Community på Sveriges dataportal
Svenska vandringsleder
-
@Magnus-Sälgö Om du är nyfiken på vad vi som jobbar med dataportalen specifikt arbetar med just nu så kan du läsa mer i det här regeringsuppdraget:
https://www.regeringen.se/49e173/contentassets/142e91d86d70461080d98041451af7ec/uppdrag-att-framja-delning-och-nyttiggorande-av-dataFramför allt det här citatet från sidan 2 beskriver mycket av vad vi fokuserar på den här hösten:
"Möjliggöra ökad samverkan mellan aktörer som delar och nyttiggör data
Digg ska utveckla en digital arena som möjliggör för aktörer att dela och
nyttiggöra data genom ett ökat erfarenhetsutbyte och institutionellt lärande
om datadelning samt en utökad experiemnt- och utvecklingsverksamhet
baserad på delade data. Särskilt fokus ska läggas på nyttiggörande av data i
den löpande verksamheten."Som du ser i dokumentet har vi en slutredovisning i januari 2023. Vi planerar en leverans kopplad till det.
-
@Nina_Berlin Det här är jättebra! Men (och det finns ju alltid ett "men"), regeringen ger er inte förutsättningar. Om vi ser på meningen: "Tillgång till maskinläsbara och användbara datamängder är en förutsättning för att AI ska kunna använda
delade datamängder för att skapa samhällsnytta", så står den i stark kontrast till dagens finansieringsmodell av värdefulla datamängder. Det är en direkt motsättning här. För att det här uppdraget ska fyllas med meningsfullt innehåll, måste värdefulla data finnas att dela. Annars finns en uppenbar risk att datadelning blir "ett jippo", likt de regionala öppna data-projekt som florerat (ÖDIS, NSÖD, ...). Jag vet att @jonor sammanställt kloka tankar kring vad som saknas för effektiva öppna data, i samhällets tjänst. -
@mistral Vi jobbar på så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har. Om vi gör ett bra jobb tror jag vi får ännu bättre förutsättningar.
-
@Nina_Berlin Absolut, "Follow the money" får bli devisen För det är vad öppna data handlar om och det är det som (i grunden) skiljer Sverige från de länder som leder i öppna data/digitalisering. Inte "mod", vilja att dela osv. Mycket enklare än så: budget (därefter allt annat kring organisation, regleringsbrev, kompetens osv.). Bra, grundläggande samhälls(grund-)data finns. Data är dock förbehållna betalande kunder.
-
@mistral Har jag förstått dig rätt att OSM har en spec/modell för vandringsleder som används internationellt?
Har du någon inblick i hur lätt det är för kommunerna att följa den - eller krävs det att de som arbetar med vandringsleder och turism behöver ha ett konto och börja fylla i uppgifterna manuellt där?
Tänker om kommunerna själva känner till detta - för om inte så behöver det kanske lyftas. För känner de inte till det så kommer inget hända?
-
@IntegerOverflow1 Ja, OpenStreetMap är global och har specar för många företeelser. Redigering kan göras av vem som helst och det finns såklart en grundtanke att medborgardriven forsking är något bra. Det är inte svårt att redigera enkla datamängder, som utegym. komplexa saker, som gatukorsningar kräver kunskap och erfarenhet. Det finns dock en inkluderande community som hjälper till.
@Dennis_Priskorn och @Magnus-Sälgö är de verkliga experterna här
-
@mistral Kan inte kommunerna själva då lägga ut sina Vandringsleder som öppna data enligt OSM datamodell och så kan OSM skörda data från kommunernas kataloger?
Eller det kanske blir ett onödigt mellansteg då?
-
@IntegerOverflow1 Bra idé. Kan nån hjälpa mig hitta OSM specifikation och göra den förståelig för kommunerna så lovar jag att basunera ut den till kommunerna!
-
@Jonas-Nordqvist Nja, det är inte bara basunera ut. Eller ja, basunera ut specifikationer kan ju en myndighet göra Men du har ju förstås rätt i att det måste finnas en överenskommelse om "bästa" sätt, etablera en vedertagen praxis. Som flera uttryckt tidigare i trådarna, så tror jag Frankrike även här är värt att kika på. Om vi fritt översätter sidan "Franska vandringsleder i OSM" så ser vi att den innehåller "Allt som behövs för att kartera vandringsleder". Något liknande skulle behöva tas fram för svenska kommuner (och andra) som vill redigera vandringsleder i OSM.
-
@IntegerOverflow1 Här får @Dennis_Priskorn svara, men jag tror OSM generellt är skeptiska till massupdateringar/batch-inläsningar (som kan bli väldigt fel). Jag tror inte heller OSM bygger på att skörda från datakällor, men jag är inte expert på OSM. Det viktiga är att det skapas en konsensus kring hur/vad som redigeras, så att vi inte får ett mischmasch av olika taggar.
