Community på Sveriges dataportal
Svenska vandringsleder
-
@mistral beror ju lite på om du jobbar med APIFirst vilket jag kanske ser bara hos Stockholms stad...
Tycker Wikidata, Wikipedia med alla språkversioner har en bra arkitektur (video idag hur jag skapar en Riksdagsman). Nästa "version" av Wikidata Abstract Wikipedia skall just fokusera på att WIkipedia skall skala bättre
-
@Magnus-Sälgö Jaså, Stockholm jobbar med API First? Intressant, då kanske det kan vara något för @Jonas-Nordqvist att visa som gott exempel i kommunerna? Samlar du alla dina instruktionsfilmer på GitHub?
-
@mistral nja tycker deras > 100 utegym är så bra synkade med deras öppna data API att jag misstänker koppling, oftast när kommunen har > 10 utegym så är det nästan alltid mismatch med Öppna data om det finns...
-
@mistral Jag är superintresserad av att verka för att "mina" kommuner publicerar sina vandringsleder som öppna data. Har ni lust att hjälpa mig komma vidare med detta så hoppas jag att ni kan gå med på att ta ett möte med mig så vi kan prata kring hur vi kan göra detta möjligt.
Eller har ni förslag på ett bättre första steg?
-
@Jonas-Nordqvist @mistral Jag följer också detta med stort intresse. Om ni har det här mötet som Jonas föreslår så vill jag väldigt gärna höra vad ni kommer fram till när ni pratat ihop er. Det här skulle kunna vara första steget till ett gott samarbete.
-
se förslag StorsthlmWIkidata/issues/2
@Jonas-Nordqvist @Dennis_Priskorn är inbjudna
Nina har du en email så bjuder jag in dig,...
-
@Magnus-Sälgö @Jonas-Nordqvist Återkom i den här tråden när ni har pratat ihop er.
-
@Nina_Berlin ja frun.... varför göra det enkelt för alla har du ingen egen agenda du vill skall ske? vill du inte lära dig jobba med GITHUB?
- se och lär hur @jonass gjorde ett inspel på GITHUB utegym #120 där jag tror både han och vi fick tankar om DOI förträfflighet och hur fel dataportalen fungerar idag....
- här har du andra jag jobbat med som mer eller mindre vågat sig in på GITHUB
-
@Magnus-Sälgö Fortfarande ingen som gett mig förslag på tider som vi kan träffas. Agendan löser vi när vi träffas. Jag ser fram emot att med er kunskap få fart på publiceringen av öppna data från kommunerna. Maila mig förslag på tider då ni kan ses på videomöte.
-
@Magnus-Sälgö Här är DIGG:s GitHub: https://github.com/DIGGSweden
Vår öppen källkod-coach på DIGG har lovat att träna upp mig så jag blir bättre på det. -
@Dennis_Priskorn exakt vad är det ni saknar i Umeås data? Dvs på vilket sätt kan vi i Umeå göra denna datamängd bättre? Jag är inte informationsägaren, men jag kan föra en vettig dialog med verksamheten som äger denna information och se om det finns möjlighet för oss att tillföra den information ni anser saknas för att det ska bli bättre. Har försökt följa tråden nedan, men lyckas inte utifrån den se vad som ska tillföras. Kom även ihåg att det måste vara görbart inom den kommunala verksamheten, och rimligt att man lägger arbetstiden på det (dvs jag måste kunna motivera att vi ska göra detta, och vi måste ha informationen - det är Inte jag som är motståndaren).
Som en reflektion på annat som diskuteras i tråden - Jag tror inte vi kommer att komma i det läget att kommunalanställda lägger arbetstid på att mata in data i OSM. Och det är inte det vi vill göra heller, vi vill lägga upp datan på vår egen portal så att precis alla som vill kan hämta den och använda den (även de som inte vill/får använda OSM). Sen om någon kommunalanställd på sin privata tid vill uppdatera OSM med informationen är det bara att tacka och ta emot -
@Magnus-Sälgö @Nina_Berlin Fast egentligen trollar jag ju din tråd. 43 kommentarer om dataportalen i stängd tråd som handlar om utegym... =). Vi låter iden om att varje api/dataset skulle kunna skattas(https://5stardata.info/en/) utifrån fem nivåer sjunka in lite. Bra om flera tycker till.
