Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Här kommer höstens NOSAD- workshops!

Meetups och evenemang
    nosad digitala event
    7
    25
    933
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • ?
      En före detta användare @Maria_Dalhage Senaste redigerad av En före detta användare

@maria_dalhage ni skall ha all kredit.... kanske en rädsla att få feedback.... det är inte kul när @Dennis_Priskorn säger det är skitdata.... vi ser inom kultursektorn att man kan producera "skit data" i massa år eftersom ingen "kritiserar någon annan" - kulturproblem....

det jag tycker mig se är att sitta och utreda i 2 år utan feedback eller utan del leveranser brukar vara mindre bra... vill dock säga att bara för att man har en agil metod så är det ett bra team som är det viktiga....

Att bli bäst i världen på Digitalisering betyder även att man är noga hur man tar ut laget

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • ?
        En före detta användare @Anonym Senaste redigerad av En före detta användare

@salgo60 nu kom Nobelslitteraturpristagare id = 1004 samma som Wikidata Q317877

-->

• ryska Wikipedia direkt länkar Nobel pga att dom är datadrivna se Гурна,_Абдулразак

889d7c33-978c-4872-bfa2-122e50a5e18b-image.png

158869a1-c000-4428-9d5a-63164c7b5225-image.png

Tänk om

• öppna data om jobb hade samma som för
          ** platser
          ** skills
          ** yrken
        • öppna data om kommuners beslut hade samma som för
          ** Corona
          ** miljöbeslut
          ** ...

vi skulle öka tillgänligheten 1000 ggr och kunna leverera på 300 språk precis som nobelprize.org och wikidata gör....

• change history i WD
        Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Dennis_Priskorn
          Dennis_Priskorn @jonass Senaste redigerad av

@jonass sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:

Kunskapsgrafer är bra och kan såklart tillämpas när det är lämpligt. Jag personligen tycker dock att CSV och enkla APi:er är underskattade. En gammal hederlig fil med bestående identifierare för informationsobjekten och ett känd metod för att hämta ytterligare information från andra API:er kommer man långt med.

+1 Jag håller helt med. CSV är bra. Lätt att läsa (likt valid JSON) och arbeta med. Dock måste API:erna versioneras! Om ni tex. lägger till fält så behåll den gamla API versionen ett tag och gör en ny med ny endpoint. Se tex www.sello.io som är på version 5 (ägs av Ebay, och verkar ha skarpa folk anställt som snabbt svarar om man har frågor).

Beständiga unika identifierare kan man inte få för många av. Jag tänker att mycket av det data som svenska myndigheter sitter på skulle kunna beskrivas (inte publiceras) i en kunskapsgraf.

Ett exempel är typen av leder som naturvårdsverket har i sitt data här, se tabell 5 i denna pdf. Denna data delas inte bäst i en PDF, utan när jag vill maskinläsa datan, så önskar jag att lederna istället pekar på en "thing" som jag kan begripa mig på.

Tex skulle denna tabell kunna göras om så att en statlig led beskrivs som:

• led som sköts av Naturvårdsverket direkt
            där Naturvårdsverket är en "thing" som tex pekar på http://www.wikidata.org/entity/Q2976522

I den bästa av världar så skulle Naturvårdsverket ta sitt uppdrag med leder så seriöst att de för varje led har en "thing" i en grafdatabas där de beskriver leden:

• typ av led ->"thing"
          • start punkt (koordinat)
          • slut punkt (koordinat)
          • har del-> "thing" om den har faciliteter längs vägen eller består av flera del-leder.
          • datum för senaste underhåll
          • klassning av kvalitet-> "thing" <- kan användas internt för att höja kvaliteten överlag på lederna som administreras
          • klassning av framkomlighet för rullstol->"thing"
          • peka på leden i WD om den finns där-> sameAs->QID
          • ....

Alternativt kan de publicera det ovanför som CSV, men min gissning är att det bliver svårare att administrera. Bättre att ta steget in i en grafdatabas direkt. Se https://wikibase.consulting/ där det finns proffs som kan hjälpa med modellering, hosting, etc. En POC kan nog göras på 2 veckor om man bara vill...

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • Dennis_Priskorn
            Dennis_Priskorn @Maria_Dalhage Senaste redigerad av Dennis_Priskorn

@maria_dalhage sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:

Jag är övertygad om att flertalet verksamheter (även offentliga) arbetar med sprintar och via agila metoder. Det du slår huvudet på spiken med handlar nog egentligen inte om avsaknad av agila metoder utan avsaknad av transparens. Alltså en kulturfråga. Internt finns mkt framtaget, men det är inget man släpper externt. Det vore kostnadseffektivt om vi kunde hitta sätt att arbeta mer transparent på!

