Community på Sveriges dataportal
Ny förordning på gång! Hur ska Sverige implementera den?
-
EU-kommisionens förslag till ett förordning om ett europeiskt hälsodataområde kommer medföra en hel del arbete för Sverige. Här tänker jag främst på SKR och Inera mfl som måste säkerställa att tekniska förutsättningar finns på plats, men det finns även kopplingar till Apotek och myndigheter och privata utförare och leverantörer.
En stor portion av förslaget till ny förordning handlar om "secondary use", alltså i princip vidareutnyttjande av hälsodata. Och det här vi kommer in på öppna och delade data.
Frågan är vem som har "pucken" i Sverige att kika på vilka konsekvenser förslaget till förordning medför. DIGG tror jag kommer bli dubbelt inblandad i och med att det finns tydliga kopplingar både till Ena och SDG samtidigt som det är stor fokus på vidareutnyttjande av data i förordningen.
Kommissionen söker inspel om den inledande konsekvensbedömningen gällande det europeiska hälsodataområdet. Deadline för att ge inspel är den 8 juli. Vilka i Sverige håller på och skriver inspel?
-
@Jonas-Nordqvist Hmm, har det nåt med detta att göra?: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/05/anvandning-av-halsodata-ska-starka-framtidens-halso--och-sjukvard/
-
Hej @jonas-nordqvist!
Förslaget ligger hos Socialdepartementet. Som det ser ut idag har DIGG ingen ytterligare information.
-
Finns det någon annan i forumet som har mer information, någon från eHälsosidan?
-
@Jonas-Nordqvist ett tips är att ta kontakt med E-hälsomyndigheten för att höra om de har någon ytterligare information i frågan.
-
@jonas-nordqvist: Nu har vi fått lite mer information.
Inom kort påbörjas förhandlingar om lagförslaget, och dessa kommer sannolikt sträcka sig in på Sveriges EU-ordförandeskap 2023. E-hälsomyndigheten har påbörjat analys av förslaget och i dialog med regeringskansliet har blivit ombedda att bjuda in till en första myndighetssamverkan 25 maj. Några av de myndigheter förutom DIGG som blivit inbjudna är Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, Ivo, Vårdanalys IMY samt Vinnova. Hoppas att det kommer mer info i denna tråd efter den 25 maj.
-
@Maria_Dalhage SKR? Känns som rätt bra om dom är med redan från början.
-
@jonas-nordqvist ska höra mig för om de deltar.
-
@Maria_Dalhage SKR har påbörjat analys av förslaget och ingår i olika samarbeten
-
@sussva22 tack! Ping @Jonas-Nordqvist