-
@Magnus-Sälgö vad är det du vill veta om vi ser mervärde med? Bara jag förstår vad det är så ska jag göra mitt bästa att försöka svara. Angående att vi ska länka till Wikipedia så har jag tidigare sagt att det är inte troligt att vi kan motivera att lägga vår arbetstid på att göra det - detta har tyvärr inte ändrats. Och visst - saker rör knappt på sig - men det rör på sig, små små myrsteg är mer än att stå still
-
@Jonas-Nordqvist exempel på mina kommuner ;.-) så kan man starta och testa med en kommun
se video hur man kan hämta vad som finns i OSM - github issues/5
-
@Maria-Söderlind det jag vill är att ni funderar vad ni vill med er websida och öppna data. Vi kan dela skärm så kan jag visa hur andra communities tänker och ser Wikipedia som en resurs som kan beskriva konstverk, konstnärer etc. på flera språk och är en av världens 20 största webbsidor
Mer öppen data mer fria bilder gör det enklare att skapa mer artiklar
-
@Jonas-Nordqvist sa i Svenska vandringsleder:
@mistral Jag hoppas att herrarna även ger förslag till hur en dataspecifikation skulle kunna se ut som tillfredställer behovet. Eller är en vandringsled bara en linje som har ett namn. Inga andra attribut?
Jag har börjat på ett shex nu. Se https://www.wikidata.org/wiki/EntitySchema:E375 och https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:WikiProject_Schemas
-
@Maria-Söderlind sa i Svenska vandringsleder:
@Dennis_Priskorn exakt vad är det ni saknar i Umeås data? Dvs på vilket sätt kan vi i Umeå göra denna datamängd bättre? Jag är inte informationsägaren, men jag kan föra en vettig dialog med verksamheten som äger denna information och se om det finns möjlighet för oss att tillföra den information ni anser saknas för att det ska bli bättre. Har försökt följa tråden nedan, men lyckas inte utifrån den se vad som ska tillföras. Kom även ihåg att det måste vara görbart inom den kommunala verksamheten, och rimligt att man lägger arbetstiden på det (dvs jag måste kunna motivera att vi ska göra detta, och vi måste ha informationen - det är Inte jag som är motståndaren).
Hej! Umeås data om vandringslederna är den bästa på området i landet såhär långt.
Konkurrensen är dock inte särskilt hård än så länge.
Du är den FÖRSTA som jobbar i en myndighet som frågar mig om feedback på en datamängd sen jag började leka med öppna data för några år sedan.
Jag skrev en kort lista igår på saker vi vill veta om varje led/delsträcka:
[] licens (saknar tydlig licensangivelse tex CC0)
[] vettigt filformat
[] vettigt koordinatsystem
[] bild med tydlig licens
[] förklaring
[] information om delsträckor och deras namn i datamängden
[] information om ändpunkter (gärna med identifierare som är unika och persistenta t.ex. Wikidata QID)
[] information om när leden/sträckan inventerades senast
[] information om vem som ansvarar för underhållet (gärna med identifierare som är unika och persistenta t.ex. Wikidata QID)
[] information om var en översiktskarta finns (URL till mediebibliotek där filen beskrivs med strukturerad data och har vettig licens)
[] information om var denna led finns beskrivet på andra ställen t.ex. Wikidata QID eller Openstreetmap relations-idJag samlat feedback för alla myndigheter jag kontaktat hittils i projektet, se feedback för Umeå.
Se här för en lista på vilka egenskaper vi gärna vill ha för varje vandringsled i Wikidata och några av de bättre objekten om vandringsled på Wikidata: kungsleden john muir trail
Nu när jag har din uppmärksamhet så vill jag passa på att fråga vilken programvara ni använder för eran portal, för den verkar mycket bra!