+1 jag förordar radikal transparens likt Audrey Tang. Det kan vi bara få om ledningskulturen (i detta fall Regeringen) inbäddar det och visar vägen framåt. Det skulle innebära en ordentlig kulturförändring. Vissa medarbetare kanske får gå för de klarar inte omställningen. Nya IT-system och rutiner kanske behövs för de som används i dagsläget klarar nog inte av säkerhetskraven för de är byggt för att köra bakom en firewall i en källare med endast interna användare.

Dvs. detta är en mycket stor förändring. Min gissning är att den bara kan ske om den ges i form av direktiv från regeringen till varje svensk myndighet (se mitt exempel med försvarets skyddsområden nedan). Tänk om -> skapa en ny bild av hur en effektiv och öppen myndighet ser ut och eftersträva den.

Jag försökte för 2 veckor sedan hitta remisserna som maskinläsbar data från Regeringen.se men det finns inte. Inte heller regeringens dagsärenden finns som maskinläsbar data, bara kryptiska PDF med punkter och inga länkar.

I praksis tas många beslut i kansliet på varje ministerium, men offentligheten får inte veta vem som berett ett ärende, vem som beslutat, under vilken ministers (in)direkta överseende det beslutats, etc. Det här betyder det att vi har en massa beslut i en massa ärenden och ministrarna har kanske inte ens själv överblick över alla. Är det bra för demokratin? Är det öppet?

Exempel på nytta av öppen data i maskinläsbart format:

Jag frågade för några månader sen försvaret om de skulle vilja publicera koordinaterna för deras övningsområden (som de idag endast publicerar i PDF format som rasterpolygoner på bildkartor utan precisa koordinater) som maskinläsbar data. De utredde saken med inspark från MUST, m.m.

De kom fram till att uppgifterna skulle kunna publiceras, men de var i dagsläget nöjda med att bara göra det i PDF form. Även deras tillträdesförbud publiceras i PDF vilket betyder att jag som kanske skulle vilja göra en bra app eller inbädda information i OsmAnd som visar tillträdesförbud för ett markerat skyddsområde MÅSTE parsa både HTML och PDF från försvarets hemsida-> det är kass öppen data.

Detta ska ses i lyset av att försvaret har PROBLEM med ökade tillbud i deras skyddsområden, se https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/04/antalet-livsfarliga-incidenter-okar-pa-forsvarsmaktens-ovningsfalt/
            Med bra data skulle jag enkelt även kunna göra en app som via gps och försvarets öppna API varnar för att man just passerat in på område med tillträdesförbud oberoende av vilken väg man kommit in på området.

Maria_Dalhage 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • ?
              En före detta användare @Dennis_Priskorn Senaste redigerad av En före detta användare

@dennis_priskorn sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:

+1 Jag håller helt med. CSV är bra.

Hur hanterar du flerspråkighet snyggt dvs. 1 fält med många språk.... finns det bra mönster i csv? att skapa nya kolumner för varje språk känns galet.... i Måltidsinformation verkar man skapa om hela filen för varje språk vilket känns bäddat för att skapa fel och inkonsistens.... plus erfarenhetsmässigt är det enklare att ha datat i samma fil och sedan välja visa multispråk fältet på det språk man förstår jmf zh, ar och sv allt data i Q317877 men visar fälten och term namnen på valt språk med fallback en....

8243b23d-7632-434f-acbd-19e301e71160-image.png

Kollar du på projektioner så är har man valt nya fält för varje projektion se Måltidsinformation

Läser vi hos LM "en framtid kommer således all information att vara lägesbestämd i SWEREF 99. Läget kan dock redovisas i tretton olika plana koordinatsystem"

Hur ska det specas csv... med 13 nya fält? En fil för varje projektion....

55ec5f85-788d-48d7-abee-1bec886ec0bb-image.png

Tänker jag fel?

Dennis_Priskorn Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • Maria_Dalhage
                Maria_Dalhage @Dennis_Priskorn Senaste redigerad av Maria_Dalhage

@dennis_priskorn. Jag kommenterar ditt inlägg i två delar. där detta svar är del 1.

