Community på Sveriges dataportal
Att mäta kommuners öppna-data-mognad
-
Vi på Länsstyrelsen Skåne har blivit beviljade medel till en förstudie inom ramen för den Europeiska Unionens regionala utvecklingsfond för Skåne-Blekinge, med målet att utveckla ett analysverktyg för att mäta de skånska kommunernas öppna-data-mognad och i rapporten ”Är ni på gång?” presenterar vi vår utvärderingsmodell.
Länk till rapporten: https://www.lansstyrelsen.se/skane/om-oss/vara-tjanster/publikationer/visning-av-publikation.html#esc_entry=1249&esc_context=18&esc_-org=lss%3Acounty%2FM
-
@Magnus-Sälgö Vår ambition har varit att ta fram en enkel modell som stimulerar till utveckling av det egna arbetet med öppna data genom självutvärdering.
-
@Magnus-Sälgö Det viktigaste är ju att processen går framåt. Här tycker jag att DIGG tar ett stort ansvar och gör ett utmärkt arbete. Sen måste vi acceptera att det tar tid. Nu handlar det om att identifiera de goda kommunala exemplen och få andra kommuner att haka på.
-
@Jörgen-Dehlin varför måste vi acceptera att det tar tid? Tröttaste klyschan jag hört!
Det är talande när DIGG, inte hade rekryterat en enda utvecklare under första halvåret. Det enda som låg ute innan dess var GD och jurister....
Det går att sätta upp en wikidata-instans på ett par dagar om man är oinsatt och mindre än en timme om man vet vad man gör. Sedan scriptar man in datan med importörer. Presentera data istället för PDF är ju liksom grundgrejen, sen kan du generera valfri PDF utifrån sökfrågor i datan.
-
@Stefan-Wallin Nu avsåg jag ju att det tar tid att få upp det kommunala engagemanget för öppna data. Det har väldigt lite med DIGG att göra.
-
@Jörgen-Dehlin Ah, då förstår jag. Du skrev också att du tycker DIGG tar ett stort ansvar, det kan jag kanske inte helt skriva under på givet ovanstående kommentarer som yttrats av mig och @Magnus-Sälgö.
-
@Magnus-Sälgö Det har redan sagts många kloka saker bl.a. av dig.
- Vi behöver jobba på det sätt vi säger att vi vill jobba på: Så öppet som möjligt men så stängt som nödvändigt.
- Vi behöver kunna återkoppla och ha en tydlig spårbarhet i det vi gör.
- Vi behöver ta fram lösningar som är interoperabla.
- Vi behöver ta fram lösningar som skalar och som kan utvecklas över tid.
Pratar vi om "komponenter" så tycker jag att öppna data, öppen källkod, öppna standarder och ett öppet arbetssätt räcker rätt så långt. Ja, och en API-baserad arkitektur.
Det finns bra medborgartjänster som bygger på öppen källkod och som kan skala upp; Fixa min gata är ett bra exempel på ett verktyg som skapar förutsättningar för en viss typ av medborgardialog. En annan supertjänst är handlingar.se.
Detta forum i sig är det ställe som vi önskar ska bli den självklara platsen för att diskutera öppna data, API:er och annat relaterat till digitalisering.
-
@Magnus-Sälgö Medborgardialogen är självfallet mycket viktig i det demokratiska samhället. Om man sen väljer att kalla det medborgaförslag eller något annat spelar mindre roll. Parallellt med vårt arbete kring öppna data så jobbar vi på Länsstyrelsen Skåne även i ett EU-projekt där vi undersöker hur blockkedjan kan användas för just medborgardialog genom olika former av omröstningar.
-
@Magnus-Sälgö Jo, Kolada är ett bra exempel på hur det kan vara. Kolada drivs ju av "Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA" som ju är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
-
@Magnus-Sälgö man skulle ju vilja sätta ihop ett utbildningspaket om versionshantering, markdown och persistenta identifierare till alla tjänstemän i offentlig sektor som en grundbult 1A i effektiv digital förvaltning. Se till att alla myndigheter har ett Git-repo istället för Google Drive/Filyta i sharepoint eller vadhelst annat tok de håller på med.
-
@Magnus-Sälgö publika backlogs är bra! Men vägen dit bör kunna få gå via publika issues. Jag kan förstå att det finns interna prioriteringar i vissa fall när det är sekretess och rikets säkerhet inblandat i processerna.