-
-
@Maria-Söderlind sa i Svenska vandringsleder:
@Magnus-Sälgö vad är det du vill veta om vi ser mervärde med? Bara jag förstår vad det är så ska jag göra mitt bästa att försöka svara. Angående att vi ska länka till Wikipedia så har jag tidigare sagt att det är inte troligt att vi kan motivera att lägga vår arbetstid på att göra det - detta har tyvärr inte ändrats. Och visst - saker rör knappt på sig - men det rör på sig, små små myrsteg är mer än att stå still
Wikipedia är ingen bra ide att länka till för deras artiklar kan flyttas runt eller raderas osv. Däremot vill vi gärna ha unika persistenta identifikatorer som ALDRIG kommer försvinna spårlöst eller betyda något annat. En sådan är Wikidata QID, men det finns andra.
I brist på att myndigheterna själv "ger ut" och underhåller sådana identifikatorer själva (vilket jag verkligen tycker de borde göra för det underlättar för alla inkl. myndigheterna själva) så är att länka till Wikidata det minst dåliga valet i mina ögon. Jag är dock ganska partisk. ️
Du kan göra en test om du vill. Ring Lantmäteriet och fråga om vad de har för unikt och beständigt id för Kebnekaise och var man lätt kan hitta det. (Wikidata har många fördelar jämfört med någon av den uppsjö av smutsiga ID som används inom svenska staten idag och alla datakonsumenter jag någonsin träffat föredrar dem typ före allt annat.)
Jag är av åsikten att textsträngar om saker ska undvikas i alla lägen i alla datorsystem så långt det går när vi försöker referera till en sak (en vandringsled, ett område, en stad, en bergskedja, en typ av bil, en specifik kommunpolitiker, osv.). Här är vi inne på att diskutera designval och det hör man sällan någon göra öppet inom offentlig IT (utom möjligen i NOSAD).
I Umeås datamängd om vandringsleder finns namn på delsträckorna som text = helt ok.
Det saknas startpunkt/slutpunkt och dessa skulle kunna anges med QID och inget annat. I beskrivningen för datamängden kan ni ange att alla Q-nummer är länkar till Wikidata.Om vandringsleden redan finns i Wikidata får ni väldigt gärna länka till den också i ett fält. Det gör det enkelt för oss att samköra informationen och upptäcka fel över tid.
T.ex. kanske vi har längd=5 km och när vi kollar eran datamängd så är leden plötsligt 6 km lång. Vi kan bara samköra om vi vet att vi pratar om samma led/delsträcka. (det är enkelt i Python att räkna leden på en sträcka utifrån en GeoJSON-fil som ni publicerar)
OBS: vi förväntar oss inte att kommunanställda ändrar i Wikidata/OSM, men lämna gärna en not på diskussionssidan för objekt som det är fel på.
-
@Dennis_Priskorn Heja dig och @Maria-Söderlind Det här ser lovande ut, äntligen en drivkraft åt rätt håll i öppna data.
Ett par korta kommentarer, på vägen, bara:
-
Alla kommuner använder vettiga koordinatsystem, för kommunaltekniska tillämpningar och interna GIS-verktyg så används lokala implementationer av det svenska nationella referenssystemet SWEREF 99TM. Till saken hör att "inte en käft" utanför GIS-världen kan använda dessa koordinater direkt. Det gör dock inte systemet mindre vettigt, från ett kommunalt perspektiv. För att koordinater ska vara användbara utanför kommunens "GIS-låda" så är det som bekant WGS84 som gäller, då i decimala grader (long, lat). Ytterligare en aspekt (viktig sån) är att MSB rekommenderar det nationella referenssystemet för blåljus-/krisverksamhet. Hur som helst, någon måste transformera koordinater från SWEREF 99 x till WGS84. Det här klarar alla GIS-verktyg och går fint i alla programmeringsspråk också. Vill bara säga det, alla system är vettiga, bara för olika ändamål
-
I Lantmäteriets digitala kartor är företeelser, t.ex. vägar, vattendrag osv. digitaliserade som kartografiska objekt, inte som informationsobjekt . De har alltså inte id:n så som du tänker dig. Det kan verka tokigt, men har att göra med produktionsprocessen/digitaliseringen av kartor; det handlar om papper -> digitalt papper. Dessutom är de ofta placerade utifrån kartografiska krav, ska se snyggt ut i vissa kartskalor och kan alltså ligga "fel".
-