Community på Sveriges dataportal
Hur jag hämtar alla data på enklaste sätt
-
Hej,
Jag vill hämta alla data från ett visst API men vet inte vilken metod jag ska använda. Låt oss säga att jag vill hämta alla hundrastgårdar i Sverige - hur går jag till väga då?
På sidan för hundrastgårdar finns det flera olika alternativ, men när jag klickar på dessa och kör ett api-anrop så får jag inte upp några hundrastgårdar inte.
Stort tack för hjälp!
-
Ingen som vet?
-
@wickedysplitz Jag får fem träffar på hundrastgårdar och de fungerar olika, så det är svårt att ge ett svar på frågan.
Ett tips är att använda kontaktuppgifterna till just det dataset som du är intresserad av och fråga dem direkt. Jag gissar att de blir glada om någon frågar hur deras data kan användas och att de kan hjälpa till. Klicka på länken under Kontakt i rutan till höger för att se kontaktuppgifterna.
-
Hej!
Vissa data finns att tillgå från ett nationellt API. Då är det vanligtvis en statlig myndighet som samordnar och tillhandahåller gränssnitt. I andra fall finns ingen etablerad nationell dataförsörjning. Då tillgängliggörs data direkt från respektive organisation (t.ex kommun eller region) - mer eller mindre samordnat, även om det pågår initiativ för ett mer enhetligt och samordnat tillgängliggörande och interoperabilitet av data.Jag testade att söka på den datamängd du nämner (hundrastgårdar), och ser att det verkar vara enskilda kommuner som på eget initiativ tillgängliggjort dessa datamängder. Om du vill utforska specifikt nationellt täckande datamängder, kan ett tips vara att filtrera ut "nationell myndighet" i dataportalens sök. Nationella myndigheter har ofta nationellt täckande datamängder, även om det såklart även där kan se lite olika ut.
Lycka till!