Community på Sveriges dataportal
-
Hej, tänkte bara tipsa om att Sundsvalls kommun har lagt upp ett open api där det finns badplatser, om någon är nyfiken.
-
@nina_ tack
- jag ser ingen tanke hur att detta skall skala till 290 kommuner. Vem känner detta som sitt ansvar? Var förs dialogen
- kan se att man måste springa igenom 290 API:er för att hämta Sveriges badplatser
- jmf en sökning Wikidata med Sveriges databaser där det finns samma som "EionetbathingWater" sökfråga/ karta
- borde vi inte ha DOI för att peka på dataset som detta
- Öppna data med Öppna api:er borde vara självklart
Varför har man en nyckel? Är det något DIGG rekommenderar?
- jag ser ingen tanke hur att detta skall skala till 290 kommuner. Vem känner detta som sitt ansvar? Var förs dialogen
-
@salgo60-ej-aktiv Sundsvallskommun
Publikt när man måste ha nyckel känns fel borde man inte kunna filtrera bort dom som behöver nyckel...
-
@salgo60-ej-aktiv sa Var förs dialogen
Den förs nog i flera olika forum. Vi hade uppe en dialog om det här på GovTech Day i förra veckan, på det här workshopspåret:
https://govtech-day-2021.confetti.events/#rum-5-dataverkstad-fr-ppna-data
Den faciliterades av Västra Götalandsregionen och Region Västernorrland. Om du tar kontakt med dem så får du säkert gärna vara med och bidra, de är precis i startgroparna. -
@salgo60-ej-aktiv Vad kul, lycka till!
Ta kontakt med Bron innovation så kan de koppla ihop dig med dem som faciliterade:
https://www.broninnovation.se/kontakt
Hälsa Bron från Nina om du vill.
Någon GitHub-länk har jag inte, men det kan du kanske få hjälp med från dem som faciliterade. -
@nina_ Ping @Lars-Skandevall, kan du hjälpa @salgo60-ej-aktiv med kontakt till folket som höll i workshopen "Dataverkstad för öppna data" förra veckan?
-
@salgo60-ej-aktiv Jag vet att du tycker det.
Vill du ha hjälp att få kontakt med dem som jobbar med öppna apier för badplatser? Säg till så förmedlar jag. -
@salgo60-ej-aktiv sa i Badplatser open api:
Publikt när man måste ha nyckel känns fel borde man inte kunna filtrera bort dom som behöver nyckel...
Jag förstår, som ett led i att skapa interoperabilitet inom EU så använder vi oss av EU:s vokabulär Åtkomsträttigheter , som också är en del av profilen.
Vänliga hälsningar,
Kristine -
@salgo60-ej-aktiv fundering om vi har nycklar till API:et för badplatser så kanske vi skulle ha nycklar om man skall kunna läsa kommunens websidor om badplatser....
Känns som vi har en säkerhetslucka