Hack for Sweden med fokus på Digital inkludering
-
När?
-
Deltävling 8-10 oktober
-
Final 23-24 oktober
Covidbevis blev gnistan för årets huvudtema Digital inkludering
Alla ska kunna ta del av digitaliseringens möjligheter. Vi gör dagligen framsteg i utvecklingen av det digitala samhället och underlättar vardagen för många. Men inte för alla. I pandemins fotspår och i utvecklingen av e-tjänsten Covidbevis har exempel på digitalt utanförskap lyfts fram som en samhällsutmaning. Covidbevis är ett utmärkt exempel på hur viktigt det är att inkludera så många som möjligt i digitaliseringen och det blev gnistan för årets huvudtema i Hack for Sweden. Genom höstens hackaton med temat Digital inkludering ska Hack for Sweden söka lösningar som inkluderar fler människor i det svenska digitala samhället.Läs mer på Hack for Sweden
Anmälan för jury och mentorer är redan öppen, mer information om anmälan som deltagare kommer inom kort!
-
-
@emma vad lär vi oss av dom Hack som varit? Vad är incitamentet att fortsätta lägga pengar på detta istället för att skapa bättre infrastruktur se tankar
Känns lite galet att att några 100 personer skall tycka det vara värt att komma gratis och tro att det är dom personer som är bäst skapade att driva utvecklingen framåt... borde man inte skapa saker som fungerar 365 dagar per år och där folk som jobbar med riktiga lösningar kan ställa frågor. kommentera löpande saker som grunddata..... känns hel galet att gratis hackers behöver träffas men grunddata som vi starta fundera på 1997 i "Grunddata i samhället tjänst" där behövs inga möten/dialoger trots att vi startar om ungefär vart 10:e år 2002 2021 ....
Jag var med och vann ett Hack 2016 där vi prata om Linked data med kulturarvsfolk se mymuseum - lesson learned är att problemet med kulturarvet är bristen på kompetens för att leverera linked data dvs. blir som att elda för kråkorna att på ett hack prata om det.....
Det kan vara bra att träffas MEN det måste leda till något annars är det slöseri med allas tid och pengar och rätt personer skall dyka upp för att det skall bli något....
-
@emma Jag tänkte anmäla mig som mentor, men fastnade på att det krävdes svensk adress. Är det ett hårt krav? (Jag är bosatt i Nederländerna just nu.)
-
Ingen dialog eller svar här men mer fart på twitter med en kreativ tanke att myndigheterna borde ha hack och visa att de jobbar professionellt där dom samlas bygger saker med sina API:er, kopplar ihop dom med andra och sedan laddar upp lösningar på GITHUB. Exempelvis DIGG ställer upp med 10 team och en aktiv prioriterad backlog som hanterar deras datas frågor fel och problem.... dom tar fram nya dataset vid önskan (ger också poöng)
Jag var med och vann 2016 ett kulturhack med en lösning med länkade data se mymuseum vi fick flyga till SLUSH 2016 i Finland och lyssna på Steve Jurvetson från Tesla och massa bitcoins visionärer vilket var nyttigt men kulturgubbar/tanter lärde sig inget av det vi gjorde , kulturen kändes inte som lärande organisationer.... jag är rädd att vi ser samma mönster här där vi har SILOS utan publika backlogs --> OECD ser att vi inte har det och kan cocreate public value se video
Tror alla skulle lära sig av detta..... dagens utreda i 2 år eller "hemliga" projekt utan backlog gör ingen glad mer än någon enstaka faktureringsglad filur... sedan ha hack där man lägger 4 miljoner på detta och ingen kan påvisa vad det är bra till känns galet när vi är näst sämst i Europa...För att göra det mer utmanande
- kommunikation mellan olika myndigheter får ske på hacket MEN
- skall saker ske får man bara kommunicera med de andra myndigheterna / kommunerna via officiella publika prioriterade backlogs och visa att man har ett unikt task id om inte diskas laget och myndighet/kommun utan fungerande backlog
- varje deltagande myndighet/kommun bedöms
- om dom har en publik prioriterad backlog
- att unika taskid skapas
- att alla kan registrera sig där och prenumerera
- att alla registrerade kan fråga
- att tasks kan kopplas mellan olika backlogs dvs. vill vi ha en förändring av API:er för medborgarförslag så kan man se koppling hur detta förslag skickats till andra kommuner och om dom implementerat det, eller API vindskydd vilka tasks som är kopplade mellan olika backlogs och vad status är
