Community på Sveriges dataportal
Tillgänglighet, SLA-nivåer etc.
-
Ber om ursäkt om det här inlägget hamnat i fel forum. Mod får flytta.
Som privat leverantör av It-relaterade tjänster till offentlig sektor ställs det (nästan) alltid krav på tillgänglighet, alltså att levererade tjänster ska vara tillgängliga under vissa, i förväg specificerade och avtalade tider.
Jag har dock inte kunnat läsa mig till vilka krav som ställs på de datamängder som offentlig sektor ställer till förfogande via Sveriges dataportal.
Säg att jag som privat aktör vill tillhandahålla en tjänst som baserar sig på datamängder från offentlig sektor (publicerade på Sveriges dataportal) - hur säkerställs att det data som offentlig sektor levererar till min tjänst är tillgänglig i samma ögonblick som jag vill ha tillgång till den?
Hur säkerställer jag som privat aktör en sammanhållen SLA-OLA-kedja?
Har det här diskuterats/avhandlats någonstans? Tacksam för input!
-
@PerAnd Bra fundering. För AF:s öppna api:er (utvecklarplattformen benämns jobtechdev) så är den faktiska tillgängligheten etc högre än vad som kan utlovas i en SLA. Så vi tänker att potentiella användare får vår data om api:er för att själv avgöra om det går att "lita på informationsförsörjningen".
API:ernas faktiska tillgänglighet:
https://statping-ng.jobtechdev.se/Hur snabbt agerar vi vid en incident? Går faktiskt att följa när en myndighet har en öppen backlog:
https://gitlab.com/groups/arbetsformedlingen/-/issues -
@jonass
Stort tack för informativt svar. Vilket leder till fler frågor, naturligtvis.Imho utgör det där ett föredömligt arbetssätt.
Nu har ju ni, vad jag förstår, en förvaltningsorganisation och en fungerande incidenthantering (servicedesk?).
Inbegriper det också kontinuerliga analyser av driftsmiljön, utifrån de grafer och den rapport som du länkade tilll, säg att responstiderna ökar eller att mängden lagrat data sticker iväg?
Ni har ju, bevisligen, en hög tillgänglighet på era tjänster. Men är det så att ni internt har satt mål (tillgänglighet, kapacitet osv) som ni utgår från och arbetar med? Eller ser ni till att ni alltid har "överkapacitet"?
Annonserar ni servicefönster i förväg?
-
@PerAnd Ja, det finns en förvaltning för respektive dataset som analyserar driftmiljön kontinuerligt.
Svår fråga angående dimensionering. Inget api har krav på identifiering/"api-nyckel", vilket gör att det teoretiskt är svårt att förutse förändringar i last.
Idén är att öka kapaciteten vid behov genom att noga följa antal anrop och olika tröskelvärden för svarstider etc. För mycket överkapacitet är kostsamt. Det har i praktiken fungerar mycket väl pga driftmiljön är en flexibel openshift-uppsättning där mer minne, cpu etc är "en knapptryckning" bort (något förenklat).
Servicefönster utannonseras i vårt forum i god tid: https://forum.jobtechdev.se/. Större förändringar av ett API är svårkommunicerade när man inte vet vilka användarna är. Därför är forum som dataportal.se och forum.jobtechdev.se så viktiga för att kunna föra ut budskap.
-
@jonass sa i Tillgänglighet, SLA-nivåer etc.:
Servicefönster utannonseras i vårt forum i god tid: https://forum.jobtechdev.se/. Större förändringar av ett API är svårkommunicerade när man inte vet vilka användarna är. Därför är forum som dataportal.se och forum.jobtechdev.se så viktiga för att kunna föra ut budskap.
Det här är en viktig poäng som jag skapade en separat tråd om!