar på de problem som du mycket riktigt pekar på (förvaltning, ägandeskap, kvalitetssäkring osv) har inte lösts. Nu fortsätter Dataverkstan i samma stil. Någon "evidens" för att det här skulle vara rätt väg finns inte. Rätta mig gärna om jag har fel och peka på något annat land som framgångsrikt ökat öppna data-leveranserna med denna metod...
Jag kan absolut tänka mig att projektformen skulle kunna vara rätt, men då krävs det en tydlig ledning och styrning av projekten, det offentliga ska stå för expertisen, inte ett fåtal konsultbolag. Jag anser att staten måste sitta i förarstolen och inte vara en passiv "projektpartner" (åskådare). I och med att "öppna data" inte är ett professionaliserat yrke i sig, så har det gått inflation i "experter" och projekten har utnämnt sig själva till "experter" (t.ex. "expertgrupp" i Dataverkstan). I själva verket finns det ingen som är "expert på öppna data", det är en chimär, ett "fluff". Det som behövs är expertis inom informations-/datahantering, datateknik, juridik, teknik mm, i symbios med domänexpertis. Alla är experter inom sitt, ingen är expert på allt.
Från Dataverkstan skulle jag vilja se (och det kanske finns, men jag hittar inte):
- Styrgruppens vision och styrgruppsmötesprotokoll
- DIGGs vision, som projektpartner, på hemsidan står det att @Kristine_ ingår i styrgruppen(?)
- Vilka som ingår i "nationella expertgruppen" och CV på medlemmarna
Det skulle underlätta förståelsen för projektet om projektpartners var aktiva i detta forum. Eller om "expertgruppen" ville presentera sig?
Bara mina tankar...
-
@mistral
Kan inte vara mer "agree". -
-
@Maria_Dalhage Absolut, vi fortsätter diskussionen på GitHub Men @Magnus-Sälgö lyfter genom alla sina exempel ett mycket större problem. Genom sin, på ytan, imponerande laguppställning med olika myndigheter (bl.a. DIGG) och en "nationell expertgrupp"(vilka är det?) ger Dataverkstan sken av att vara en "myndighetsliknande" organisation. Så har aldrig standarder utvecklats i Sverige! Om vi jämför med en Svensk standard, så är det en standard som tas fram av något av Sveriges tre standardiseringsorgan. På regeringens uppdrag. Enligt min mening är det helt oseriöst av ett projekt att prata om att de skapar "standarder". Om verklig expertis funnits i projektet, skulle de grundläggande brister kring identifierare, som @Magnus-Sälgö pekar på, aldrig uppstått. Det handlar om grundläggande kompetens.
Om nu Storsthlm går med i Dataverkstan, innebär det att en organisation som representerar 2,3 miljoner invånare är med. Det borde ställa oerhört höga krav på ledning, styrning och genomförande av ett öppna data-projekt.
Varför tjatar jag då om detta? Ja, som nån skrev tidigare, 70-80 "datamängder" har identifierats. Ska vi lita på att @Magnus-Sälgö går efter och kvalitetssäkrar/städar varenda datamängd? Det kommer bli ohållbart, givet hur mycket tid jag förmodar han tvingats lägga ned på ett fåtal datamängder, för at få nån styrsel.
Vissa "datamängder" i Excelen är inte ens enskilda datamängder, utan komplexa, ibland subjektiva, sammansättningar. T.ex. "Skolans kvalitet". Där kommer projektet direkt utmana och "konkurrera" med den statistikansvariga myndigheten. Dubbelarbete, kontraproduktivt och vilseledande. Långt ifrån samhällsnytta. När Dataverkstan publicerar datamängder parallellt med Sveriges officiella statistik - ja, då har vi problem. Samma resonemang gäller många datamängder, där kommuner och regioner redan har en etablerad infrastruktur för datainsamling och rapportering.
Jag är av samma åsikt som @Magnus-Sälgö @Dennis_Priskorn @jonor här - öppna data börjar hos de ansvariga myndigheterna, utmaningen och jobbet borde vara att få dem att förstå vikten av standarder, datadelning, öppna data och förändrade/moderniserade uppdrag.
-
@mistral och @Magnus-Sälgö Den diskussion som jag avsågs flytta från forumet till Github är brainstorming kring hur NOSAD kan använda sig av wikidata. Det som Magnus redan skapat en issue kring; Alltså fundera över möjligheter till input och ev förändring av befintlig design.
Den generella diskussionen tänker jag att vi fortsätter att ha i detta forum. Sorry om jag var otydlig. (försökte att använda mobilen istället for datorn).
Men om jag ska tänka positivt. Bara genom de senaste ganska tunga diskussionstrådarna har vi ju tillsammans
bidragit till riktigt bra diskussioner som lett till bättre förståelse för vad som kan göra Sverige bättre på datadelning:- Diskussioner till datakvalitet både avseende metadata och dataseten, finns behov av att sätta kvalietsstämpel på datamängderna efter 5-starmodellen?