Vi har i Sverige en offentlighetsprincip som funkar bra för att ge medborgaren insyn i offentlig verksamhet . Vi är sämre på att involvera medborgare och använda varandras infallsvinklar och kompetens. Privata aktörer, särskilt de som jobbar med och för open source, har sett att det är ekonomisk gynnsamt att låta alla som vill vara med.

Jag rekommenderar den workshop som NOSAD arrangerade med FOSS North i juni.
                https://youtu.be/t5S7fSPgWOc

Red Hat's Open Source Program Office pratade om Hälsa och säkerhet hos öppna källkodsprojekt. En av de viktigaste aspekterna var just att jobba transparent och öppet. (Red Hats inlägg är under videons andra halva.)

På min myndighet jobbar vi stenhårt med openness by default. Men det är svårt. Arbetet måste nå längre än att bara vara en färgglad slide på en powerpoint. På Jobtechdev pratar vi regelbundet om vikten av öppenhet i vårt arbetssätt. Vi ser att om vi inte adresserar frågan regelbundet så går vi tillbaka till att arbeta slutet.

Just nu pratas det mycket om vikten av medborgardialoger, samarbete med civilsamhället och det byggs appar och tjänster för att dialogisera med medborgarna. Men att effekterna uteblir hänger ihop med att kulturen inte hänger med tekniken. Här måste vi alla jobba tillsammans för att nå resultat.

Community Manager NOSAD - Network Open source and data

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                • Maria_Dalhage
                  Maria_Dalhage @Dennis_Priskorn Senaste redigerad av

@dennis_priskorn

Här kommer mitt svar i del 2: Den nya datalagstiftning som kommer under 2022 kommer att leda till att mer data tillhandahålls som öppna data och också maskinläsbara data. Jag hoppas verkligen att lagen påverkar det dataset som du nu begärt ut.

Jag gillar att paddla och särskilt i Stockholms Skärgård. Jag är ganska dålig på att läsa sjökort. Det som vore finemang skulle vara en app där man ser om ön som man är på väg mot har: fågelskydd (under den perioden då man är där), eldningsförbud, är ett militärt område, eller annat viktigt information som hjälper en att fatta beslut om vilken ö man ska sikta på. Heja den som tar fram denna app!

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                  • ?
                    En före detta användare @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@maria_dalhage du har skyltar på öarna så du kan paddla fram och kolla 😉 ... bara den late kör med appar 😉 ...

f6420f90-0924-4d22-bd5f-8c0222978419-image.png
                    Kan tipsa att sälskyddet på Svenska stenarna verkar ha ändrats till : 1/3 - 30/4 var förut 1/2 -15/8 om jag minns rätt se skyddadnatur.naturvardsverket.se

ac71b027-a6ca-4136-b05b-7920f362538d-image.png

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                    • Maria_Dalhage
                      Maria_Dalhage @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 Hahaha. Jag inser med mitt inlägg att jag blottar både min uthållighet och råstyrka! Du har helt rätt Magnus!

• Dennis_Priskorn
                        Dennis_Priskorn @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:

@dennis_priskorn sa i Här kommer höstens NOSAD- workshops!:

+1 Jag håller helt med. CSV är bra.

Hur hanterar du flerspråkighet snyggt dvs. 1 fält med många språk.... finns det bra mönster i csv? att skapa nya kolumner för varje språk känns galet.... i Måltidsinformation verkar man skapa om hela filen för varje språk vilket känns bäddat för att skapa fel och inkonsistens.... plus erfarenhetsmässigt är det enklare att ha datat i samma fil och sedan välja visa multispråk fältet på det språk man förstår jmf zh, ar och sv allt data i Q317877 men visar fälten och term namnen på valt språk med fallback en....

8243b23d-7632-434f-acbd-19e301e71160-image.png

Kollar du på projektioner så är har man valt nya fält för varje projektion se Måltidsinformation

Läser vi hos LM "en framtid kommer således all information att vara lägesbestämd i SWEREF 99. Läget kan dock redovisas i tretton olika plana koordinatsystem"

Hur ska det specas csv... med 13 nya fält? En fil för varje projektion....

55ec5f85-788d-48d7-abee-1bec886ec0bb-image.png

Tänker jag fel?

Nä, som vanligt har du en poäng!

CSV passar inte bra för flerspråkighet. JSON är något bättre, men bäst är nog en graf likt Wikibase där många språk understöds på alla "things".

Jobbigt med 13 olika koordinatsystem! Hoppas DIGG kan göra nån typ av rekommendation så alla myndigheter publicerar i endast ETT koordinatsystem (för digitala kartor).

• Första inlägg
                          Sista inlägg