Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Navigering

Badplatser open api

Data
    3
    12
    181
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Nina_
      Nina_ Senaste redigerad av

Hej, tänkte bara tipsa om att Sundsvalls kommun har lagt upp ett open api där det finns badplatser, om någon är nyfiken.

Moderator på community för Sveriges dataportal. Anställd på DIGG.

M Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • M
        Magnus Sälgö @Nina_ Senaste redigerad av Magnus Sälgö

• länk

@nina_ tack

1. jag ser ingen tanke hur att detta skall skala till 290 kommuner. Vem känner detta som sitt ansvar? Var förs dialogen
          • kan se att man måste springa igenom 290 API:er för att hämta Sveriges badplatser
          • jmf en sökning Wikidata med Sveriges databaser där det finns samma som "EionetbathingWater" sökfråga/ karta

9d2d43c7-9c36-4152-aba8-13713c6ad843-image.png
        5ec737a5-638c-4ca4-9e4e-6e4c0d26320b-image.png

1. borde vi inte ha DOI för att peka på dataset som detta

b1e7a7a1-47f3-4e79-bf01-d8c848c89181-image.png

1. Öppna data med Öppna api:er borde vara självklart
          Varför har man en nyckel? Är det något DIGG rekommenderar?

ecbf91f1-797b-4db5-b8c4-bfe8fc0b2725-image.png

643e051d-d072-4216-a203-e7f814dbd309-image.png

M Nina_ 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • M
          Magnus Sälgö @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@salgo60-ej-aktiv Sundsvallskommun

bccf6c42-db68-4451-9c63-1354f2ba560c-image.png

Publikt när man måste ha nyckel känns fel borde man inte kunna filtrera bort dom som behöver nyckel...

Kristine_ Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • Nina_
            Nina_ @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@salgo60-ej-aktiv sa Var förs dialogen

Den förs nog i flera olika forum. Vi hade uppe en dialog om det här på GovTech Day i förra veckan, på det här workshopspåret:
            https://govtech-day-2021.confetti.events/#rum-5-dataverkstad-fr-ppna-data
            Den faciliterades av Västra Götalandsregionen och Region Västernorrland. Om du tar kontakt med dem så får du säkert gärna vara med och bidra, de är precis i startgroparna.

M Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • M
              Magnus Sälgö @Nina_ Senaste redigerad av

@nina_ sa i Badplatser open api:

@salgo60-ej-aktiv sa Var förs dialogen

Gärna ge mig en länk och ett GITHUB repository....

Se hur enkelt kommunikationen går med forskare i Uppsala som jobbar modernt med sitt data via ett GITHUB repository.... detta ingår i Welfare State Analytics som jag tror myndigheter kan lära en del av... känns som dom kommit längre än att skapa PDF:er 😉

Kontakt togs igår nu har vi startat koppla ihop med WIkidata nästa vecka möte hur vi går vidare...

• Wikidata same as?

4c33bcfe-a2b5-41cc-8bcb-5e308e60eda0-image.png
              c920a6c1-45f0-4db3-9d29-6d810563e4f9-image.png

Nina_ Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • Nina_

@salgo60-ej-aktiv Vad kul, lycka till! 🙂
                Ta kontakt med Bron innovation så kan de koppla ihop dig med dem som faciliterade:
                https://www.broninnovation.se/kontakt
                Hälsa Bron från Nina om du vill.
                Någon GitHub-länk har jag inte, men det kan du kanske få hjälp med från dem som faciliterade.

• Nina_
                  Nina_ @Nina_ Senaste redigerad av

@nina_ Ping @Lars-Skandevall, kan du hjälpa @salgo60-ej-aktiv med kontakt till folket som höll i workshopen "Dataverkstad för öppna data" förra veckan?

• M
                    Magnus Sälgö @Nina_ Senaste redigerad av

@nina_ jag bara för att vara tydlig jag ser mer detta som DIGGs problem/ansvar att saker inte fungerar tycker det borde ingå i ert uppdrag att göra Sverige bäst i världen på att ta vara på Digitaliseringen (rätt eller fel men behövs någon som tar ansvar inte massa konsulter som leker med våra skattepengar coh skapar Digitala Silos )

5e848d6b-fe95-48e1-9c8c-36ae2301afaf-image.png

• jag är en datakonsument men så länge öppna data bara blir massa silos och bara på svenska utan externa länkar samma som så ser vi ingen användning för det...
                      • min fråga var mer om ni inte ser samma galenskap som jag och om ni tar tag i detta...
                    • Nina_

@salgo60-ej-aktiv Jag vet att du tycker det.
                      Vill du ha hjälp att få kontakt med dem som jobbar med öppna apier för badplatser? Säg till så förmedlar jag.

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                      • Kristine_
                        Kristine_ @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@salgo60-ej-aktiv sa i Badplatser open api:

Publikt när man måste ha nyckel känns fel borde man inte kunna filtrera bort dom som behöver nyckel...

Jag förstår, som ett led i att skapa interoperabilitet inom EU så använder vi oss av EU:s vokabulär Åtkomsträttigheter , som också är en del av profilen.

Vänliga hälsningar,
                        Kristine

Admin på Sveriges dataportal och community

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                        • M
                          Magnus Sälgö Senaste redigerad av Magnus Sälgö

@nina_ nej tack jag känner att det är bortkastad tid...

• jag vill att ni styr upp så jag som konsument inte skall springa runt till 290 api:er... då,kan jag börja bry mig
                            • Frankrike har 36 680 administrativa enheter som motsvarar kommuner, hoppas det inte blir 36 680 API:er med olika nycklar....

Jag har suttit och "lyssnat" på projekt ÖDIS när de specade badplatser och det blir efter 6 månader bara en spec med 20 fält jämför det att jag på en vecka skapade både spec och data för > 2000 badplatser

• M
                            Magnus Sälgö @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@salgo60-ej-aktiv fundering om vi har nycklar till API:et för badplatser så kanske vi skulle ha nycklar om man skall kunna läsa kommunens websidor om badplatser....

Känns som vi har en säkerhetslucka

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                            • Moved from Tipsa och fråga by  Maria_Dalhage Maria_Dalhage 
                            • Referenced by  J jonor 
                            • Första inlägg
                              Sista inlägg