Community på Sveriges dataportal
Frågor om metadatakvalitet och ev bugg?
-
Hej!
Jag kikar på vår Metadatakvalitet på dataportal.se
(https://www.dataportal.se/metadatakvalitet/katalog/_quality/75)Där står tex under Återanvändbarhet och Användningsbegränsningar (dct:accessRights) 100% Nej för Södertälje.
Jag kan dock inte hitta en enda datamängd som har något annat än Publik satt som dct:accessRightsOch hur tusan anger man "Ordlista för åtkomstbegränsningar" som vi också har noll % på?
Och hur hittar jag Medietyp på Distributioner som vi också har noll% på?
dcat:mediaTypeFör kännedom: Vi använder Entryscape
-
Nu är dct:accessRights, mediaetyp och ordlista åtkomstbegränsningar åtgärdade.
Däremot finns det fler oklarheter:
-
Varför har vi noll poäng på dcat:downloadURL trots att enbart 1% av alla våra url:er är döda?
(Dom är för övrigt inte döda utan det kan ta några sekunder att ladda flera månaders IoT-data så den tolkas nog som död) -
Vad är det som gör att vi får noll poäng på DCAT-AP-överensstämmelse? Vi följer DCAT-AP till punkt och pricka.
-
Vad ska man ange på Rättigheter/Rättighetsförklaring (dct:rights) för att det ska vara korrekt? Vi har ju redan CC0-licens på 100% av våra distributioner.
Vad gör att vi får noll poäng här?
Borde väl rimligtvis räcka med licens eller Rättighetsförklaring?
Med vänlig hälsning,
Södertälje kommun
-
-
@Andreas-Sundberg Jag måste kolla upp det här, så jag spelar in mina kollegor och återkommer.
-
@josefinlassi sa i Frågor om metadatakvalitet och ev bugg?:
@Andreas-Sundberg Jag måste kolla upp det här, så jag spelar in mina kollegor och återkommer.
Toppen, stort tack!
-
Tack det återknyter lite till det jag frågat om också - hur får man "poäng" i utvärderingen och kan jag få se "under huven" på vad som anses vara fel, inte bara en procentsats. Länkrapporten går att ta ner men inget annat.
Jag precis som du, @Andreas-Sundberg anser mig följa det som följas bör och vill så klart ha cred för det via 100% uppfyllnad !
-
@josefinlassi Jag kom på en sak.
I mitt första inlägg i denna tråd nämner jag några fel som nu är åtgärdade.
Jag felanmälde även dessa till Metasolutions då dom levererar Entryscape åt oss.
Dom såg direkt vad felet var och löste de problemen under samma dag.Dom gjorde det dock tydligt att felanmälan ska göras till DIGG och att ni sedan felanmäler hos Metasolutions.
Så min gissning är att dom snabbt och enkelt kan lösa även de kvarvarande problemen bara dom får en beställning från er på DIGG.
Säger dom @tomasmonsen: Vi vill ha credd för det hårda kvalitetsjobb vi gör kopplat till vår metadata i det här fallet =D
Trevlig helg på er!
-
@josefinlassi Hur har det gått med diskussionerna här?