Community på Sveriges dataportal
Lista över utlandsmyndigheter
-
Jag läser på regeringens webbplats att "Sverige har 108 utlandsmyndigheter". När jag tittar i Myndigetsregistret lyckas jag inte lista ut vilka som skulle vara de 108 på grund av alla "se X" och de som är placerade i Stockholm. Kikar jag på listan på Sweden abroad är det liknande klurigheter. Båda de listorna är alltså betydligt längre.
Är det någon som vet var en lista med 108 poster finns eller kan hjälpa mig att sortera bort de falska positiva?
-
@ainali sa i Lista över utlandsmyndigheter:
Sverige har 108 utlandsmyndigheter
Spännande det jag hittade med Google (vore trevligt om det fanns en gemensam svensk myndighets kunskapsgraf så hade vi hittat svaret direkt....)
-
Definierar begreppet SFS 2014:115 / arbetsgivarverket
-
Kollar man i Regeringskansliets årsbok 2020 sid 68 så finns
- Beskickningar = 93 stycken
- Konsulat = 9 stycken
- gissar lite fler saker kan räknas in...
-
GIST med sorterad lista av Beskickningar och Konsulat
-
-
@salgo60 sa i Lista över utlandsmyndigheter:
Spännande du borde fråga om dom har öppna data om detta eller en kunskapsgraf....
Nej, för stort sidospår för mig som har en väldefinierad uppgift att lösa. Varsågod att fråga du.
-
Gissar att ditt usercase är Wikidata som är en öppen plattform där alla kan ändra då har du även problemet med vandalisering medveten eller omedveten.... vi hade "tappade" en nobelpristagare 2020 i Wikidata pga en vandalisering och sedan hade en person rullat tillbaka på felställe....
Öppna data behövs!!
Bra exempel på värdet av samkörning av öppen data. Har du en länk till den som "tappades"?
När jag samkör Wikidatas 30k svenska leksemer och SAOB hittar jag massor med saker som Svenska Akademin skulle kunna förbättra.
Tyvärr har de ju valt att varken ha en öppen API, låsa in sig helt i copyright trots att de är finansierade av staten via bolagsverket och verkar inte vilja svara på epost heller.Min gissning är att de lever för skyddat och att konkurrens skulle vara bra.
Danskarna blev klar med sin liknande ordbok för många år sedan på mindre budget och de finansieras direkt via kulturministeriet.
Överlag verkar de ha mycket bättre användarupplevelse jämfört med SA.
Se själv på www.ordnet.dk -
I övrigt finns det stora fördelar med att samla leksikaliska data i en stor graf, eftersom att jag tex kan peka på både latinska och andra leksemer som skapats på andra språk när jag vill ange var ett svenskt ord som kimono eller sushi eller trottoarer har härletts från. Sådana länkar saknas helt i alla andra projekt med ord och språk som jag
Som @salgo60 brukar säga så jobbar de i silo och bara för egen vinning utan att samspela och det är so yesterday och leder till inlåsningseffekter, brist på semantisk interoperabilitet och sämre kostnadseffektivitet. -
@dennis_priskorn Kan vi försöka hålla denna tråd on-topic? Starta gärna en egen om lexem.
Och som uppföljning på hur det har gått, via handlingar.se har jag fått den aktuella listan.
-
Gissar att ditt usercase är Wikidata som är en öppen plattform där alla kan ändra då har du även problemet med vandalisering medveten eller omedveten.... vi hade "tappade" en nobelpristagare 2020 i Wikidata pga en vandalisering och sedan hade en person rullat tillbaka på felställe....
Bra fråga, men passar bättre på https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata_talk:WikiProject_Govdirectory än här då den inte har något med det officiella datat att göra.
-
@ainali Nja det är ju från det officiella data vi måste ha maskinläsbart data kopplat till en kunskapsgraf... detta måste förklaras för alla som ansvarar för data.... gissar att anledningen att du ställer frågan på Sveriges Dataportal är att du vill se en digital lösning att hitta domänkunskap här är väl föga troligt är min känsla....
Jag spårar nu galenskapen med data och kommuner där man inte ens 2021 har en PSIsida hos många kommuner än mindre maskinläsbardata utan man skall besöka 290 kommuner där jag har idag hittat bl.a. > 1200 utegym hos 260 kommuner men verkar inte finnas någon med problem förståelse hur detta data skall kunnas underhållas och än mindre en vision om en gemensam lösning...
Fråga Jan : Vad är status på din första fråga om "utlandsmyndigheter " dela gärna din "dagbok" så vi får en samlad bild hur omöjligt det är att hitta data, bristen på att inte få ärendenummer då man frågar störs jag av... (3 kommuner har get mig detta av hittills > 60 frågor skickade) .
Är det du gör lika trögt som när jag försökte få tag på maskinläsbar Vaccineringsdata från FHM ;-( eller är det något som fungerar bra.....
-
Fråga Jan : Vad är status på din första fråga om "utlandsmyndigheter " dela gärna din "dagbok" så vi får en samlad bild hur omöjligt det är att hitta data, bristen på att inte få ärendenummer då man frågar störs jag av... (3 kommuner har get mig detta av hittills > 60 frågor skickade) .
Jag har ingen dagbok, utan allt är redovisat i denna tråd och på handlingar.se. Statusen är att ärendet är avslutat och jag har fått all information jag efterfrågade. Inte alls omöjligt skulle jag säga utan snarare ganska enkelt. (Såklart hade det varit bättre att slippa fråga, men svaret fick jag ju ändå.)
-
@ainali bra
länk direkt till frågan request/lista_over_utlandsmyndigheter
Fråga: Känns som handlingar.se är en vinn vinn situation för alla... intressant att siffrorna på vissa websidor var fel... hur "löste du" det i Wikidata?
-
intressant att siffrorna på vissa websidor var fel... hur "löste du" det i Wikidata?
De uppdaterade sidan på regeringen.se. men framförallt så gav listan mig en fingervisning på vilka objekt som behövde uppdateras i Wikidata. Wikipedia visade sig redan vara relativt uppdaterad så där gick det att hitta datum för de flesta stängningar som hade gjorts.
-
@ainali Jag uppmanar dig att sluta använda handlingar.se tills att buggen jag beskrivit här är löst... Jag har inte lyckats kontakt hon som kör projektet än tyvärr.
-
-