Community på Sveriges dataportal
NOSAD webbplats struktur
-
@ainali sa i Arbetsförmedlingen nytt IT-system för beslut och ärenden:
@jonor sa i Arbetsförmedlingen nytt IT-system för beslut och ärenden:
https://nosad.se/#:~:text=Nosad open by default
@jonor Den funkar tyvärr bara i Chrome. Men länken https://nosad.se/#videos-15-workshop borde funka i alla browsers.
@ainali Det har du rätt i, jag missade att det fanns id för sektionerna.
Synd att det bara fungerar i Chrome hittills då, det är ju bra att kunna djuplänka utan att vara avhängig den publicerade innehållsstrukturen.@Maria_Dalhage @jonass Apropå detta såg jag att webbplatsen för nosad.se är open source och kikade lite på källkoden. Strukturen förefaller ganska komplicerad eller implicit utifrån källmaterialet. Det finns en katalog för innehåll, men det ser ut som delvisa fragment av det som visas på webbplatsen. Det verkar vara mycket som renderas ut enligt någon inbyggd eller mindre uppenbar logik. För att förstå hur innehållet faller ut på den färdiga webbplatsen är det kanske tema-katalogen man måste in och titta runt i, som väl fungerar som en mall för sidans utseende.
Hur tycker ni det fungerar att publicera via det här systemet ur användarsynpunkt? Lägga till material i markdown-filer är kanske relativt enkelt, och möjligen kanske webbplatsens struktur också definieras i viss mån efter strukturen i innehållskatalogen. Är det till största delen koddrivet eller finns det backend-funktioner eller verktyg som underlättar redigering av innehåll och mallar? Är detta något som används för flera webbplatser, eller utvärderar ni olika öppna alternativ för publicering?
Hur fungerar det om man t.ex. skulle vilja lägga in en innehållsförteckning?
-
@jonor Använder https://gohugo.io/ för att generera en statisk sajt.
git clone https://gitlab.com/open-data-knowledge-sharing/open-data-knowledge-sharing.gitlab.io.git cd gitlab.com/open-data-knowledge-sharing/open-data-knowledge-sharing.gitlab.io.git hugo serve surfa in på http://localhost:1313/
Inspelningar:
https://gitlab.com/open-data-knowledge-sharing/open-data-knowledge-sharing.gitlab.io/-/tree/master/content/_index/videosInnehållsförteckning:
Ett förslag skulle kunna vara att lägga till ett custom-fragment, typ: https://gitlab.com/open-data-knowledge-sharing/open-data-knowledge-sharing.gitlab.io/-/blob/master/content/_index/custom.mdGohugo är smidigt för att skapa bloggar och enklare webbsidor. Överlag är det väldigt lite underhåll (någon minut i månaden) för att driva en sajt. Gör det enkelt att fokusera på innehåll. Säg till om du har några förslag vi kan utvärdera!
-
@jonass Jag ser några indikationer på att jag inte är ensam om att tycka systemet verkar krångligt.
-
Det ligger ett öppet ärende sedan december om att ordna inläggen efter fallande datumordning, där postaren frågar efter vilken fil som styr detta.
https://gitlab.com/open-data-knowledge-sharing/open-data-knowledge-sharing.gitlab.io/-/issues/1
-
Beskrivningarna för samma innehåll ligger i projektets wiki-sidor och är där ordnade i den mer relevanta ordningsföljden. Det tyder på att den inbyggda wikin är ett enklare system för att redigera och underhålla innehållet.
https://gitlab.com/open-data-knowledge-sharing/wiki/-/wikis/Digital-Workshopserie
Det nämns några CMS:er på offentligkod.se, de är dock system för dynamiska webbplatser och inte statiska, Hugo är inte med i den listan.
https://offentligkod.se/katalog/programvaror/#content-management-systems-cms
-
-
@jonor Intressant. Framförallt tycker jag det är bra diskussion eftersom det finns intresse av att komma med bidrag som ändringar, rättningar eller nya sidor etc. Dock vet jag inte riktigt vad behovet är, så vi skulle behöva diskutera om det går att göra något för att flera ska kunna bidra.