- hur snabbt dom svara andra deltagande kommuner/ myndigheter bedöms
- hur andra uppfattar
- dokumentation av API:er
- exempelkod, notebooks som finns tillgängligt
- teknisk kompetens på svaren - förstår dom teckenkoder
- bra slutrapport där dom skall peka på
- processer dom tar med sig hem och skall förbättrar i sin organisation allt kopplat till unika taskidn
- data som skall tvättas i sin egna organisation för att det skall bli användbart av andra dokumenterat med unikt task id
* är organisationen mogen för feature engineering dvs. skapa dataset som fungerar bra för ML som andra vill skapa.... dvs. finns grundläggande ML kunskap och har man dataset för att träna upp externa ML modeller - exempelvis alla kommuner som har ett jobbspår med vilka typer av jobb dom som personer får, deras kompetens, jobbet beskrivet i ett dataset man kan köra matchning på....- finns en modell för att hantera ML eller är det ad hoc - finns “archetype use cases” eller skall alla uppfinna hjulet själva
- vad kan förbättras och vad är mervärdet med detta dvs. lyfta sig på 5stardata trappan
- finns nivå 5 data
- finns nivå 5 data med Europeiska organisationer samma som ex. dataelements/99263 - vi ser att Havsmyndigheten har det men har en smutsig implementation med fel fält namn och inte alls kopplade till EEA definition av Methodology for obtaining data --> även icke EUbad verkar ha detta ---> #göromgörrätt
- API:et om det finns
- DOI för dataset så vi kan unikt referera dataset och version
- versionshantering av datat - kan vi se äldre versioner jmf Wikidata och Litteraturpristagaren Q317877 se jämföra 2 versioner
- språkstöd u API:et/visa data jmf en sv ar zh
- tidstämplar ändrad
- change API
- finns JSON / SPARQL endpoint
- implementering av fler språk i datat - finns de 10 vanligaste språken i Sverige ...
- har data unika persistenta identifierare
- finns en utvecklingsmodell hur nya dataset skapas dvs. är processen kontrollerad eller Picture from [http://www.arkivdigital.net Arkiv DIgital] of hoc
- kan en produktägare prioritera in detta och få ett estimat från teamet när dom skall leverera
- unika persistenta id:n för termer
* termkatalog där man kan se vem som är ansvarig för termen och man skall kontakta och hur detta data är kopplade til andra myndigheters/kommuners dataset - finns schema över datat
- kan man validera datat mot sitt eget schema enkelt
- exempel kod, notebooks
- enkelt se helpdesk issues kopplade till olika dataset
- enkelt se andra lösningar levererade med detta dataset
- felrapportering av API:et fås ett spårbart helpdesk id, där man kan prenumerera på ändringar och skicka in frågor
- datum finns stöd för olika kalendrar ex. gegoriansk etc...
- dokumentation på andra språk en svenska
- finns landningssidor för koncept ex. kommun, person.....
- finns EPICS/roadmap tillgängliga så man vet vad som är på G
- kan jag som konsument se data om prestanda med ex. verktyg som grafana
- publicerar kommun/myndigheten info om sina API;er med ex. veckostatus jmf Wikidata weekly Status
- om dom har en publik prioriterad backlog
OECD har redan synat att vi inte är bäst i världen så en övning som ovan kan säkert visa på vilka satsar på öppna data, hur många av 290 kommuner dyker upp med en backlog, kan myndigheter prata med varandra på ett strukturerat sätt, kan man hantera externa backlogs... finns säkert mycket att lära av varandra
- kommunikation mellan olika myndigheter får ske på hacket MEN
-
@salgo60 Jag instämmer faktiskt i att Sverige börjar närma sig en ohållbar situation vad gäller oförmågan att nå resultat inom digitaliseringen. OK att citera mig, statstjänsteman på Arbetsförmedlingen. Bristen på insyn i utvecklingsprocesser gör det oftast omöjligt att bidra eller att tycka. All källkod bör oavkortat göras öppen om den är finansierad med offentliga medel. Öppna ärendesystem typ gitlab issues eller liknande är nog framtidens motor för att samskapa.
-
@jonass tackar för svar.
Jag tror du måste ha nya laguppställningar alla trivs inte att jobba agilt och kan inte axla den rollen är min erfarenhet.... en utmaning med öppna data är att det är löst sammansatta nätverk där det måste byggas upp förtroende, våga jobba ihop dvs, det jag prata om co-creation
Att starta försiktigt med ett hack där man fysiskt träffas kan vara en bra mjukstart....