-
@Dennis_Priskorn Jag har varit i kontakt med naturkartan.se. De har stort intresse av att få in ex. badplatser, lekplatser, utegym, grillplatser, vandringsleder från kommuner och regioner på ett standardiserat sätt. De fyra första har vi skapat en specifikation för (finns på dataportal.se) och vi kommer arbeta vidare med andra. Vi har oxå fler och fler kommuner som börjar publicera denna data (inte alltid på ett sätt som utvecklarna vill ha den men den finns där). Det tar tid men går framåt...
-
@Maria_Dalhage Vi vet, vi har en lista på 40 datamängder som besöksnäringen själva identifierat som intressanta, vi ska bara få de nationella aktörerna att vakna till liv, så fixar vi det tillsammans med dem. Vi har en dialog och jag hoppas att vi snart kan komma igång (läs oktober) mer konkret.
-
@FredrikEriksson Det är en (1) aktör. Det @Dennis_Priskorn menar är en hel värld av aktörer. Det är skillnad på "öppna data" och öppna data
-
@FredrikEriksson Superbra! Det vore jätteintressant att ta del av listan med 40 datamängder. Det ger en hint om vad som är på gång. Särskilt roligt är det när det är datamängder som kan samlas in av alla, bara det finns en gemensam specifikation.
En utmaning som jag har jobbat med under ett par år är hur vi inom offentlig sektor designar för bidrag. Både från andra offentliga organisationer, men också från privata aktörer. Det är oerhört svårt, om inte kultur och processer finns framme, men ger mycket i slutändan. Ser fram emot att ta del av era erfarenheter!
-
@Maria_Dalhage Tack! Håller helt med. Vill gärna se en inkluderande dialog, med öppen projektyta - där relevanta projektdokument delas.
Uttalanden som gör att mystiken tätnar - " vi har en lista på 40 datamängder som besöksnäringen själva identifierat som intressant". Om det finns en lista - ut med den i ljuset, ögonaböj
@FredrikEriksson - finns planer på större öppenhet i projektet eller kommer vi fortsätta vänta på nyhetsnotiser då och då?
Vi i det här forumet är redo att bistå projektet med expertkunskaper, och säkert få "nationella aktörer att vakna till liv". Det är så öppna data utvecklas, inte genom slutna projekt, förbehållna en exklusiv skara deltagare.
-
@mistral sa i Svenska vandringsleder:
@IntegerOverflow1 Här får @Dennis_Priskorn svara, men jag tror OSM generellt är skeptiska till massupdateringar/batch-inläsningar (som kan bli väldigt fel). Jag tror inte heller OSM bygger på att skörda från datakällor, men jag är inte expert på OSM. Det viktiga är att det skapas en konsensus kring hur/vad som redigeras, så att vi inte får ett mischmasch av olika taggar.
Enig med detta. Massuppdateringar överlag är relativt sällsynta och oattraktiva inom OSM. Det finns flera skäl till det. Ofta grunder det sig i
- infrastrukturens upplägg är inte särskilt anpassat för import (inga lager tex)
- det är ett rätt "anarkistiskt" projekt där hur det ser ut på marken ska dominera all kartering, dvs. att kommunen säger att något finns på en plats betyder ju inte att det faktiskt stämmer. Dessutom passar inte all data i OSM, man kan enkelt med tex. leaflet lägga på ett lager med myndighetsdata uppepå en grundkarta när man gör gränssnitt.
Jag känner till adressimport i DK som gjordes för några år sen. Där la man in alla adresser i ett svep när staten publicerade dem fritt.
Just nu pågår en NVDB import manuellt, men där lider datakvaliteten ibland. Jag har inte jobbat med det själv, men har hört att tex cykelvägar i NVDB inte är särskilt pålitliga och saknas om jag förstått rätt.
Wikidata fungerar mycket bättre för dataimport och håller väldigt hög kvalitet på många sätt. Där är det många botar och kunniga användare som massskapar objekt hela tiden. Inom Wikidata önskar man som utgångspunkt att länka till data och inte sitta på alla detaljer själv.
Det är ineffektivt att kopiera data runt när vi kan länka ihop graferna och enkelt söka på tvären. Det är alltså mycket värt om myndigheterna börjar med grafer så vi lättare kan länka datamängder. Det finns vad jag kan se inga bra ursäkter för att låta bli. Alla vinner på grafer och även AI har börjat gå mera och mera över till grafer för det förbättrar kvaliteten. Google Maps använder grafbaserad AI för ruttberäkningar (användarna får blixtsnabbt en tidsuppskattning för de två bästa vägarna av AI:n presenterat i appen när du beräknar en rutt). Se https://www.informationweek.com/ai-or-machine-learning/graph-based-ai-enters-the-enterprise-mainstream
Det underlättar också att hitta fel, t.ex. poster som saknas när man samkör grafer där man "samma som"-länkar.
