Community på Sveriges dataportal
eArkiv - öppen källkod
-
@maria_dalhage Ok Ett LFV-projekt är, som sagt, intresserade av eArkiv.
Får DIGG rekommendera open source-verktyg? Istället för att var myndighet ska utvärdera vilket open source verktyg som passar bäst för ärendehantering, systemövervakning, Configuration Management (Database) osv så hade det kanske varit intressant med rekommendationer utifrån att DIGG gjort en utvärdering? Eller så skiljer det kanske för mycket mellan de olika myndigheterna?
-
@lfvjimisola sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:
år DIGG rekommendera open source-verktyg
Open sourcekatalogen visar vilka myndigheter som kör olika öppna eArkivlösningar.
https://open-data-knowledge-sharing.gitlab.io/katalogen/katalog/programvaror/
Det vore intressant med en workshop där några myndigheter beskriver vilken öppen eArkivlösning som man valt och varför samt delar kravspec, mm. Alternativt vilka utmaningar man står inför.
-
@maria_dalhage Jo, jag är bekant med Open source-katalogen och använder den flitigt. Jag menade snarare att det hade varit effektivare och troligtvis tryggare för myndigheter (iallafall för dom mindre utan stora resurser) om DIGG gjort due diligence och utvärderat verktyg för olika ändåmål.
Vad gäller eArkiv så är min förhoppning att myndigheterna kommer samarbeta kring eArkiv.
Vilka krav och önskemål har dom olika myndigheterna? Har vi gemensamma krav?
Kan vi hantera utveckling gemensamt, dela på kostnader etc?Svenska kyrkan (förvisso inte en myndighet) har tydligen ett pågående uppdrag hos ES Solutions där tanken är att funktionerna som de vill få inkluderade ska vara allmänt tillgängliga sedan.
Ursäkta att det blev off-topic. Kanske läge att starta en separat eArkiv-tråd?
-
@lfvjimisola sa i eArkiv - öppen källkod:
Ursäkta att det blev off-topic. Kanske läge att starta en separat eArkiv-tråd?
Håller med, grenar diskussionen till separat tråd
-