Community på Sveriges dataportal
-
Geodata är samhällsbyggnadens DNA. Men för att fylla sin roll behöver geodata vara öppna, tillgängliga, användbara och möjliga att använda i alla sammanhang och applikationer. Det är grundsatserna i den Nationella geodatastrategin som nu är inne på sin andra femårsperiod.
Tyvärr är de mest värdefulla geodatamängderna ännu inte öppna. Lantmäteriet har inte lyckats öppna fastighetskartan, eller fastighets- och adressregistret.
Tillgången på Öppna geodata är trots allt rätt god. Flera dataproducenter erbjuder data för nedladdning eller som karttjänster. Som exempel kan nämnas Trafikverkets vägdatabas, meteorologiska data från SMHI eller fornminnen från RAÄ. Det kan dock vara svårt att hitta data.
Därför har jag skapat tjänsten geodatatorget.se. Den sammanställer metadata från ett flertal öppna kataloger och datakällor, till en sammanhållen katalogtjänst. Gränssnittet är inte fancy, men funktionellt. Fokus är på en kraftfull sökfunktion.
Kom gärna in och titta.
Funna datamängder kan i de flesta fall betraktas på Torgets karta. I metadata finns för det mesta förekommande länkar till nedladdning eller alternativa tjänster.
Tjänsten bygger på Geonetwork, en metadatakatalog i Öppen källkod. Den samlar regelbundet in metadata till Torget från ett antal öppna datakällor.
Du som kanske driver en karttjänst eller en metadatakatalog som du skulle vilja se på Geodatatorget, skicka en länk och lite info så kan jag se om den passar in. E-post finns på landningssidan.
Att arbeta med geodata kräver särskilda verktyg och viss kunskap. Alla datamängder som redovisas på Torget kan användas i QGIS som är ett fritt, professionellt geodataverktyg i Öppen källkod. -
@matself jag fick en fadd bismak att Lantmäteriet inte har publika identifierare utan är mer bra för papperskartor.
Fråga är det så illa?
- min blog om detta "Förslag Lantmäteriet koppla ihop er med Länkade data" eller är jag ute och cyklar
det svar jag fick från Lantmäteriet
-
@salgo60 Det är mycket viktigare att öppna geografiska grunddata än att fundera över unika identiteter på skogsdungar och åkerlappar.
Saker som behöver benämnas och hanteras ss fastigheter, byggnader och adresser har redan UUID i LM:s geodatabaser. Det kommer att bli användbart när marknaden får tillgång till dem.
Annars har du rätt, majoriteten av LM:s produkter grundar sig på kartografiska databaser, olika för olika skalområden. Bland annat därför skulle det vara omöjligt att ge UUID på objekt som kanske inte finns i en skala, eller är del av ett större objekt i en annan skala. Jag har ju arbetat med Lantmäteriets digitala produkter så länge de har funnits, och aldrig sett något behov av identiteter på kartografiska objekt.
Men det är spännande att de nu gör ett omtag och ett försök att skapa produkter för olika skalområden ur samma databas. Det underlättar inte minst underhållet av data.
Men som sagt, det allra viktigaste målet: Öppna geografiska grunddata överskuggar just nu allt annat. Annars kommer nästa femåriga geodatastrategi bara att bli en kopia av den föregående. Igen. -
@matself jag tror att om LM går all in så är detta en enorm stor omställning
Delta gärna i diskussionen på GITHUB har du ett GITHUB användarnamn (gäller även andra) så bjuder jag in dig.
Vi testar att lyfta in "Havs- och vattenmyndigheten" badvatten data i WIkidata och skapar länkade data och försöker förstå hur den är kopplat till EU m.m. nya saker dyker upp hela tiden...
Vore lite intressant att höra dina tankar om LM skall vara med i denna ekvation vi pratar om
- badplats
- yta badplats
- koordinat badplats
- mätpunkt provtagning
- närliggande sjö som identifieras med sjöid
- yta sjö och kanske även saker som tillrinning etc. se Värnen i Wikidata som idag har 49 egenskaper Q188195 vilka kommer LM att vara aktoritet för och vilka kommer ni att peka på andra eller inte peka alls?
*....
Det är typ denna dialoger som LM måste bestämma sig vara del i eller skall LM bara vara en passiv leverantör av datat... väljer man det sistnämnda så händer inte mycket.... senast jag försökte skicka in ett problem till LM fick jag inte ens ett helpdeskid vilket för mig var en tydlig signal att man inte är van att kommunicera externt med kreti och pleti
Vi har tagit det enkla fallet badvatten där vi nu har en auktoritet i Havs- och vattenmyndigheten men deras data har mycket att önska
- har brister i kvaliten 39 fel hittade och vi har inte startat
- finns en otydlighet vilken koordinat dom anger kanske borde dom ha flera koordinater för mätpunkt och en för baded och kanske en yta se länk
- hur felrapporterar vi till Havs- och vattenmyndigheten i Sverige ? och i en framtid hur skal LM och Havs- och vattenmyndigheten kommunicera eller har ni inga kopplingar
- var diskuterar vi med Havs- och vattenmyndigheten hur dom ser på exempelvis bathingWaterIdentifier
- dom kallar i sitt API nutskod men skickar det som bathingWaterIdentifier till Europeiska miljöbyrån
- definitionen av bathingWaterIdentifier finns i eionet data dictionary och säger att denna kod skall vara en valid identifierare i WFDProtectedArea är det vi hittar i APIet som kallas NUTSkod en valid WFDProtectedArea?
- hur är livscykeln för ett id ? finns den kvar i API:et med ett slutdatum?
Min tro är att dagens SILOS om det skall bli något av Öppen Data så är det sådana här dialoger man måste ha och vara tydliga med hur man kommunicerar mellan alla aktörer i ett öppet nätverk på ett tydligt och kontrollerbart sätt. Sedan är det viktigt att vara tydlig vilket ansvar man har... ett spretigt nätverk som Wikidata lider mycket av detta av brist på tydlighet om vi skall ha alla Sveriges bad, alla mätpunktrer för bad och ha data om provtagningen etc... för Covid så har det blivit att Google i Google map anger Wikipedia som källa men gissar att det är bara brist på andra bra källor
-
@salgo60 Vi har kommit ifrån ämnet, men jag svarar kort.
Unika identititeter, av vilket som helst slag kan bara upprätthållas om någon tar ansvar för att förvalta dem. Därför tror jag inte alls på unika identiteter på kartobjekt.
Däremot absolut på sådana på fastigheter och byggnader, t ex
Du har rätt i att länkade data är rätt sätt att arbeta, och det kräver unika identiteter.
För många år sedan gjorde jag denna karttjänst
https://karta.simrishamn.se/simrishamnwebb/#0&1;0&1&195744.05374096;6171052.2484442&-1&16&
där jag länkade in HaV:s badplatsregister.
Sjöar är förvaltningsobjekt i VISS och har en identitet där. Det kan räcka, tycker jag. -