• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Tillgänglighet, SLA-nivåer etc.

Scheduled Fäst Låst Flyttad Arbetssätt och organisation
5 Inlägg 3 Posters 326 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • P Offline
    P Offline
    PerAnd
    wrote on Senaste redigerad av
    #1

    Ber om ursäkt om det här inlägget hamnat i fel forum. Mod får flytta.

    Som privat leverantör av It-relaterade tjänster till offentlig sektor ställs det (nästan) alltid krav på tillgänglighet, alltså att levererade tjänster ska vara tillgängliga under vissa, i förväg specificerade och avtalade tider.

    Jag har dock inte kunnat läsa mig till vilka krav som ställs på de datamängder som offentlig sektor ställer till förfogande via Sveriges dataportal.

    Säg att jag som privat aktör vill tillhandahålla en tjänst som baserar sig på datamängder från offentlig sektor (publicerade på Sveriges dataportal) - hur säkerställs att det data som offentlig sektor levererar till min tjänst är tillgänglig i samma ögonblick som jag vill ha tillgång till den?

    Hur säkerställer jag som privat aktör en sammanhållen SLA-OLA-kedja?

    Har det här diskuterats/avhandlats någonstans? Tacksam för input!

    J Ett svar Senaste svaret
    3
  • J Offline
    J Offline
    jonass
    replied to PerAnd on Senaste redigerad av
    #2

    @PerAnd Bra fundering. För AF:s öppna api:er (utvecklarplattformen benämns jobtechdev) så är den faktiska tillgängligheten etc högre än vad som kan utlovas i en SLA. Så vi tänker att potentiella användare får vår data om api:er för att själv avgöra om det går att "lita på informationsförsörjningen".

    API:ernas faktiska tillgänglighet:
    https://statping-ng.jobtechdev.se/

    KPI rapport:
    https://handlingar.se/sv/request/1332/response/2345/attach/3/2022 05 18 JobtechDevelopment KPI.pdf?cookie_passthrough=1

    Hur snabbt agerar vi vid en incident? Går faktiskt att följa när en myndighet har en öppen backlog:
    https://gitlab.com/groups/arbetsformedlingen/-/issues

    P Ett svar Senaste svaret
    3
  • P Offline
    P Offline
    PerAnd
    replied to jonass on Senaste redigerad av
    #3

    @jonass
    Stort tack för informativt svar. Vilket leder till fler frågor, naturligtvis.

    Imho utgör det där ett föredömligt arbetssätt.

    Nu har ju ni, vad jag förstår, en förvaltningsorganisation och en fungerande incidenthantering (servicedesk?).

    Inbegriper det också kontinuerliga analyser av driftsmiljön, utifrån de grafer och den rapport som du länkade tilll, säg att responstiderna ökar eller att mängden lagrat data sticker iväg?

    Ni har ju, bevisligen, en hög tillgänglighet på era tjänster. Men är det så att ni internt har satt mål (tillgänglighet, kapacitet osv) som ni utgår från och arbetar med? Eller ser ni till att ni alltid har "överkapacitet"?

    Annonserar ni servicefönster i förväg?

    J Ett svar Senaste svaret
    1
  • J Offline
    J Offline
    jonass
    replied to PerAnd on Senaste redigerad av
    #4

    @PerAnd Ja, det finns en förvaltning för respektive dataset som analyserar driftmiljön kontinuerligt.

    Svår fråga angående dimensionering. Inget api har krav på identifiering/"api-nyckel", vilket gör att det teoretiskt är svårt att förutse förändringar i last.

    Idén är att öka kapaciteten vid behov genom att noga följa antal anrop och olika tröskelvärden för svarstider etc. För mycket överkapacitet är kostsamt. Det har i praktiken fungerar mycket väl pga driftmiljön är en flexibel openshift-uppsättning där mer minne, cpu etc är "en knapptryckning" bort (något förenklat).

    Servicefönster utannonseras i vårt forum i god tid: https://forum.jobtechdev.se/. Större förändringar av ett API är svårkommunicerade när man inte vet vilka användarna är. Därför är forum som dataportal.se och forum.jobtechdev.se så viktiga för att kunna föra ut budskap.

    Stefan WallinS Ett svar Senaste svaret
    2
  • Stefan WallinS Offline
    Stefan WallinS Offline
    Stefan Wallin
    replied to jonass on Senaste redigerad av
    #5

    @jonass sa i Tillgänglighet, SLA-nivåer etc.:

    Servicefönster utannonseras i vårt forum i god tid: https://forum.jobtechdev.se/. Större förändringar av ett API är svårkommunicerade när man inte vet vilka användarna är. Därför är forum som dataportal.se och forum.jobtechdev.se så viktiga för att kunna föra ut budskap.

    Det här är en viktig poäng som jag skapade en separat tråd om!

    Senior systemutvecklare i privata sektorn (f.n. Iteam)

    Ett svar Senaste svaret
    0

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

  • Har du inget konto? Registrera

  • Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Logga in

  • Har du inget konto? Registrera

  • Login or register to search.