-
Ett förslag är att vi gör en LIVE-sändning/videomöte om det finns intresse där vi går igenom sajten och gör några ändringar LIVE, typ den @Dennis_Priskorn föreslår.
-
De tekniska målet har varit att sajten ska vara kostnadsfri och i princip underhållsfri. Jag skulle vilja ha kvar de målen även om tekniken behöver bytas.
-
Den svåra frågan är att jag tror att det finns många som skulle kunna skriva artiklar etc men få som är redo att "checka" in dessa artiklar i gitlab. För att verkligen "öppna upp" för bidrag tror jag att det måste finnas ett grafisk gränssnitt där innehållsskaparen kan logga in och skriva artiklar. Det tar mig emot att skriva dessa meningar, men idag finns det nog inga redaktörer/kommunikatörer/chefer/jurister/strateger som överhuvudtaget jobbar med git/markdown.
-
-
@jonass Ett förslag är att använda en enklare grundstruktur för webbplatsen och fundera över vilka element man vill ha med från början, t.ex. en sida med datumsorterade inlägg, innehållsförteckning och möjlighet att kategorisera inlägg under olika ämnen. Även en dokumentation för hur man löser uppdateringar för olika typer av information som inlägg, nyhetsuppdateringar, ändring av stående information och liknande. Det nuvarande temat verkar väldigt komplicerat och är kanske kraftfullt, men ger inte mycket ledning för vilka möjligheter och strukturer som finns och används.
Vad gäller gränssnitt för redigering verkar det finnas en del alternativ och diskussioner kring ämnet.
Om det inte bedrivits någon utbildning i att publicera till versionshanterade förvar som Git är det kanske en förutsättning för ett utökat användande. En fråga är också om tröskeln primärt ligger i det tekniska handhavandet eller osäkerheter kring policy och praktik (implicit eller explicita regler kring informationshantering). Finns det behov av att kunna dra tillbaka publicerat material i efterhand? Hur löser man det isf.?
-
Tycker att system som utvecklas och förvaltas av det offentliga bör vara så kostnadseffektiva som möjligt i alla lägen. Kostnaden för nosad.se är några få arbetstimmar som jag har lagt ner på sajten på ett år. Tycker att det är en mycket viktig princip att inte lägga ner för mycket tid/resurser/SEK innan ett värde kan påvisas. Nu har nosad.se funnits i ett år och hundratals personer har deltagit i de digitala workshoparna, det är rätt läge att diskutera tillägg som kan skapa nytta.
- datumsorterade inlägg
- lista innehållsförteckning
- kategorisera inlägg under olika ämnen
- enklare sajtstruktur så fler kan bidra
Tänker att det kan vara läge att börja använda issuetrackern så flera kan rösta och diskutera innan vi utvecklar något. Vad tror du om det @jonor ?
-
@jonor Många upplever att det är lite enklare när det finns en "startsida" är min uppfattning. Visst material kanske kan flyttas in, men överlag försöker jag bara lyfta in det mest viktiga materialet på startsidan och länka till övrigt material. Personliga preferenser gör att jag tycker utvecklingen går lite snabbare i gohugo än exempelvis några statiska sidor i html/bootstrap som skulle vara alternativet. Har funderat på https://ghost.org/docs/ som en bra plattform för nosad.se om vi skulle vilja att flera kan skapa innehåll.
-
@jonor Nu har vi uppdaterat http://nosad.se bl.a. för att lösa de problem som du uppmärksammat. Tack för att du både valt att diskuterat här i forumet samt valt att stötta komma med konkreta förslag om förbättringar. Det är detta som är drömscenariot med ett community.
-
@maria_dalhage Det ser lovande ut, kul att det händer saker.
-
@nina_ Längst ner på sidan, https://nosad.se, finns en länk "var med och koda sajten" som leder till dokumentationen. Issuetrackern ska vara påslagen för projektet. Prova gärna igen och berätta vad som inte fungerar.
-