-
@Magnus-Sälgö Den intressanta frågan ur mitt perspektiv är vad vi kan göra för att lyfta publiceringen av öppna data högre upp på den kommunala agendan.
-
@Magnus-Sälgö sa i Att mäta kommuners öppna-data-mognad:
@Jörgen-Dehlin japp många kommuner känns små och inte med på tåget
Dags för en kommunalreform som i DK? 271 kommuner -> 98.
Osäker på om det skulle lösa problemet med ointresse och brist på vilja att släppa data i sig dock.
-
@Jörgen-Dehlin sa i Att mäta kommuners öppna-data-mognad:
@Magnus-Sälgö Den intressanta frågan ur mitt perspektiv är vad vi kan göra för att lyfta publiceringen av öppna data högre upp på den kommunala agendan.
Jag har försökt lokalt. Medborgarförslaget jag skrev fick knappt några röster. Politikerna jag pratat med verkar ointresserade. Ingen i linjeorganisationen bryr sig om frågan vad jag vet och den enda GIS-kunniga svarade följande på en begäran om handlingar (trots att samma data jag efterfrågar släppts sen länge i PDF på kommunens hemsida):
Härnösands kommun har ännu inte fattat något beslut om att lägga ut öppna data. Just nu pågår ett stort arbete med Säkerhetsklassning av bl.a. all geografisk information.
Kort sagt det finns noll intresse och med tanke på yesterdays weather är det inte troligt att vi får se nån öppen geodata om vandringsleder i när framtid heller. ️
Det här idiom verkar passande på situationen:
"Flogging a dead horse is an Anglophone idiom that means that a particular effort is futile, a waste of time without a positive outcome, e.g. such as flogging a dead horse, which will not compel him to useful work."
https://en.wikipedia.org/wiki/Flogging_a_dead_horse -
@Dennis_Priskorn Nej, intresse är ingen bra drivkraft i kommuner och regioner. Lagstiftning är det dock (kombinerat med finansiering). Den där säkerhets-/informationsklassningen som nämns i svaret du fick görs även den på 290 olika sätt, inom en och samma kommun kan det dessutom finnas helt olika åsikter om hur statistik och geografisk information ska hanteras. Tack förresten för tipset om det idiomatiska uttrycket, jag förstår vad du menar
-
@Dennis_Priskorn Det finns ju en lag kring öppna data. Vad säger dom när du begär ut handlingar enligt den? Om dom inte gör det så kan du ju överklaga.
-
@Jörgen-Dehlin bra idé, helt rätt!
-
@Jonas-Nordqvist sa i Att mäta kommuners öppna-data-mognad:
@Dennis_Priskorn Det finns ju en lag kring öppna data. Vad säger dom när du begär ut handlingar enligt den? Om dom inte gör det så kan du ju överklaga.
Tack för tips. Kolla själv på svaret genom att följa källan. Härnösands Kommun jobbar inte med öppna data öht (kolada undantaget).
Är det den här lagen du menar? https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2022818-om-den-offentliga-sektorns_sfs-2022-818Den ursäkt de gav finns ganska inte riktigt nämnd som giltiga undantag så du har nog rätt att de enligt lag måste lämna ut den efterfrågade geodatan. Härnösands kommun följer alltså inte denna nya lag...
-
@Dennis_Priskorn Japp, det är den lagen jag refererar till. Kika på 5 kap. Du har rätt att begära att kommunen ska tillgängliggöra data för vidareutnyttjande till dig (inte att de ska tillgängliggöra på dataportal eller dylikt) enligt formatkraven i 2 kap.
Du kan begära att de ska lämna ett skriftligt och motiverat beslut till varför de inte kan lämna ut datan, vilket du sen kan överklaga (gratis). Att de inte "håller på med öppna data" kommer inte hålla rättsligt. Det kan dock finnas andra anledningar till varför de inte kan lämna ut datan vilket är värda att pröva rättsligt. Sen kan de ta ut lite avgifter som kanske kan avskräcka.
Kör på så får vi ett prejudikat! Det är lätt att begära och hänvisa till lagen, och det är lika lätt att överklaga och hänvisa till lagen!
-
@Jonas-Nordqvist Exakt, kör på! Jag köper biljett till matchen "Dennis vs Härnösands kommun"