Community på Sveriges dataportal
Här kommer höstens NOSAD- workshops!
-
@dennis_priskorn. Jag kommenterar ditt inlägg i två delar. där detta svar är del 1.
Vi har i Sverige en offentlighetsprincip som funkar bra för att ge medborgaren insyn i offentlig verksamhet . Vi är sämre på att involvera medborgare och använda varandras infallsvinklar och kompetens. Privata aktörer, särskilt de som jobbar med och för open source, har sett att det är ekonomisk gynnsamt att låta alla som vill vara med.
Jag rekommenderar den workshop som NOSAD arrangerade med FOSS North i juni.
https://youtu.be/t5S7fSPgWOcRed Hat's Open Source Program Office pratade om Hälsa och säkerhet hos öppna källkodsprojekt. En av de viktigaste aspekterna var just att jobba transparent och öppet. (Red Hats inlägg är under videons andra halva.)
På min myndighet jobbar vi stenhårt med openness by default. Men det är svårt. Arbetet måste nå längre än att bara vara en färgglad slide på en powerpoint. På Jobtechdev pratar vi regelbundet om vikten av öppenhet i vårt arbetssätt. Vi ser att om vi inte adresserar frågan regelbundet så går vi tillbaka till att arbeta slutet.
Just nu pratas det mycket om vikten av medborgardialoger, samarbete med civilsamhället och det byggs appar och tjänster för att dialogisera med medborgarna. Men att effekterna uteblir hänger ihop med att kulturen inte hänger med tekniken. Här måste vi alla jobba tillsammans för att nå resultat.
-
@dennis_priskorn
Här kommer mitt svar i del 2: Den nya datalagstiftning som kommer under 2022 kommer att leda till att mer data tillhandahålls som öppna data och också maskinläsbara data. Jag hoppas verkligen att lagen påverkar det dataset som du nu begärt ut.
Jag gillar att paddla och särskilt i Stockholms Skärgård. Jag är ganska dålig på att läsa sjökort. Det som vore finemang skulle vara en app där man ser om ön som man är på väg mot har: fågelskydd (under den perioden då man är där), eldningsförbud, är ett militärt område, eller annat viktigt information som hjälper en att fatta beslut om vilken ö man ska sikta på. Heja den som tar fram denna app!
-
@maria_dalhage du har skyltar på öarna så du kan paddla fram och kolla ... bara den late kör med appar ...
Kan tipsa att sälskyddet på Svenska stenarna verkar ha ändrats till : 1/3 - 30/4 var förut 1/2 -15/8 om jag minns rätt se skyddadnatur.naturvardsverket.se -
@salgo60 Hahaha. Jag inser med mitt inlägg att jag blottar både min uthållighet och råstyrka! Du har helt rätt Magnus!
-
@salgo60 sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:
@dennis_priskorn sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:
+1 Jag håller helt med. CSV är bra.
Hur hanterar du flerspråkighet snyggt dvs. 1 fält med många språk.... finns det bra mönster i csv? att skapa nya kolumner för varje språk känns galet.... i Måltidsinformation verkar man skapa om hela filen för varje språk vilket känns bäddat för att skapa fel och inkonsistens.... plus erfarenhetsmässigt är det enklare att ha datat i samma fil och sedan välja visa multispråk fältet på det språk man förstår jmf zh, ar och sv allt data i Q317877 men visar fälten och term namnen på valt språk med fallback en....
Kollar du på projektioner så är har man valt nya fält för varje projektion se Måltidsinformation
Läser vi hos LM "en framtid kommer således all information att vara lägesbestämd i SWEREF 99. Läget kan dock redovisas i tretton olika plana koordinatsystem"
Hur ska det specas csv... med 13 nya fält? En fil för varje projektion....
Tänker jag fel?
Nä, som vanligt har du en poäng!
CSV passar inte bra för flerspråkighet. JSON är något bättre, men bäst är nog en graf likt Wikibase där många språk understöds på alla "things".
Jobbigt med 13 olika koordinatsystem! Hoppas DIGG kan göra nån typ av rekommendation så alla myndigheter publicerar i endast ETT koordinatsystem (för digitala kartor).