Community på Sveriges dataportal
Statistik på användare?
-
Jag ser att det verkar vara väldigt få som läser det här forumet.
Önskar mig statistik som öppen data om forumet.
Önskar även veta om ni har gjort en analys av varför det är såpass få användare? Vet anställda i myndigheter som jobbar med digitalisering om det här forumet?
Om jag, varför bidrar de inte?
Rädsla?Vilka strategier har ni för att utveckla forumet så det bliver mera livskraftigt?
-
@Dennis_Priskorn Det är mitt i semestern. Jag skulle säga att det är förvånansvärt många inne.
-
@Dennis_Priskorn vi försöker att sprida ordet om detta forum via bland annat kundmötet, event, konferenser och i andra dialoger. Vi försöker också i dialog med andra offentliga aktörer att uppmuntra till att använda forumet. Vi har däremot inte haft möjligheten att göra någon analys varför vissa offentliga aktörer inte använder forumet fast de har kännedom om det.
Tack för att du skriver in förbättringsförslag. Vi har noterat ditt önskemål om statistik som öppna data om forumet och tar med oss den för prioritering i vårt framtida arbete.
-
@Dennis_Priskorn jag kan kolla lite statistik när jag kommer tillbaka från semestern, men annars finns det lite siffror i slutrapporten från förra regeringsuppdraget. Men vi har inte haft lika mkt tid över heller att utveckla och promota communityt nu under våren, dels för att vi fick minskade resurser (pengar, personal), och även för att vi var mitt i ett konsultbyte. Men jag är hemskt pepp för hösten, för nu är Digitalist på g, den delade metadatakatalogen ute, och vi ska snart visa upp/dialoga kring UX-förbättringar på dataportalen. Jag hoppas det kan ge en skjuts även för communityt. Så ”stay tuned”!