-
Detta inlägg är raderat!
-
@mistral sa i Svenska vandringsleder:
@FredrikEriksson Det är en (1) aktör. Det @Dennis_Priskorn menar är en hel värld av aktörer. Det är skillnad på "öppna data" och öppna data
Exakt. Målet är att vem som helst kan ta del av den öppna data på ett sätt som gör det enkelt att bädda in den i den egna miljön. Vi datakonsumenter vill att datan ska vara korrekt, versionerad, specificerad, verifierbar och samordnad.
Bäst är det om den länkar till existerande auktoriteter som har bra ordning på sina identifierare (dvs. de ska vara permanenta och unika och beständiga) t.ex. Wikidata eller en myndighetsgraf med liknande egenskaper som jag föreslagit att Lantmäteriet skapar för sina geodata tex. Eller Naturvårdsverket skapar för vartenda naturreservat. Vi vill ha för varje naturreservat t.ex. ha: länk till domen (så användaren kan läsa den med 1 klik), geoshape, namn, beskrivning, länk till bild på wikimedia commons eller liknande öppet bildarkiv från staten, länk till video, koordinater till det beräknade centrum på reservatet, länk till datamängd där flera detaljer finns, länk till specifikation för datamängden, etc.
När Naturvårdsverket sen publicerar sin datamängd på en dataportal då länkar de från varenda post till grafen. Dvs gärna ett objekt för varje led. Gärna även för varje delsträcka. Då kan Tripadvisor eller Naturkartan enkelt konsumera datan och visa upp den snyggt i en app eller whatever.
Det finns såklart en uppsjö av vägar att välja på. Mitt förslag är att de svenska myndigheter skapar flera grafer där de lägger in kopplingar mellan datamängder som publiceras tex på DIGGs dataportal såväl som till specifikationen för datan.
Då kan jag eller Magnus enkelt både hitta nyaste versionen av datamängden och validera att alla poster från kommunerna följer specifikationen. I dagsläget går inte det alls. Varje kommun har sin egen hitta-på lösning för hur de öppnar data. Det lämnar mycket att önska nerströms och hindrar spridandet. Detta i sig gör att myndigheterna gör kiss-i-byxorna-lösningar som att dela genom Naturkartan istället (för de har ett snyggt CMS som kommunikatörerna begriper eller enkelt kan lära sig) eller endast via PDF på hemsidan som i fallet Härnösands kommun.
-
@Dennis_Priskorn Hear! Hear! Det är jättemärkligt att Sverige hamnat i en situation där ett projekt (utan öppen projektyta), kuckelurar ihop med ett fåtal privata aktörer om vilka datamängder och specar som ska skapas och publiceras. Det är en "svansen som viftar med hunden-situation" och jag skulle vilja ropa på en kapten på den här skutan...
Det värsta i den här soppan är att projektet kommunicerar som att de är en myndighet och står för en expertis inom öppna data. Det är enormt svårt för andra att göra sina röster hörda, om ens möjligt. Mot alla dessa bidragsmiljoner står sig frtitidsarbetande experter/entusiaster ganska slätt. Visst kan vi diskutera här i forumet, men kommun-/regiondirektörerna är inte här.
Öppna data i Sverige idag har blivit det moderna Alice i Underlandet.
-
@Dennis_Priskorn Jag kan ju passa på att nämna att förutom domstolarna så är det väldigt få myndigheter som har bra ordning på sin data och har t.ex. unika persistenta identifierare.
Jag önskar att alla publicerade dataposter bliver lika omsorgsfullt underhållna och behandlade som samhället behandlar varje dom. Detta kostar såklart!
Nån måste utbildas och göra jobbet. En kulturförändring måste också till. Vi kan avskeda webbredaktionerna som jobbar idag med att uppdatera Naturkartan. De behövs inte alls. Naturkartan kan ta betalt av sina användare istället för av myndigheterna och konsumera öppen data och göra bästa appen för friluftsliv i EU översatt till många språk och älskad av alla som betalar. (de omsätter 5 mio i dagsläget)
Vi vill ha en rörelse från snygg presentation -> läcker data. Kommunerna ska i första hand samla in och beskriva data om t.ex. friluftsliv. Vi vill ha läckra bilder med geotaggar och tydlig licens. Vi vill ha dataposter för varje sopkorg, utedass, grill, bänk, m.m. i hela kommunen med geotaggar. Nån annan får sen presentera, validera, aggregera datan.
Jag föreslår att det skapas en ny ideell förening med myndigheter som medlemmar som kan fixa EN graf för friluftsdata så varje kommun inte själv måste tänka ut hur deras graf för friluftsdata ska se ut. En för hela Sverige borde räcka.
En för hela EU skulle vara ännu bättre för som Magnus exemplifierade så har andra länder liknande behov och utmaningar men det är kanske för mycket att önska i dagsläget.