Community på Sveriges dataportal
Geodata för kommuner
-
Södertälje har blivit med en ut-gör-något-app av en student i Kalmar!
https://www.youtube.com/watch?v=rTV3_AIaoloVore kul att höra mer från Tony McCarrick eller från Erik, vart källkoden till repot finns och vilka datakällor som används, så kanske fler kan ge ut sina data i samma format och etablera en nationell standard för dessa saker. Även om det kanske finns bättre standarder. Erik är beredd att skala upp appen till flera kommuner bara datan finns säger han.
-
@Stefan-Wallin Hej Stefan tror du puffar för standarder på data för att enklare kunna bygga appar som denna så är det bra om alla göra sina dataleveranser enl samma "mall" - samma specifikation. Andra datapublicister som vill försörja Eriks app kan redan använda dessa 4 specifikationer:
Tycker det syns att dessa fyra datamängder som Dataverkstaden & VGR tagit fram är perfekta för denna app.
"Grillplatser", https://www.dataportal.se/sv/specifications/grillplatser/1.0
"Träningsplatser utomhus", https://www.dataportal.se/sv/specifications/utegym/1.0
"Badplatser" Södertälje följer specifikationen, https://www.dataportal.se/sv/specifications/badplatser/1.0
"Lekplatser" som syns i appen, https://www.dataportal.se/sv/specifications/lekplatser/1.0Specarna har öppen källkod och kan utvecklas tillsammans.
Idag finns tex 14 datamängder med badplatser publicerade i CSV. Tror de flesta av dessa följer samma spec - men jag har inte kollat dem.Vet att Vandringsleder och Park har diskuterats som ytterligare specifkationer men ingen framtagande är på gång än.
/Eric
-
@Eric utmaningen är nog inte att speca datat utan att samla in det.... gissar att POI räcker många ggr se hur andra gör det tråd DataTourism
- sedan enkelhet att hämta allt data där jag tycker Wikidata visar hur snyggt det kan göras men dagens 290 kommun SILOS bara blir fel
- samma med EN fråga hos Open Street Map utegym -> 15000 utegym - fler OSM frågor
- sedan enkelhet att hämta allt data där jag tycker Wikidata visar hur snyggt det kan göras men dagens 290 kommun SILOS bara blir fel
-
@Eric Jag puffar för att Södertälje ska visa upp vad de har för datamängder som är användbara för medborgarna och rekommendera andra kommuner att använda samma eller väldigt snarlikt format och jobba för att skapa nationella standarder för de datamängder de publicerat där sådana saknas(som du nämner t.ex. vandringsleder och park). Kanske till och med förklara hur de kopplar ihop saker.
-
@Stefan-Wallin Agreed - det och att använda specar gör livet lättare för både publicisten och för utvecklaren.
-
@Eric Nja, jag tror @Stefan-Wallin och @Magnus-Sälgö är inne på att använda normativa, etablerade standarder och inte ad hoc skapa egna (som någon eller ett par kommuner kanske "hoppar på"). Eller annorlunda uttryckt - förklara gärna för en oinvigd varför en kommun inte helt enkelt ska lägga sina utegym i OpenStreetMap/Wikidata. Tar väl max en timme för en liten kommun. På köpet får de en global "standard", API:er och hela infrastrukturen. Och alla kan göra på samma sätt. Samma sak med badvatten. Data om badvattenkvalitet samlas redan in av kommunerna och rapporteras till statistikansvarig myndighet (HaV). Blir det inte väldigt förvirrande om kommunernas badvatten ska beskrivas enl. olika specar, en för lagstadgad uppgiftslämning och en ad hoc, med oklar ägare och förvaltning?
-
@mistral absolut! Och gärna hosta en egen OSM med all sin egna data på också och sätta upp en replikering eller federering imellan officiella internationella och den egna så man har koll på datan även om OSM försvinner.
-
@Stefan-Wallin
Superkul att Eriks app får så mycket uppmärksamhet
När det gäller källkod får vi hänvisa till Erik som har byggt appen. När det gäller datakällor som används kommer samtliga från Södertäljes Öppna data-portal -
@mistral Hej, kort om hur jag ser på vad och hur en kommun ska göra. De kommuner jag möter har i regel ett ganska kvalificerat GIS som de arbetar i. Ofta har de 300+ datamängder som de förvaltar. Givetvis kan det som du skriver vara flera som vore bra om de fanns på OSM, men inte alla.
Det en specifikation gör är att standardisera avlämnandet från en kommun så att data dels blir homogent mellan kommuner och dels enklare kan användas till att berika andra tjänster, det finns så klart många alternativa tjänster över tid.Att lägga på en kommun att gå in på 3'e parts plattformar och redigera någon timme per datamängd (+ uppdatering av data) är inget jag skulle rekommendera ej heller något som jag i min roll ska försöka styra över. Vill du driva på ett annat arbetssätt så behöver du gå direkt på källan dvs de 290+ kommuner som har data.
-
@Eric Hej igen! Tack för informativt svar.