- Viljan från civilbefolkning att kunna bidra till befintliga kommunala satsningar kopplat till specifikationer: Hur designar vi för bidrag? Exemplifieras bl.a. med trådarna Vandringleder, badplatser, utegym.
Föredömliga är Umeå stad som frågar om vägval i forumet och Regions Storstockholm som uppmuntrar till dialog!
Vidare har forumet används för att:
- hitta varandra för samarbeten.
- planera workshops.
- få stöd kring öppen källkod-strategi och vägval.
- diskutera specifika frågor om data och API:er.
Det som behövs för att inte bara de få som är här varje dag ska kunna konsumera dialogerna är tydligare trådar, kortare och mer precisa formuleringar och vissa tekniska och praktiska moderatorändringar från DIGG:s sida. DIGG är på den sista bollen.
-
@mistral sa i Dataverkstadens lägesrapport för september:
enligt Dataverkstans hemsida finns det ju massor av personer som kunde hänga här. Jag ser ingen av dem. Det finns projektpartners (bl.a. DIGG @Kristine_ ),
Försöker dyka in när tillfälle ges, men det stämmer att jag inte varit så aktiv och offentlig här på senaste tiden - även om jag är topp 10 på antal inlägg så helt osynlig är jag då inte Men absolut det finns mycket mer spännande att dela och diskutera så tar med mig din synpunkt!
Projektet leds av VGR och det är helt rätt att jag deltar i Dataverkstadens styrgrupp. I och med det stödjer DIGG arbetet eftersom vi ser behov av att långsiktigt etablera och stärka samverkan mellan och inom regioner och kommuner, genomföra kunskapshöjande åtgärder, operativt driva på arbetet. Jag vet att det som skrivs och sägs i detta forum får spridning och gör skillnad. För operativa frågor om eller till projektet är @FredrikEriksson rätt person
/Kristine
-
@Kristine_ Vad bra, stort tack för svar! Förslag: Publicera gärna mötesprotokoll från styrgruppsmöten, det är lättare att följa styrgruppens visioner då och det är ju relevant för alla som funderar på att gå med.
Jag ser fram emot en presentation av "den nationella expertgruppen"
-
@mistral håller med
För er som vill hjälpa dataverkstaden så verkar Metasolution nu ha fått ett uppdrag att fundera över Anslagstavlor och jag fick en fråga om use cases och databas diagram....
-
för att komma gång med lite mera öppenhet satte jag upp en GITHUB yta och en issue1 skapades som ni kan fylla på eller fyll på här bara att saker samlas in.... Metasolution läser den kanske kan dom även börja skriva där....
- dom behöver usercases och databas diagram
-
eftersom vi pratar om idag 290 implementerade lösningar karta så finns det nog massa varianter så all feedback är ett måste
Ps. denna GITHUB yta kan även ni ladda upp tidigare och nya styrgruppsprotokoll / roadmaps / identifierade problem...
-
-
Jag såg på LinkedIn att Dataverkstaden kommer berätta lite mer om viktiga datamängder. Det verkar vara vår chans att komma med direkt feedback och dialog. https://regionkalender.vgregion.se/sv/evenemang/5424
-
@Magnus-Sälgö Bra, tack! Med tanke på din erfarenhet av Wiki-världen och de exempel du visat i det här forumet, borde väl du bli inbjuden som medlem i "den nationella expertgruppen" ? Eller hur, @Kristine_ @FredrikEriksson @Maria_Dalhage ?
-
@IntegerOverflow1 Tack för tipset! Intressant att Dataverkstan använder uttrycket särskilt viktiga. Det kan jämföras med särskilt värdefulla datamängder. Den senare definitionen hänger på Öppna data-direktivet EU-2019/1024. Dataverkstans definition av särskilt viktig verkar bygga på den "utredning som den nationella dataverkstaden genomfört". En fråga @Kristine_ och @FredrikEriksson : Ursäkta min okunnighet, men jag hittar inte utredningen? Skulle någon kunna publicera en länk till rapporten? Jag vill vara påläst innan jag deltar i webbinariet. Det blir en intressant situation för kommuner och regioner när de ska jobba med särskilt värdefulla och särskilt viktiga datamängder samtidigt. Det ena drivet av EU-direktiv, det andra drivet av enkätbaserat projektarbete.
-
@mistral I ett tidigare webbinarium så tror jag de gjorde distinktionen att Särskilt värdefulla datamängder avser myndigheter och att det saknas en liknande lista med datamängder för kommuner och regioner. Varför den nu kallas för viktiga det vet jag inte - det får Dataverkstaden svara på här i forumet eller på deras event!
-
Bra jobbat!