Community på Sveriges dataportal
-
Re: Tvättning av data
Hej !
Ska viss data vara tvättat från personuppgifter som tex org nr. En enskild firma har ju pers nr som org nr.
Eller är det något som görs i Entry scape verktyget ? -
@etuna
Hej,
Jag tolkar din fråga som att du ska tillgängliggöra öppna data, dvs data som fritt kan vidareutnyttjas utan begränsningar.Jag talar enbart utifrån min egna erfarenhet av att publicera fakturainformation/leverantörsreskontra som öppna data. Där tvättar vi bort eventuella enskilda firmors personnummer innan själva publiceringen. Det gör vi innan data laddas upp/publiceras. Vänd dig till din leverantör så kan de beskriva närmare vad verktyget gör och inte.
Men det är viktigt att poängtera att det är upp till varje enskild organisation att göra bedömningar över vad man har lagligt stöd för att tillgängliggöra, eller vad som inte är det. Den bedömningen görs på den data som planerar att publiceras. På digg.se har vi viss vägledning om olika perspektiv kring informationssäkerhet kopplat till publicering av öppna och delade data.
Fler får gärna bidra med erfarenheter!
-
@etuna sa i Tvättning av data:
Re: Tvättning av data
Hej !
Ska viss data vara tvättat från personuppgifter som tex org nr. En enskild firma har ju pers nr som org nr.
Eller är det något som görs i Entry scape verktyget ?Bra fråga. Hur vet du om en leverantör har enskild firma? Jag är bara nyfiken. Finns ett API där jag enkelt kan få veta det?
Jag har själv enskild firma och var väldigt förvånad när jag upptäckte att mitt personnummer då ska finnas med på alla fakturor, m.m.
Jag begriper inte dubbelheten i att samhället via Datainspektionen vill ha ett särskilt skydd av personnummer, men samtidigt inte klarar av eller inte vill tilldela mig ett arbiträrt organisationsnummer som alla juridiska bolag.
Bolagsverket eller skatteverket skulle kunna fixa detta på en förmiddag tänker jag, hur svårt kan det vara?
-