Vid en första anblick så verkar det angreppssätt du beskriver vara en bra idé, men problemet är att kommunala data inte "fungerar" så. Visst har GIS-förvaltningarna ett stort antal kartskikt och de kan exportera dessa enl. vilken specifikation som helst. Kartskikten är dock kartprodukter och bör inte ses som datakällor, i första hand. GIS är verktyg, inte normativa datakällor, per se. Oavsett hur kvalificerade de är, tekniskt sett. Verktyg ska inte styra informations-/begrepps-/datamodeller och informationsflöden
Kommunerna bör arbeta med informationsägarskap, grund- och masterdatakällor, kopplat till de kommunala uppdragen. Det kan innebära att badplatser som öppna data kopplas till uppdrag om kvalitetsmärkning av badvatten. Livsmedelsinspektioner till Livsmedelsverkets specifikationer osv. osv.
Överhuvudtaget bör ett grundläggande krav på öppna data vara att de, i möjligaste mån, ansluter till de standarder och specifikationer som kommunerna redan använder, ofta styrda av lagkrav (lag om uppgiftslämning). Allt annat kommer ofelbart leda till förvirring, stora förvaltningskostnader, försämrad datakvalitet och, i förlängningen, felaktiga beslut.
Om data ska levereras från kommunernas verksamhetssystem till egenpåhittade specifikationer, så tillkommer en stor kostnad för datauttag och transformation (ja, datauttag från IT-jättarna kostar förmögenheter).
Så - att det är enkelt att ad hoc-exportera från GIS till "vår-egenskapade-spec" betyder inte att det är ett bra sätt att arbeta och leder inte till ökad samhällsnytta. Det är inte så smart att uppfinna hjul på nytt
-
@mistral jag är inte klar med vilken roll du har eller bakgrund - så kanske är det en nyhet att de specifikationer som ref här är framtagna på uppdrag av den nationella dataverkstaden som omfattar många regioner och kommuner. Det är inte att betrakta som "egen påhittad".
Att säga att en spec därmed är standard är inte sant, men så vitt jag kan se är det det närmsta en standard som går att åstadkomma idag.
En standard för data i kommuner idag görs inte så enkelt då det inte finns en ansvarig part som har uppdraget och mandatet att bestämma dessa. Att datastandarder skulle finnas i ett kommunala uppdrag ser jag sällan, tvärtom så saknas standarder för majoriteten av kommunal data.I denna tråd, som började med ett Södertälje case, blir detta mitt sista inlägg.
Kanske en ny tråd behövs om tankar kring nya / alternativa arbetssätt i kommuner? -
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral sa i Geodata för kommuner:
förklara gärna för en oinvigd varför en kommun inte helt enkelt ska lägga sina utegym i OpenStreetMap/Wikidata
Feedback idag att ett utegym jag skapa på Google map setts av 5000 personer - Librobäcks Utegym - WD Q107405323
-
feldesignat att vi inte kan se antal läsare på kommunernas webplatser eller dom som hämtar dataseten... eller se antal visningar på utegym som följer en spec....
-
i mitt utegym hoppyprojekt - utegym kopplade till OSM eller Google
-
Notebook att stämma av Utegym i Wikidata med Open Street Map
-
-
@Magnus-Sälgö snyggt!
-
@Maria_Dalhage @Magnus-Sälgö Instämmer, snyggt! Det var precis det här jag menade med mitt inlägg ovan, att kommunerna borde följa Magnus exempel och ta rygg på den infrastruktur som finns (Wikidata, OpenStreetMap mm). I stället skapas nya "specifikationer" i olika projekt. Det leder till ineffektiv datadelning, stora transformationskostnader och svårförvaltade datamängder (med ringa eller ingen spridning). Och det är den - större - diskussionen som är svår att lyfta, även om många i den hör communityn arbetar ihärdigt med frågorna. Om Nationell dataverkstad m.fl lyfte blicken och slog sina påsar ihop med Magnus, så är jag övertygad om att han mer än gärna skulle utbilda konsulterna i öppna data (ja, det behövs faktiskt).
-
Hej! Här kommer jag lite sent till festen. Kul att min app verkar ha gett uphov till diskussion. Appen är uppe på Google Play Store https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stallenI.sodertalje. Avvaktar lite med iOS App Store eftersom det finns en årsavgift. Repot finns på https://github.com/eriknastesjo/stallenISodertalje för den som är intresserad.
-
@eriknastesjo Tack för att du delar med dig! Spännande app du skapar. Ett par tips på vägen: Kolla på arbetet som @Magnus-Sälgö gjort med badvatten och utegym, där har de viktiga aspekterna maskinläsbarhet, länkade data, unika beständiga identifierare och normativa grunddatakällor tagits med i arbetet på ett bra sätt, tycker jag.
Om du vill ha inspiration av en kommun som kommit riktigt långt i öppna data, skulle jag säga Stockholm. Även där kan du kika på utegym (bland mycket annat).
-
@mistral Om jag fortsätter jobba mot öppen data under/efter studierna ska jag absolut kolla vidare på detta. Tack för tipsen