Community på Sveriges dataportal
https://beta.dataportal.se/data
-
Hur ser status ut med utvecklingen av nya dataportalen och när kan den nya tänkas komma ut?
-
@Jonas-Nordqvist Vi hoppas kunna lansera en uppdaterad och vidareutvecklad dataportal efter sommaren. Vi ser att den behöver förbättras framförallt kring datadelarna så att det blir enklare att hitta olika delar, och få en lite bättre grundstruktur så att vi får plats med mer innehåll. Just ser vi problem med att kunna skala upp innehållet och jag skulle säga att t.ex. datafliken är alldeles för texttung. När betan togs fram så var det också utifrån tankegångarna (utifrån den digitala arenan) att arenan/dataportalen skulle vara samägd mellan olika partners, men vi ser inte riktigt att det är möjligt idag, så därför måste vi också tydliggöra att det är Digg som driver detta, och det har en designpåverkan. På Digg genomför man också nu en översyn av webbstrategin för alla webbar så det kan säkert komma att ha en viss påverkan också.
Tyvärr så hamnade betaversionen mitt i att vi skalade ner personalstyrkan och i upphandlingen av webbkonsulter, och nu är vi mitt i en överlämning till Digitalist. Men vi drar igång ett UX-arbete nu för lyfta betan så att vi kan släppa den så fort som möjligt. Och sen får vi jobba vidare utifrån det:)